ik gebruik zelf ook nog steeds cokin-filters en ik heb eigenlijk nooit last gehad van onscherpte door die filters.. rood lijkt me trouwens alleen geschikt voor zwart-wit fotografie..zie het nut er niet van in op een digitale spiegelreflex..(kun je later op je pc omzetten lijkt mij.)
wil je snelheid qua fotografie tegen een aanvaardbare prijs, dan is idd een 7d wl de beste optie..1d series zijn steviger gebouwd en uitermate geschikt voor grof misbruik en snelheid..1dmkIII´s beginnen te verslijten, zeker als ze gebruikt zijn door pro´s, maar als je er eentje kunt vinden van een amateur die achteraf vond, dat het wat overkill was, dan kun je daar voor gaan natuurlijk..7d is ongeveer even snel, maar iets minder robuust, maar het is ana jezelf om te bepalen hoeveel en hoevaak je er mee wilt gaan gooien, smijten of wilt misbruiken... heb wel met 1dmkIII´s en ook nog met 1dmkIIn´s gewerkt, ze zijn snel qua fps, en robuust, maar persoonlijk vind ik dat iets ´mindere´ camera´s ook hun mannetje staan.. ben je fulltime pro en gebruik je je toestel als een ´tool´, dan zou ik vor de 1d series gaan, kun je met iets minder toe, ga dan voor een nieuwe 7d..
1d series zijn niet FF, de nieuwe 1dX is wel FF, en ik merk dat vele beroeps die 1dX laten liggen en gaan voor refurbished 1dmkIV´s of overstappen naar 5dmkII, de filmfunctie op dat toestel geeft weer nieuwe mogelijkheden voor hun..fotootjes EN filmpje kunnen aanleveren.. scheelt weer een extra mannetje he?(vooral in persfotografie waarbij de prijzen behoorlijk onder druk staan, noopt deze en gene om om te kijken voor iets anders.., al dan niet refurbished..)
klinkt mss heel gek, maar ik zie tegenwoordig meer amateurs rondlopen met een 1d series dan full-time beroeps..en dan heb ik het over de nieuwste toestellen.
ik vind een 1d series 9 vd 10 x totale overkill, of je moet echt in zeer zware omstandigheden werken.. 7d zal denk ik, aan jouw eisen voldoen..
ik zelf heb allerlei amateuristische zooi gebruikt onder omstandigheden waar ze totaal niet geschikt voor waren, en die dingen houden zich erg goed.. je moet erg veel moeite doen om zelfs een instapcamera voor de kl#te te helpen... en ik heb veel moeite gedaan hoor!
een pro-camera heeft dingen aan boord die een amateur-camera niet heeft, en af en toe heb ik er echt voordeel van, maar qua duurzaamheid vind ik de verschillen niet zo groot als ze lijken te zijn..ligt 9 vd 10 keer aan bepaalde features, die een amateurcamera niet heeft, maar voor de rest.. mwoaah..
en alles is kapot te krijgen hoor, tenminste, ik krijg het voor mekaar..