... kwam onlangs op het forum ter sprake.
Het gaat in de fotografie om onscherpte veroorzaakt door een klein diafragma (hoog f-getal) waarbij alleen dat f-getal en de pixelgrootte voor de fotograaf van belang zijn.
En die pixelgrootte dan ook nog alleen als je meerdere camera's hebt.
Op
https://www.nandoonline.com/wat-is-diffractie-en-wanneer-treedt-het-op/ wordt het in het Nederlands uitgebreid uitgelegd.
Nu wilde ik voor mijn eigen camera en 18-135mm 3.5 - 5.6 objectief eens kijken hoe groot dat effect is.
Probeerde dus foto's te maken met dezelfde uitsnede en belichting waarbij de diafragmawaarde steeds anders gekozen moest worden.
Op statief en met de afstandsbediening foto's snel achter elkaar foto's gemaakt.
Het bleek niet eenvoudig te zijn om qua belichting gelijke foto's te maken.
Na vele pogingen met vele onderwerpen me uiteindelijk beperkt tot 4 foto's van een schilderij.
Bewust geen onderwerp met diepte gekozen om dat daar de effecten van scherptediepte ook een rol spelen.
ISO 800 f/8 - f/11 - f/16 en f/22
Heb de foto's in Raw omgezet met zelfde profiel en witbalans en de helderheden zoveel mogelijk gelijk gemaakt.
Van de 4 foto's een uitsnede genomen en in willekeurige volgorde die fragmenten naast elkaar gezet.
Het resultaat is:
Zou leuk zijn als jullie zouden willen proberen de volgorde van de verschillende diafragma's te bepalen.
f/8 is fragment nummer:
f/11 is fragment nummer:
f/16 is fragment nummer:
f/22 is fragment nummer:
Met excuus voor de ontbrekende nummering.
Hoop dat iedereen geteld heeft vanaf links naar rechts.