Arno1 schreef:
Je hebt een PB
Arno
Een PB? Leg eens uit Arno? Waarom een PB en waarom niet het antwoord hier gewoon op dit forum?
Is een forum niet om kennis publikelijk te delen i.p.v. per PB?
Frans schreef:
nou heeft die lens geloof ik beeldstabilisatie van 3 tot 4 stops.
ik heb behoorlijk trillende handen. maar kan zeker nog met 1/30 en vaak ook 1/15 sec. fotograferen uit de hand.
Frans, heb je weer helemaal gelijk in, maar TS wilde weten welke sluitertijd het beste kon worden gekozen voor het fotograferen van gebouwen, (stille) landschappen en bruggen (incl. het water). Uit de tekst voorafgaand aan zijn vraag, blijkt dat TS pas begonnen is met het fotograferen met een spiegelreflexcamera en de principes van "de grote 3 in de fotografie" (diafragma, sluitertijd, iso-waarde) nog niet 100% beheerst. Vandaar dat je met minimaal 1/60sec er wel moet zijn en als je "op veilig wilt gaan", een sluitertijd van 1/200sec bij deze lens een juiste keuze is

Er staat in de tekst van TS wel 1 foutje
DJMM schreef:
Ook heb ik gelezen dat een langere sluitertijd een vermindering van licht oplevert
Een langere sluitertijd zorgt er juist voor dat er MEER licht op je sensor valt. Als de sluitertijd korter is, zal er minder licht op je sensor vallen.