Het is 28 maart 2024 16:40

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4


Auteur Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 23 jul 2013 09:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2963
Woonplaats: Groningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bas ik zie dit nu pas, vind het super! :up :up

1 dingetje wil ik echter toevoegen: je raad een DSLR aan voor macro, maar vergeet de systeemcamera's niet. Ik heb er 1 en die werkt uitstekend voor macro ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 30 jul 2013 14:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank, ook voor tip, zal me eens inlezen :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2014 16:10 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 107
Jammer, om de een of andere reden geeft ie de melding: server niet gevonden (firefox)/pagina niet gevonden (Internet Explorer).... Kan de documenten dus niet lezen.... :(


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2014 16:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn oude site is inderdaad weg, gisteren kon ik er gewoon op. Ik ga er even achteraan! En anders plaats ik het document op de nieuwe.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2014 17:00 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 107
Bas schreef:
Mijn oude site is inderdaad weg, gisteren kon ik er gewoon op. Ik ga er even achteraan! En anders plaats ik het document op de nieuwe.


Super! :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 01 jun 2014 21:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb het bestand over gezet op mijn andere site, de oude site fix ik een andere keer wel.

Zal de tutorial binnenkort eens updaten, inmiddels staat er veel informatie in die ik niet meer gebruik of relevant vind :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 21 okt 2014 08:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13598
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Een beetje laat ,maar toch een bedankje voor de uitgebreide uitleg...

Zal het op mijn gemak nog eens door lezen tijd zat nu voor dat het nieuwe vlinder seizoen weer begint.... :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 27 mei 2016 09:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nog even een (late) reactie / aanvulling op het document van Bas op het aspect 1:1 vergrotingsmaatstaf.

Bas schreef:
Let op: Iets heel belangrijks, een echt macro-objectief heeft een vergroting van 1:1, oftewel 1. Er zijn veel objectieven, met een zogeheten ‘macro’ functie. Deze halen vaak een vergroting van 1:4, en zijn dus geen echte macro-objectieven. Een vergroting van 1:1 betekent, dat het beeld even groot op de sensor wordt geprojecteerd, als dat het in werkelijkheid is.
Er is geen tel zoomlens, welke een echt macro-objectief genoemd mag worden. Immers, macro begint pas bij 1:1. Een close-up-objectief zou het genoemd kunnen worden, wanneer tussen de vergrotingen 1:1 t/m 1:10 valt.


Hier valt niks op af te dingen, echter... de 1:1 vergroting bereik je alleen als je ook echt bovenop je onderwerp gaat zitten. Als je dit niet doet, zit je gelijk niet meer aan die vergrotingsmaatstaf van 1:1. De vraag is: Hoe kun je zelf testen wanneer je op die 1:1-vergroting zit en wanneer niet? Voor het bepalen van die afstand ga ik uit van mijn eigen situatie. Iedereen kan dit vervolgens "vertalen" naar zijn/haar persoonlijke situatie.

Ik heb zelf een full frame camera van het merk Nikon. De sensor is (en dit heb ik even opgezocht) 36mm x 23,9mm groot. Als je praat over een 1:1 vergroting (zie citaat van Bas), dan moet dus een onderwerp even groot op de sensor wordt geprojecteerd, als dat het in werkelijkheid is. Maar hoe kun je dat nu vaststellen?

Je kent in dit geval de maat van je sensor (in mijn geval dus 36mm breed bij 23,9mm hoog). Wanneer je een meetlint pakt, dan kun je zien op welke onderwerpafstand je een 1:1 vergroting hebt. Als je in de breedte wilt "meten" dan moet het beeld dus 36mm meetlint laten zien, "meet" je in de hoogte, dan moet het beeld (je foto) dus 23,9mm meetlint laten zien. Let op! Het beeld geprojecteerd op het display is niet altijd een 100% weergave van het vastgelegde beeld, bij sommige camera's is het beeld wat getoond wordt kleiner dan 100%. Als je het precies wilt weten, dan resteert niks anders dan de foto binnen te halen op de computer en daar het 100% sensorbeeld te bekijken. Als het je om een "ongeveer afstand" gaat, dan is het display goed bruikbaar.

Ik heb die test dus gedaan en wat blijkt? Bij de minimale onderwerpafstand van de lens, in mijn geval met de Nikon 105mm f/2.8 macrolens op 31,4cm (de minimale scherpstelafstand), heb ik een 1:1 vergroting. Let op! De 31,4cm is de afstand tussen het onderwerp en de sensor. Trek daar de afstand binnen de DSLR body tot de sensor (3cm) vanaf, de lengte van de lens vanaf (11,6cm) en eventueel de lenskap (7,5cm), dan zit je zo'n 9cm van je onderwerp af met de voorkant van je zonnekap. Als je de zonnekap niet gebruikt dan zit je slecht een kleine 17cm van je onderwerp af met de voorkant van je frontlens.

Trouwens, de scherptediepte is bij die onderwerpafstand erg klein:
- Bij f/4 is de scherptediepte 0,14cm.
- Bij f/8 is de scherptediepte 0,28cm.
- Bij f/16 is de scherptediepte 0,55cm.

Je hebt dan wel een 1:1 vergrotingsmaatstaf, maar ook een superkleine scherptediepte. Veel beestjes wachten op deze onderwerpafstand het moment van afdrukken niet af en zijn dan al lang vertrokken; bloemen hebben geen keuze en moeten lijdzaam het moment van afdrukken afwachten. Als je je richt op beestjes, dan pleit dit ook voor een macrolens met een grotere brandpuntsafstand, waardoor je verder van je onderwerp af zit. Verwacht echter geen wonderen, want het gaat hier om centimeters, maar soms kan dat net het verschil maken tussen wel en geen insect op de foto.

Als je de afstand tot je onderwerp verdubbelt naar 62cm, dan worden de scherptedieptes resp. 0,7cm, 1,39cm en 2,78cm. Nog steeds redelijk krap om bijvoorbeeld een vlinder volledig binnen de scherptediepte te vangen. Bij 62cm afstand tot het onderwerp (een verdubbeling van de minimale onderwerpafstand) verandert de vergrotingsverhouding van een 1:1 in een 1:3. Met ander woorden, terug naar het meetlint, bij een onderwerpafstand van 62 cm krijg ik ongeveer 11cm meetlint in beeld in plaats van de 3,6cm bij een 1:1 vergrotingsmaatstaf. Wil je terug naar het "1:1-beeld" dan moet je flink croppen. Je houdt vervolgens veel minder pixels over, maar heb je wel meer scherptediepte in je foto.

Stel je hebt een 12 megapixel sensor en je moet terug naar de 1:1 maatstaf, dan moet je (als je de verhouding 3:2) blijft aanhouden de lengte met 2/3 moeten wegsnijden en de breedte/hoogte volgt evenredig. Je houdt dan veel minder pixels over. Hoeveel je dan nog overhoudt? Op een 12 megapixel sensor zitten de pixels evenredig verdeeld (logisch toch?). Dit betekent dat je na het croppen slechts 1/6 deel van de pixels overblijven = 2 megapixels.

Oké, maar wat heb je hier nu eigenlijk aan?

Er zijn telelenzen te koop die een macrostand hebben, deze halen echter niet de 1:1 vergrotingsmaatstaf. Wanneer je niet oppast met je macrolens, zit je (doordat je teveel afstand neemt) ook op die vergrotingsmaatstaf.

Wat zijn dan de voordelen van een macrolens?
- Het grootste voordeel van een macrolens is dat je echt veel dichter op je ondewerp kunt kruipen dan met een telelens (al dan niet voorzien van macrofunctie). Wil je de voordelen uit de macrolens halen, dan moet je dit ook echt doen.
- Een macrolens heeft vaak een groot vast maximaal diafragma, waardoor je met minder licht toe kunt, wat je weer kan helpen als je dicht op je onderwerp gaat zitten. Een telelens (al dan niet met macro-functie) wil soms nog wel eens een variabel maximaal diafragma hebben.

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 28 mei 2016 16:18 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 48979
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even wat overpeinzingen.

Henry schreef:
Nog even een (late) reactie / aanvulling op het document van Bas op het aspect 1:1 vergrotingsmaatstaf.

De vraag is: Hoe kun je zelf testen wanneer je op die 1:1-vergroting zit en wanneer niet?

Commentaar F. Is dat niet op per definitie op de kortste scherpstelafstand bij een 1:1 objectief?

Trouwens, de scherptediepte is bij die onderwerpafstand erg klein:
- Bij f/4 is de scherptediepte 0,14cm.
- Bij f/8 is de scherptediepte 0,28cm.
- Bij f/16 is de scherptediepte 0,55cm.

Commentaar F. Hoe heb je die berekend. Met het progje van Dofmaster.com of met een progje speciaal bedoeld voor macro?
Heb je de verdubbeling opgemerkt in deze reeks?

Bij 62cm afstand tot het onderwerp (een verdubbeling van de minimale onderwerpafstand) verandert de vergrotingsverhouding van een 1:1 in een 1:3. Met ander woorden, terug naar het meetlint, bij een onderwerpafstand van 62 cm krijg ik ongeveer 11cm meetlint in beeld in plaats van de 3,6cm bij een 1:1 vergrotingsmaatstaf. Wil je terug naar het "1:1-beeld" dan moet je flink croppen. Je houdt vervolgens veel minder pixels over, maar heb je wel meer scherptediepte in je foto.

Commentaar F. Is dat laatste waar? De ervaren scherpte van een beeld wordt bepaald door de mate van uitvergroting. CoC (mm) = viewing distance (cm) / desired final-image resolution (lp/mm) for a 25 cm viewing distance / enlargement / 25 Zie ook coc op wikipedia.

Stel je hebt een 12 megapixel sensor en je moet terug naar de 1:1 maatstaf, dan moet je (als je de verhouding 3:2) blijft aanhouden de lengte met 2/3 moeten wegsnijden en de breedte/hoogte volgt evenredig. Je houdt dan veel minder pixels over. Hoeveel je dan nog overhoudt? Op een 12 megapixel sensor zitten de pixels evenredig verdeeld (logisch toch?). Dit betekent dat je na het croppen slechts 1/6 deel van de pixels overblijven = 2 megapixels.

Commentaar F. Omdat met toenemende afstand hetzelfde onderwerp op minder pixel wordt afgebeeld verlies je detail. Datzelfde gaat ook op bij het gebruik van een niet macro objectief en croppen.

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 28 mei 2016 17:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, ik had over de 1:1 vergrotingsmaatstaf nooit echt nagedacht. Het internet staat vol met opmerkingen dat alleen een echte macrolens een 1:1 vergrotingsmaatstaf haalt. Met andere woorden, een telelens met of zonder macrofunctie haalt dat niet. ....en alleen daarom moet men een macrolens aanschaffen (dit laatste zegt men nog net niet). Toen ik er dus over ging nadenken, wilde ik weten bij welk onderwerpafstand dat dan wel was. Omdat ik slechts 1 lens had, heb ik dat daar kunnen vaststellen. Achteraf is het logisch dat het bij de kortst mogelijke onderwerpafstand moet zijn, simpelweg omdat je anders ook in bijvoorbeeld een 3:1 of 2:1 verhoudingen terecht zou kunnen komen.

---vraag 2---
Ik heb voor het berekenen van de scherptediepte inderdaad de Dofmaster erbij gehaald. Ik heb n.a.v. jouw reactie gezocht of er een speciale calculator is voor macrolenzen en heb die zowaar gevonden!
Ik heb die van PhotoPills gevonden en die van Cambridge in Colour gevonden. Beide sites lijken (op het eerste gezicht) van dezelfde formules uit te gaan.

Als ik op de site van PhotoPhill mijn gegevens van camera en lens invul (omdat het invoerscherm daar net wat uitgebreider is), dan is de scherptediepte bij een 1:1 vergroting bij een minimale focusafstand van 420mm (die minimale focusafstand moet in de formule minimaal 4 x brandpuntsafstand zijn, terwijl die bij mijn lens dus echt kleiner is, maar ach, ik ben flexibel en pas mij voor de formule aan...):
- bij f/4 slechts 0,24mm
- bij f/8 slechts 0,48mm
- bij f/16 slechts 0,96mm
Nog minder dan ik dus al gevonden had met de normale DOF calculator.

Als ik de onderwerpafstand vergroot naar 600mm dan worden de vergrotingsfactor 0,49x, dus (bijna) 1:2. De scherptediepte is dan bij de verschillende diafragmawaarden:
- bij f/4 slechts 2,81mm
- bij f/8 slechts 5,62mm
- bij f/16 slechts 11,24mm

De verdubbeling was me niet opgevallen, maar nu wel.

Bij de verdubbeling van de onderwerpafstand (van 420mm naar 840mm), wordt de vergrotingsfactor 0,17x wat overeenkomt met ongeveer 1:6. Hoe ik dit moet verklaren met hetgeen ik zelf geconstateerd heb, weet ik even niet.

---vraag 3---
Als je de afstand vergroot tot je onderwerp, neemt de scherptediepte toe. De formules ondersteunen dit verhaal. Als je (even terug naar mijn voorbeeld) niet 11cm meetlint in beeld wilt hebben, maar 3,6cm meetlint, dan kun je dus croppen en wel zo dat de eerste 3,6cm meetlint alleen overblijven. De scherptediepte verandert niet bij croppen, dus volgens mij houd je een foto over waarbij een meetlint zichtbaar is van 3,6cm maar wel met een grotere scherptediepte.

---vraag 4---
Tot slot je opmerking over het verlies aan detail.
Ik ben het met je eens dat met een toenemende afstand hetzelfde onderwerp op minder pixel wordt afgebeeld en dus dat je detail zult verliezen. Ik ben het ook met je eens dat dit opgaat voor alle situaties, ongeacht welke lens je hebt gebruikt.


Laatst bijgewerkt door Henry op 28 mei 2016 17:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 28 mei 2016 17:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Aangepaste conclusie:

Wat zijn dan de voordelen van een macrolens?
- Het grootste voordeel van een macrolens is dat je echt veel dichter op je ondewerp kunt kruipen dan met een telelens (al dan niet voorzien van macrofunctie). Doordat je dichter op je onderwerp kruipt, wordt je onderwerp afgebeeld op meer pixels. Dit heeft weer tot gevolg dat er meer detail zichtbaar zal zijn in de foto. Wil je de voordelen uit de macrolens halen, dan moet je dus ook echt bovenop je onderwerp moeten kruipen. De scherptediepte is daarentegen wel beperkt.
- Een macrolens heeft vaak een groot vast maximaal diafragma, waardoor je met minder licht toe kunt, wat je weer kan helpen als je dicht op je onderwerp gaat zitten. Een telelens (al dan niet met macro-functie) wil soms nog wel eens een variabel maximaal diafragma hebben.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 30 sep 2016 16:38 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 12
Henry schreef:
Aangepaste conclusie:

Wat zijn dan de voordelen van een macrolens?
- Het grootste voordeel van een macrolens is dat je echt veel dichter op je ondewerp kunt kruipen dan met een telelens (al dan niet voorzien van macrofunctie). Doordat je dichter op je onderwerp kruipt, wordt je onderwerp afgebeeld op meer pixels. Dit heeft weer tot gevolg dat er meer detail zichtbaar zal zijn in de foto. Wil je de voordelen uit de macrolens halen, dan moet je dus ook echt bovenop je onderwerp moeten kruipen. De scherptediepte is daarentegen wel beperkt.
- Een macrolens heeft vaak een groot vast maximaal diafragma, waardoor je met minder licht toe kunt, wat je weer kan helpen als je dicht op je onderwerp gaat zitten. Een telelens (al dan niet met macro-functie) wil soms nog wel eens een variabel maximaal diafragma hebben.


Een goedkoop alternatief is natuurlijk een tussenring. Al hoewel dat vaak wel ten koste gaat van je lichtopbrengst.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 24 mei 2018 21:36 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4498
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De link die bij de opening van het draadje staat werkt niet op mijn computer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 25 mei 2018 07:09 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 48979
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Lijkt me het beste Bas even een berichtje te sturen janjan33.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Hoe werkt macrofotografie en wat heb je ervoor nodig?
BerichtGeplaatst: 31 mei 2018 18:41 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4498
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Lijkt me het beste Bas even een berichtje te sturen janjan33.

Gedaan, maar helaas nog geen reactie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed