Antje schreef:
mijn "vragen" tot nu toe ...
1 *werken rond een thema of niet ?
2 * belichting ,ik zou het liefst "buiten" blijven dus lijkt het me dat ik het zal moeten doen met wat er op dat moment is van natuurlijk licht ...
3 Maar hoe speel je daar dan het best op in?
4 * tips over lenzen,instellingencamera etc zijn ALTIJD welkom
5 *voor mij persoonlijk is een foto geslaagd als hij natuurlijk overkomt, niet geposeerd dus
Toch niet als het voor dergelijk doel is .
6 Hoe bespeel je dan best de mensen zodat ze niet het gevoel krijgen dat er constant een camera
op hen gericht staat ?
ad 1. kan ik je niet mee helpen. thema kan leuk zijn en houvast geven maar ook een hinder als je je nog niet heel zeker voelt.
ad 2, 3 en 4. misschien moet je je toch voorbereiden op buiten en binnen. stel dat het slecht weer is. heb je een reportageflitser? en kun je daar mee overweg?
voor buiten zou ik zeggen fotografeer niet pal in de zon vanwege schaduwen en dichtgeknepen ogen maar zoek de schaduw op. fotografeer in raw en jpg. weet hoe vast je hand is. dus met welke langste sluitertijd je nog onbewogen foto,s kunt maken. let voortdurend op die sluitertijd. liever je iso omhoog dan bewogen of te donkere foto,s.
gebruik een objectief in het middenzoomgebied.
ad 5 en 6 moeilijkste deel. hoe relaxter je zelf bent hoe meer kans dat je slachtoffers dat ook zijn.
wat ook kan helpen is om samen te bespreken wat leuk is om te doen. zelf inbreng geven dus. deelgenoot maken.