Eens met Ab. Niet alleen de camera iets omhoog of omlaag bewegen, maar ook draaien t.o.v. de zon.
Ik zou me trouwens op 1 ding tegelijk concentreren. Dus eerst de bokeh-cirkels proberen te produceren:
- instellen lens op Manual
- instellen op een korte onderwerp afstand (neem een macro-afstand, maar ook een niet-maco afstand)
- instellen van een klein diafragma-getal (dus groot diafragma) voor een onscherpe achtergrond
- kijken waar "in het veld" je wel de bokeh cirkels krijgt (neem desnoods een plantenspuit met water mee voor het creeren van je eigen waterdruppels)
- vervolgens proberen te begrijpen waarom het in die richting wel lukt
- tot slot een macrofoto maken met je onderwerp in beeld, waarbij je dus je zonet gevonden richtlijn gaat toepassen
Omdat je aangeeft dat het je 1x gelukt is, heb ik even naar je geposte foto's gekeken. Ik zie niet alleen bij de Pinksterbloemen deze bokeh cirkels, maar in mindere mate ook bij je foto's van de krokussen, foto 3 van de pinksterbloem gepost op 21 april en de kleine vuurvlinder terug. Als je goed naar deze foto's kijkt, dan zie je dat
de afstand van je onderwerp tot de achtergrond waarin de bokeh cirkels moeten worden gevormd ook een rol speelt. Dit zie je goed bij de krokus: onderin de foto heb je nog enige cirkels, meer naar boven toe zijn ze weg. Dit zie je ook bij foto 3 van de pinksterbloem (datum posting: 21 april). Ook helemaal onderin zie je nog een enkele bokeh cirkel, hogerop in de foto zie je geen cirkels. Dit lijkt me logisch, want als de afstand groter wordt (onderwerp-achtergrond) zie je vaak een mooi egale achtergrond van kleuren die allemaal in elkaar overlopen.
Wat me tot slot opvalt is dat je in de laatste posting van je pinksterbloemen een meer bewolkt luchtje met difuus licht had dan bij je posting waarbij je wel mooie bokeh cirkels in je achtergrond hebt. Hier zie je duidelijk een groter verschil tussen donkere en lichte delen omdat daar de zon dus feller scheen. Ook rond de stengels van de pinksterbloem zie je in die foto's een licht randje, iets wat ik in de andere foto's niet zie. Dus wellicht scheen de zon daar ook, maar niet op het moment dat je de foto maakte.
Wellicht een idee om daar dus ook op te letten tijdens je onderzoek.