Het is 02 aug 2025 15:19

Auteur Goedkope manier voor Macrofotografie
 Goedkope manier voor Macrofotografie
BerichtGeplaatst: 19 jan 2013 19:29 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hoi Allemaal!
Ik kwam dit onderdeeltje tegen op internet, aangezien ik deze vandaag binnen heb gekregen en er zeer over te spreken ben, wil ik jullie dit natuurlijk even mededelen!

Ik ben een beginnende hobby fotograaf en weet nog niet wat ik precies in welk onderwerp van fotografie meer wil weten.
Aangezien ik macro foto's erg mooi vind om te zien, zijn de lensen daarin tegen erg duur voor mij.
Ik ken ook niemand die daar ervaring mee heeft.

Toen kwam ik op deze site terecht:
Http://dx.com/p/macro-lens-adapter-for-canon-2325

Dit is een "goedkope" tussenring die je voor je canon kan gebruiken.
Voor pak hem beet 8 dollar heb je 4tussenringen van verschillende maten.
Deze monteer je tussen je lens en je camera,

Op de website staat ook een filmpje vermeld, het filmpje wat mij overgehaald heeft om voor 8 dollar deze methode uit te proberen!

De deze prijs is het het zeker waard! En vooral voor mensen die net als ik, eerst de macro willen ervaring voordat je investeert in een dure lens.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 21 jan 2013 16:21 
Lid

Bezwaar bewerken: Nee
Nadeel zal waarschijnlijkde zeer beperkte scherptediepte zijn?
Da's in veel gevallen zo, je krijgt een DoF van 2 haren breed, met een echte macro kun je dat meer scherp krijgen zeg maar ;)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 21 jan 2013 20:39 
Lid
Fotografie

...maar je kunt er mooie foto's mee maken :)

BerichtGeplaatst: 21 jan 2013 21:15 
Lid

Mischien kun je een paar voorbeeldfoto's plaatsen, ik ben best benieuwd..

BerichtGeplaatst: 21 jan 2013 21:45 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
1 tip, houd de tussenringen goed stofvrij want daar kruipt snel stof in, met gevolg dat het op je sensor kan komen. Heb zelf een 50mm macro lens met 3 tussenringen en ondanks dat ik ze goed afgesloten heb opgeborgen komt er regelmatig stof op.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 10:29 
Lid

@dryade thnx voor de tip!
@xama daar heb ik geen verstand van, zou best kunnen. Ik wil nogmaals aangeven dat ik dit onderwerp heb aangemaakt voor mensen die nog moeten proeven aan macro fotografie. (waar ik ook 1 van ben) en dit is een goedkope investering om dat uit te proberen!

Ik ben de laatste tijd wat druk met werk, etc.
Ik zal proberen om 1 dezer dagen wat fototjes te plaatsen..

:foto

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 13:32 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Hier geen ervaring mee, toen ik nog niet in het bezit was van een macrolens heb ik heel veel gefotografeerd met een close-up filter, hele mooie resultaten ook ... Aangeschaft via Dealextreme voor euro of 8 :)

BerichtGeplaatst: 23 jan 2013 18:46 
Lid
Fotografie

cornelis92 schreef:
Mischien kun je een paar voorbeeldfoto's plaatsen, ik ben best benieuwd..

Pipanda heeft in haar beginjaren veel macrofoto's gemaakt met een 70-300mm voorzien van een of meerdere tussenringen. Even zoeken op hele oude macrofoto's van haar zal je nog versteld doen staan :)

BerichtGeplaatst: 02 maart 2013 21:36 
Lid

De laatste tijd ben ikzelf ook bezig met goedkope macrofotografie. Een aantal cheap-ass opties die zeker het overwegen waard zijn:

1. (voor de knutselaars) bouw een oude kitlens om. Je haalt de achterkant eraf en lijmt deze op de voorkant. Met een paar kabeltjes kun je de contacten doorverbinden zodat je evengoed het diafragma kunt bedienen.

http://hackaday.com/2010/06/19/building-a-supermacro-lens/

2. Extension tubes (zoals hierboven al vermeld) zijn een erg makkelijke manier om met macro te beginnen. Mijn tip hiervoor: koop een M42 extension tube ipv een goedkope EOS-mount. De goedkopere versies zitten vaak wat losjes, wat niet fijn werkt. Ook heb je hier geen chip inzitten zodat je een lens nodig hebt waar je handmatig het diafragma kunt instellen. Zelf geeft ik de voorkeur aan een snelle 50mm lens. Met extension haal je hiermee een goede macro terwijl je niet te veel licht verliest. Het leuke aan M42 extension tubes is dat je al je oude lenzen hierop kunt proberen...

3. Reverse ring. Op marktplaats en sites als http://www.dx.com zijn er voor n paar euro talloze omkeerringen te koop. Nadeel is dat je de achterkant van je lens blootstelt aan de elementen...
Voor extra vergroting: reverse ring op een extension tube. (Let op, je verliest hierbij wel veel licht).

4. Twee lenzen op elkaar. In plaats van je lens achterstevoren op de body te zetten, kun je m ook achterstevoren op een andere lens plaatsen. Je achterste lens moet een langere brandpuntsafstand hebben dan je voorste lens. De ratio van brandpuntsafstanden bepaalt je macrofactor (100mm en 50mm geeft een factor van 2:1). Wel even opletten met je filtermaten. Een stepping-ring (zoals aangeboden op http://www.sunsky-online.com) kan hierbij van pas komen.

5. Een balg. Een wat oudere M42 balg kan tweedehands voor twee tientjes wel op de kop getikt worden. Een voordeel is dat je de lengte (en dus je vergroting) makkelijk kunt instellen. Een nadeel is de lompigheid/gewicht. Als je buiten wilt gaan fotograferen is dit misschien geen goede optie.

Hopelijk kun je hier iets mee. Ikzelf heb er in ieder geval veel plezier aan om gewoon wat te proberen en te knutselen, daar leer je ook het meeste van...

Oja, bijna vergeten:

6. macro-opzetlenzen. Deze schroef je in je filterdraad.

7. teleconverters icm extension tubes. Op zich krijg je hier niet veel extra vergroting mee, maar het vergroot wel je werkafstand. Dit kan handig zijn als je met insecten gaat werken.

Voor allebei de opties geldt wel: je voegt extra glas toe. Je beeldkwaliteit zal hiermee achteruit gaan, tenzij je ze uit het duurdere segment haalt (maar dat was juist niet de bedoeling ;) )

BerichtGeplaatst: 12 maart 2013 22:55 
Lid

ik heb inderdaad ook veel via dealextreme besteld, die chinezen weten het toch weer goedkoop voor elkaar te boxen!

BerichtGeplaatst: 25 maart 2013 11:55 
Lid
Fotografie

Ik heb hier goede ervaringen mee.
Al moet ik daar wel bij opmerken dat ze de laatste jaren onbeschoft duurder zijn geworden. :nee
Ik heb er één aangeschaft toen ze nog 35 euro waren.
De resultaten zijn echter fantastisch en de grote voordelen zijn dat het niet merkgebonden is en men het diafragma kan gebruiken voor aanpassing van de scherptediepte net als bij een reguliere macrolens.
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/8323/raynox-dcr-250-super-macrolens.html

Groeten, Johannes.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp