Okee.. er vanuit gaande dat domme vragen niet bestaan....
Ik heb gezocht op de term scherptediepte om erachter te komen waar mijn vraag mee te maken kan hebben; ik vind een hele hoop antwoorden, maar kan het nog niet linken aan mijn vraag. Niet direct in ieder geval.
Ik heb de verklaringen gezien met foto's met verschillende F getallen en hetgeen dat doet met de scherptediepte in je foto. Dus ik enthousiast proberen en ook spelen met het diafragma.
Al meerdere malen kom ik tot de conclusie dat er amper verschil te zien is in de foto's, terwijl ik met uitersten van diafragma heb gewerkt.
Ik zal hieronder een voorbeeld zetten zodat ik het kan laten zien:
1. F8.0 1/200 ISO100 157mm

2. F3.7 1/800 ISO100 157mm

Het enige verschil wat ik zie, is heel veel verder in de achtergrond, daar verschijnt wat onscherpte. Maar wat de bedoeling was, is dat ik een grotere dof zou krijgen en de bloem scherp zou zijn.
Sta ik te dichtbij? Heeft het te maken met wat mijn camera kan? Heeft het te maken met hoe 'ver weg' de achtergrond daadwerkelijk is?
Er is dus iets wat ik over het hoofd zie, maar kan nog niet ontdekken wat het is?
Mocht deze vraag al eerder aan bod zijn gekomen, dan volstaat uiteraard een verwijzing naar die link, want ik wil natuurlijk niet dat jullie alles dubbel moeten gaan typen

Alvast bedankt! Groeten Annemiek