Het is 16 apr 2024 22:48



Auteur Bokeh; achtergronden
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 19:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
(Onderstaande tekst is een samenraapsel van wat ik op het internet heb gevonden)
Zoekwoorden: Bokeh, onscherpte, lichtpunten, project



Wat is bokeh?
Het woord 'boke' werd overgenomen uit de Japanse taal. Het betekent 'onscherpte'. Boke is het tegenovergestelde van 'pinto', een ander Japans woord dat naar de scherpte in een foto verwijst. 'Pinto' lijkt overigens afgeleid te zijn van het Engelse 'point' (point of focus) of zelfs van het Nederlandse 'punt'.
De schrijfwijze 'bokeh' werd in 1997 geïntroduceerd door Mike Johnston in het tijdschrift Photo Techniques. Om de correcte uitspraak van het woord 'boke' door Engelstaligen te bevorderen voegde hij de letter 'h' toe.

Aan het woord 'bokeh' wordt nu meer betekenis toegekend dan alleen de letterlijke betekenis 'onscherpte'. Het heeft betrekking op de kwaliteit van de onscherpte en wordt geassocieerd met aangename onscherpte. Voor deze nuancering zou men in het Japans het woord 'boke-aji' gebruiken. Soms wordt de foutieve spelling 'bouquet' gebruikt, omdat men niet bekend is met de herkomst en betekenis van het woord 'bokeh'.

Bokeh is dus de kwaliteit van de out-of-focus delen van je foto. Het is niet de onscherpte zelf of de hoeveelheid onscherpte in je foto in de voorgrond of achtergrond van je onderwerp. Bokeh ontstaat doordat lichtpuntjes of lichtere delen in de onscherpe voorgrond of achtergrond als wazige vlekken of cirkels worden weergegeven. Bokeh wordt gemaakt door de lens.

Wat is goede bokeh en wat is slechte bokeh?
Over smaak valt niet te twisten, desondanks is er zoiets als goede bokeh en slechte bokeh. Wat is goede bokeh en hoe ziet slechte bokeh er dan uit? In het algemeen wordt goede bokeh omschreven als mooie gekleurde vlekken / cirkels in de achtergrond waarbij de randen van die vlekken / cirkels vaag zijn en geleidelijk overlopen in de wazige achtergrond. Bij slechte bokeh zijn de randen van deze vlekken / cirkels hard. De kwaliteit van de bokeh is een kwaliteit van de lens.

Bokeh die niet afleidt van het hoofdonderwerp, wordt vrij algemeen gewaardeerd en als aangenaam bestempeld. Naast de relatie tot het scherpe hoofdonderwerp kan een onscherp deel van het beeld ook een zelfstandige functie hebben en als zodanig mooi gevonden worden.

De vorm van bokeh
De vorm van bokeh wordt bepaald door de lens. Dit is vooral goed te zien bij lichtpuntjes die in je achtergrond zitten. Vele oudere lenzen hebben 7 rechte bladen waarmee het diafragma (opening) in de lens wordt gevormd. De 7 rechte bladen resulteert uiteindelijk in een hoekige vorm. Nieuwere lenzen hebben 9 ronde bladen waarmee het diafragma wordt gevormd. Het resultaat bij nieuwe lenzen zijn dan ook mooie ronde cirkels. Als je wilt weten of jouw lens een mooie of minder mooie bokeh aflevert, kijk dan goed naar je foto of zoek het op. Bij elke lens review wordt dit apsect wel besproken.

Hoe krijg je nu bokeh bubbels in een foto?
Nu we weten wat bokeh is, blijft de vraag over hoe we bokeh in de foto krijgen (in de voorgrond of in de achtergrond).
Bokeh bubbels ontstaan doordat lichtpunten als wazige cirkels en lichte delen als lichte vlekken in de foto worden weergegeven. Om bokeh bubbels in je foto te krijgen heb je dus lichtpuntjes of lichte vlekken nodig. Zonder lichtpuntjes of lichte vlekken, geen bokeh bubbels. Lichtpunten vind je ’s-Avonds en ’s-Nachts, maar bijvoorbeeld ook in een kerstboom of in de door de zon verlichte dauwdruppels. Niet alleen lichtjes of verlichte dauwdruppels zorgen voor bokeh. Ook ander materiaal reflecteert licht wat als bokeh in je foto terug kan komen. Denk bijvoorbeeld aan al die bloemetjes die in de onscherpe achtergrond terecht zijn gekomen omdat je de focus hebt gelegd op die ene bloem. Deze lichte bloemetjes in de achtergrond worden dan lichte vlekjes.

Het maken van een foto met bokeh bubbels
Wat hebben we nodig?
- een camera met een lens, bij voorkeur een lens met een groot diafragma.
- een onderwerp (niet noodzakelijk als het je alleen om de bokeh gaat, maar ach... het is wel zo leuk. Niet vergeten, want het gaat immers om het onderwerp!..)
- een achtergrond met lichtjes, lichtpuntjes of lichte vlekjes.

Je kan van te voren op het oog al redelijk inschatten of er bokeh-rondjes/-vlekjes zullen ontstaan, gewoon door vanaf ongeveer camerastandpunt met het blote oog te kijken. Als je achter (of desnoods voor) je onderwerp felle schitteringen van de zon in druppels etc. ziet, is de kans groot dat je bokeh-rondjes in de foto krijgt. Zie je ze niet, dan ga je ze ook niet in de foto terugvinden.

En dan nu het maken van de foto:
- Zorg dat je onderwerp minimaal voldoende ver van de achtergrond af staat.
- Stel een groot diafragma in (kleine scherptediepte), zodat de achtergrond onscherp wordt weergegeven.
- Zorg voor lichtjes, lichtpuntjes of lichte vlekjes in de achtergrond (heel belangrijk, want zonder lichtjes geen bokeh…). Denk er aan: als je ze met het blote oog niet al ziet, is de kans groot dat je het ook niet in de foto krijgt.
Zie je ze...dan: afdrukken!

De lichtjes in de achtergrond kun je ook een vormpje geven door voor de lens eens kartonnetje te houden met daarin het gewenste vormpje.

Tot slot een filmpje van DigitalRev.com over: How Do You “Do” Bokeh? waarin Kai op zoek gaat naar bokeh...



Mocht het je niet lukken met fotograferen, dan kan het ook nog later via photoshop worden toegevoegd

:)



-------
Update:
1) Uiteindelijk heeft dit artikel geleid tot een project Bokeh bubbels. Een project met verrassend mooie resultaten en in de topics zijn ook nog eens goede tips te vinden, want theorie is 1 ding, de praktijk laat zien welke uitdagingen er overwonnen moeten worden.

2) Naar aanleiding van een terechte opmerking van Amateur123, in een deel van de tekst bokeh vervangen door bokeh bubbels.


:)


Laatst bijgewerkt door Henry op 17 mei 2015 10:27, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 19:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bokeh Japans, weer wat geleerd aan begin van weekend :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 19:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49076
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
henry je legt sterk de nadruk op de cirkelvormige afbeeldingen.
dacht dat het in principe gaat om de kwaliteit van de onscherpte in zijn algemeenheid. toch?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 20:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, klopt. Het gaat niet alleen om de cirkelvormige afbeeldingen. Vandaar ook mijn verwijzing naar de bloemetjes in de onscherpte en de heldere "vlekken". Het gaat volgens mij om de kwaliteit van de heldere vlekken in de onscherpte (en als dit ook tot de onscherpte behoort, ja, tot die onscherpte in zijn algemeenheid). Belangrijk is dat die heldere vlekken geleidelijk overlopen in de achtergrond. Bij een spiegellens (worden deze nog verkocht??) is dit bijvoorbeeld zeker niet het geval. Daarnaast leveren lichtpunten wel cirkelvormigen afbeeldingen op en men vind kennelijk de rondjes mooier dan de meer hoekige afbeeldingen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 22:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16904
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie samenvatting.

Op software gebied, gebruik ik dit progje, als de instellingen mij in de steek laten. :D ! .Natuurlijk door de verkeerde lens of foute instellingen.

Eerder geplaatst, voorbeelden met dit progje.
linkje is verwijderd


http://www.alienskin.com/bokeh/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 11 mei 2013 09:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16904
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Eerder geplaatst, voorbeelden met dit progje.
linkje is verwijderd

Even over het hoofd gezien :blush


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 28 mei 2013 06:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 64
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb gemerkt dat er maar heel weinig objectieven zijn met een mooi bodkeh. In veel gevallen zie je cirkels verschijnen in ronde onscherpe vlakken bij tegenlicht.

Maar ook bij 'gewone' fotografie waarbij je geen lichtpuntjes in beeld hebt zie je meteen het verschil tussen een opname met mooi en minder mooi bokeh.

Ik heb een keer wat huis tuin en keuken foto's gemaakt. Full frame, zelfde diafragma en brandpuntafstand, met Canon 24-105 mm en 70-200 mm 2.8 IS II. Het verschil was dramatisch groot, ten voordele van de 70-200.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 22 jun 2013 16:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14424
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ook deze zet ik om naar een sticky onderwerp, nuttig voor beginnende fotograaf :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 23 jul 2013 00:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wellicht is het handig om de BB-onderwerpen hieraan te linken. In deze topics vind je namelijk diverse bruikbare tips... ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 12 sep 2013 10:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor de doorgewinterde bokeh-o-fiel, goed verhaal


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 12 sep 2013 10:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 16 mei 2015 21:02 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Ik mis nog twee belangrijke factoren in het verhaal. Focal length en afstand tot het onderwerp.

Een wijde lens (dus weinig mm)zal minder bokeh geven als een lens met langere focal lenght. vergelijk bijvoorbeeld maar eens bokeh op 18mm en op 100mm op hetzelfde diafragma. De 100mm lens zal veel meer bokeh hebben, de 18mm bijna geen bokeh op F4 bijvoorbeeld, zo is F4 of F8 geen probleem met landschappen op 12mm, maar als je op 300mm die vogel op de foto wil dan heb je op F8 of F11 mega veel bokeh.

Een ander element wat van invloed is op de bokeh is de afstand tussen de lens en het onderwerp/focuspunt. Camera dicht op het onderwerp en de achtergrond ver van het onderwerp geeft meer bokeh dan camera ver van het onderwerp en de achtergrond dicht op het onderwerp.

Het gaat echt helemaal niet altijd maar om het diafragma.
Hopelijk heb ik een nuttige aanvulling gegeven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 16 mei 2015 21:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49076
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Brandpuntsafstand en afstand tot het onderwerp zijn samen te vatten in vergrotingsfactor.
Hoe groter je je onderwerp afbeeldt hoe kleiner de scherptediepte zal zijn.
Diafragma en vergrotingsfactor bepalen samen de scherptediepte.

Onscherpte en dus beperkte scherptediepte op zich zijn in de moderne betekenis van het woord niet gelijk aan bokeh.

Bokeh is de kwaliteit van die onscherpte als gevolg van beperkte scherptediepte.

Bokeh is een kwaliteit van het objectief die bepaald wordt door de constructie van het objectief.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 09:43 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 28
Ik snap alleen niet waarom je dan lichtjes op de achtergrond moet hebben. Volgens mij als je in de dierentuin een sneeuwuil op de foto zet en op de achtergrond staan wat bossage die opgaan in de onscherpte dan praat je volgens mij ook gewoon over bokeh. Althans in de volksmond noemt men dat gewoon bokeh. Je kan het goed bokeh noemen of slecht bokeh, of mooi of lelijk bokeh maar het blijft bokeh.

En zo niet hoe heet het dan?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 17 mei 2015 10:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Amateur123, je hebt helemaal gelijk.
Deze tutorial is geschreven naar aanleiding van een Bokeh bubbels challenge. Ik zal mijn tekst op dat onderdeel aanpassen. Het gaat hier in dit onderdeel van de tekst om het creëren van bokeh bubbels.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 01 feb 2024 11:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Hoewel dit al een ouder artikel is vind ik het toch even 'nodig' om een aanvulling hierop te maken. Je kunt namelijk ook zelf bokeh met vormpjes creëren door eenvoudig een kartonnetje met een uitsnede in een bepaalde vorm voor de lens te plaatsen. Voor bijgevoegde foto heb ik in een zwart kartonnetje met een ponsje de vorm van een hartje geknipt, het kartonnetje heb ik op de maat van mijn filterhouder gemaakt maar je kan het ook inknippen om de lens vouwen en met een elastiek vastzetten (opties genoeg) beeldje op mijn tafelstudio met kerstverlichting in de achtergrond en experimenteren maar voor het beste effect

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 02 feb 2024 14:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16904
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
leuk gedaan :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 02 feb 2024 15:10 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40635
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zeker creatief en een leuk effect zo. :)

Ik zie nog wel een zwarte spikkel in een hartje die er denk niet hoort.....iets meer naar rechterkant(ongeveer 1/3 vanaf rechts) van de foto en van boven naar beneden gezien ongeveer in het midden. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bokeh; achtergronden
BerichtGeplaatst: 06 feb 2024 09:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
O dat heb ik niet gezien, moet ik een keer wegpoetsen. Denk dat ik daar per ongeluk een punt het gezet met het penseel, gebeurt me wel vaker alleen meestal staat het penseel dan groter en zie ik het gebeuren :wacko


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed