Ook ik zou voor flitslicht gaan, veel meer lichtopbrengst voor je geld...en je ziet door het instellicht net zo makkelijk wat je doet.
Als budget een kwestie is, dan zou ik ook eerst kijken naar plu's in plaats van softboxen. Waarom? Een doorschietplu kan net zulk zacht licht geven als een softbox...maar je kan hem ook dubbel gebruiken....doorschiet...of bouncen, wat allebei een heel andere lichtspreiding geeft. Bouncen vind ik met name handig voor groepsfoto's....doorschiet voor portretten. Softboxen gebruik ik overigens sowieso al nooit. Het is persoonlijk, maar ik vind vierkante catchlights namelijk echt niet mooi. Een octabox (8 hoekige softbox) gebruik ik dan weer wel...en geeft een ronde(re) catchlight, wat beter bij de vorm van het oog past

Dat twee lampen beter zijn als één...dat ligt er helemaal aan. Als je goed wil leren en kijken hoe licht werkt met verschillende modifiers en opstellingen zou ik juist zeggen. Begin met één flits en een reflectiescherm. Je kan dan heel gericht leren om licht vanaf die ene flits te sturen...als je dan verder wil gaan dan is een tweede flits handig...bijvoorbeeld als haarlicht...maar eigenlijk kom je dan al snel aan 4 flitsen, ook twee voor de achtergrond...of misschien wel 5....2 voor model, haarlicht, 2 voor achtergrond....
Ik zou daarom adviseren één degelijke flitskop van 250 W/s of meer te halen, met een degelijk statief, Een witte doorschietplu van 70cm, een goed reflectiescherm (met statief) en een draadloze RF602 triggerset...en daar lekker mee te beginnen.
Elinchrom is inderdaad een goed merk! Kwalitatief goed spul, werkt met de eigen skyport triggers, die ook erg goed zijn...
Ja kan ook kiezen voor een "chinees merk" met Bowens vatting. Iets zoals Linkstar. Hier zijn (oa via ebay) erg veel modifiers voor te krijgen, maar het is wel net als met camera's. Als je eenmaal een flinke set modifiers hebt met een bowens vatting, dan stap je niet zo snel over op Elinchrom, omdat je dan dus allemaal nieuwe modifiers moet kopen. (Ik koop dan ook geen nieuwe modifiers meer, omdat ik ook over ga stappen op Elinchrom in de nabije toekomst.
Dat je een D5000 hebt maakt inderdaad niets uit...mijn Nikon kan wel draadloos een flits aansturen, maar alleen Nikon flitsen, dus dat maakt voor de studioflitsen niets uit. Dan heb je nog steeds een aparte draadloze trigger nodig. Een RF602 setje zoals ik heb kost bijna niets, maar is zeer goed! (Beter dan de cactus v4 setjes die je veel te koop ziet...en de FE triggers moet je helemaal ver weg van blijven! Doen simpelweg hun werk niet).