Het is 27 jul 2025 12:00

Auteur Bokeh bubbles en macrofotografie
 Bokeh bubbles en macrofotografie
BerichtGeplaatst: 09 mei 2013 17:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vraagje, hier kom ik zelf nog steeds maar moeilijk uit. Met tegenlicht, worden dauwdruppels sterk opgelicht, wat (zo zou moeten) tot mooie, grote cirkels in de achtergrond zou moeten kunnen leiden.
Maar met welke diafragma instellingen ik ook schiet, het wil maar moeilijk lukken tot op heden.
Ook in Photoshop, dmv van een techniek genaamd stacken, lukt het maar niet.
Zijn hier aan te raden manieren voor?

Gr,
Bas :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 09 mei 2013 18:17 
Lid
Fotografie

Bas, wat ik ook al eerder schreef: mooie bokeh is een kwaliteit van de lens. Dus... als je jouw bokeh niet mooi vind en een andere bokeh wilt hebben, dan zul je een andere lens moeten aanschaffen.

Hoe maak je bokeh? Neem lens, stel een kleine f-waarde in, zodat de achtergrond achter je onderwerp vervaagd. Vervolgens heb je lichte vlekken (of lichtjes) nodig in je achtergrond. Als je tegen de zon in fotografeert, neem de zon dan niet mee in je foto. Je hebt lichtjes nodig, geen zon! Bij een 1.4 lens heb je sneller het gewenste effect dan bij een 3.5 lens, maar ook bij een 3.5 lens moet het mogelijk zijn om bokeh cirkels in je foto te krijgen.

Een mooi bokeh bevat, volgens veel fotografen, geen hoeken maar alleen cirkels of afgeronde vormen en de overgangen tussen de kleuren zijn vloeiend en niet abrupt. Net als andere begrippen die iets zeggen over de schoonheid van je foto's is dit een kwestie van smaak.

En hier een site met filmpjes waar het je allemaal wordt uitgelegd.

En hier een site waar het je wordt uitgelegd voor als je mooie bokeh wilt hebben achter je bloemetjes of vlindertjes.

Tot slot hier nog een link om het op de photoshop-manier te doen.

Update: tekst toegevoegd :)

Laatst bijgewerkt door Henry op 09 mei 2013 18:56, in totaal 9 keer bewerkt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 09 mei 2013 18:31 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Of deze

http://www.alienskin.com/bokeh/

BerichtGeplaatst: 09 mei 2013 20:03 
Lid
Fotografie

Bedankt, ga ermee aan de slag :)

BerichtGeplaatst: 09 mei 2013 22:53 
Lid
Fotografie

Wat lukt er eigenlijk niet aan? Krijg je uberhaupt niets van rondjes in de achtergrond te zien, of vind je de vorm niet mooi? Of iets anders?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 05:16 
Lid
Fotografie

Krijg vaak bij tegenlicht geen cirkels. 1 keer is het gelukt, dat lukte dan ook gelijk redelijk. Maar echt makkelijk onder de knie krijgen doe ik het niet. :)

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 07:33 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Probeer eens met de hoek tov het onderwerp te varieren.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 08:16 
Lid
Fotografie

Eens met Ab. Niet alleen de camera iets omhoog of omlaag bewegen, maar ook draaien t.o.v. de zon.
Ik zou me trouwens op 1 ding tegelijk concentreren. Dus eerst de bokeh-cirkels proberen te produceren:
- instellen lens op Manual
- instellen op een korte onderwerp afstand (neem een macro-afstand, maar ook een niet-maco afstand)
- instellen van een klein diafragma-getal (dus groot diafragma) voor een onscherpe achtergrond
- kijken waar "in het veld" je wel de bokeh cirkels krijgt (neem desnoods een plantenspuit met water mee voor het creeren van je eigen waterdruppels)
- vervolgens proberen te begrijpen waarom het in die richting wel lukt
- tot slot een macrofoto maken met je onderwerp in beeld, waarbij je dus je zonet gevonden richtlijn gaat toepassen

Omdat je aangeeft dat het je 1x gelukt is, heb ik even naar je geposte foto's gekeken. Ik zie niet alleen bij de Pinksterbloemen deze bokeh cirkels, maar in mindere mate ook bij je foto's van de krokussen, foto 3 van de pinksterbloem gepost op 21 april en de kleine vuurvlinder terug. Als je goed naar deze foto's kijkt, dan zie je dat de afstand van je onderwerp tot de achtergrond waarin de bokeh cirkels moeten worden gevormd ook een rol speelt. Dit zie je goed bij de krokus: onderin de foto heb je nog enige cirkels, meer naar boven toe zijn ze weg. Dit zie je ook bij foto 3 van de pinksterbloem (datum posting: 21 april). Ook helemaal onderin zie je nog een enkele bokeh cirkel, hogerop in de foto zie je geen cirkels. Dit lijkt me logisch, want als de afstand groter wordt (onderwerp-achtergrond) zie je vaak een mooi egale achtergrond van kleuren die allemaal in elkaar overlopen.

Wat me tot slot opvalt is dat je in de laatste posting van je pinksterbloemen een meer bewolkt luchtje met difuus licht had dan bij je posting waarbij je wel mooie bokeh cirkels in je achtergrond hebt. Hier zie je duidelijk een groter verschil tussen donkere en lichte delen omdat daar de zon dus feller scheen. Ook rond de stengels van de pinksterbloem zie je in die foto's een licht randje, iets wat ik in de andere foto's niet zie. Dus wellicht scheen de zon daar ook, maar niet op het moment dat je de foto maakte.

Wellicht een idee om daar dus ook op te letten tijdens je onderzoek.

:)

Laatst bijgewerkt door Henry op 10 mei 2013 08:38, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 08:38 
Lid
Fotografie

Bedankt!! Goede uitleg, ga ermee aan de slag :)

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 08:50 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Mooi stuk Henry :upc

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 09:01 
Lid
Fotografie

Graag gedaan :chapeau We zijn hier toch ook om elkaar te helpen, niet waar?

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 09:52 
Lid
Fotografie

Henry heeft het meeste al gezegd eigenlijk. Maar nog wat ter aanvulling: bij een aantal van je foto's zie je idd de rondjes wel zitten, maar zijn ze heel subtiel. Zo ook bijvoorbeeld bij je Oranjetipje die TC is geworden, de lichte vlekken in de achergrond zijn waarschijnlijk highlights van druppels in de achtergrond. Het licht is hier echter veel te diffuus om echt heldere bokeh-rondjes te krijgen (waarschijnlijk is het hier bewolkt?). Je hebt dan veel meer zonlicht nodig, wat ook van achter het onderwerp komt (tegenlicht dus).

Je kan van te voren op het oog al redelijk inschatten of er bokeh-rondjes zullen ontstaan, gewoon door vanaf ongeveer camera standpunt met het blote oog te kijken. Als je achter (of desnoods voor) je onderwerp felle schitteringen van de zon in druppels etc. ziet, is de kans groot dat je bokeh-rondjes in de foto krijgt. Zie je ze niet, dan ga je ze ook niet in de foto terug vinden.

Daarna is het, zoals henry ook al aangeeft, een kwestie van spelen met camera standpunt en scherptediepte.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 11:58 
Lid
Fotografie

Mark heeft gelijk. Nu ik achter een beter scherm zit, zie ik ook de bokeh cirkels in de foto die net met een TC is bekroond. Ik zie ook dat de bokeh cirkels best wel groot zijn. Dit kan komen door je opstelling (antenne-constructie). Wellicht de antenne iets minder uitschuiven. Dus ook hier even mee spelen :)

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 12:50 
Lid
Fotografie

Bedankt allen. Overigens zijn de rondjes (bedoel jullie de witte vlakken?) geen dauwdruppels. Dit zijn pinksterbloemen. In groepjes bij elkaar, wat uitvergroot werd tot dit. Maar ik ga ermee oefenen, komt vast en zeker goed, met deze tips :)

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 13:58 
Lid
Fotografie

Ah, dat kan natuurlijk ook! Succes iig!

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 17:32 
Lid
Fotografie

Bas, ik heb nog even gezocht en de volgende info gevonden op het internet:
- Oranjetip fotograferen; spelen met bokeh
- een artikel over wat is bokeh?

Succes!

:)

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 17:38 
Lid
Fotografie

Had de eerste link al gezien, maar werd er niet echt wijzer uit wbt techniek. Tweede is erg nuttig :)

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 17:43 
Lid
Fotografie

Volgens mij houdt degene die het artikel geschreven heeft ergens tussen het de dauwdruppels en zijn lens een bosje gras, zodat er ook nog een tekening komt in de bokeh-cirkels. Als je goed naar zijn bokeh cirkels kijkt, dan zie je daar dus de tekening van grasjes in. Hoe de persoon aan de bokeh komt staat er inderdaad niet zo duidelijk.

In het tweede artikel staat beschreven hoe je aan bokeh komt: How to get good Bokeh
So, how do you get a good bokeh in your images? As I have pointed out above, bokeh depends on the type of lens you are using. While lower-end consumer zoom lenses will yield unpleasant bokeh, fixed (prime) lenses and most professional zoom lenses with fast apertures yield good-looking bokeh. Do you know if your lens produces good bokeh? Try this: focus on an object from a very close distance (as close as the lens will allow, keeping the object in focus), making sure that there are no objects at least 5-6 feet behind it. Make sure to be on the same level as the object itself, so that you are not looking down on it. Do not use a plain wall as your background – try to find a colorful background, preferably with some lights on it. A Christmas tree is a perfect background for a bokeh test. Once you find a good test subject with a suitable background, set your camera to “Aperture Priority” mode and set your aperture to the lowest number. On most consumer zoom lenses, the lowest aperture is typically f/3.5, while on prime and professional zoom lenses, it can be between f/1.2 and f/2.8. Once the aperture is set to the lowest value, take a picture of your subject and take a look at the rear LCD of your camera. The subject should be in focus, while the background is blurred. If you have a good lens, the bokeh should be soft and fuzzy, looking pleasing to the eye as shown in the example above. The circular reflections should be round and soft, with no hard edges.

Dus:
- Focus op een onderwerp dicht bij je lens, bij voorkeur op de kortste focus afstand.
- Zorg voor een gekleurde achtergrond, bij voorkeur met een paar lichtjes in die achtergrond (als voorbeeld wordt een kerstboom genoemd)
- Zorg er voor dat achter je onderwerp de achtergrond minimaal 1.5 meter ver weg is.
- Stel je camera in op A-mode (Aperture priority - Diafragma prioriteit)
- Stel de laagste diafragma-waarde in.
- Maak een foto met het onderwerp scherp in beeld.

Eigenlijk wat ik ook al eerder schreef :)

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 19:29 
Lid
Fotografie

Citaat:
Volgens mij houdt degene die het artikel geschreven heeft ergens tussen het de dauwdruppels en zijn lens een bosje gras, zodat er ook nog een tekening komt in de bokeh-cirkels. Als je goed naar zijn bokeh cirkels kijkt, dan zie je daar dus de tekening van grasjes in.

Dat denk ik niet. Johannes Klapwijk inschattende denk ik dat hij gewoon gebruik maakt van het veld zoals hij het ter plekke aangetroffen heeft. Voor tekening van grasjes in de bokeh kunnen deze grasjes overigens zowel voor als achter het onderwerp staan (maar uiteraard niet achter de plek waar de schittering ontstaat.

Citaat:
Zorg er voor dat achter je onderwerp de achtergrond minimaal 1.5 meter ver weg is.

Dat spreek ik dus eigenlijk tegen. Juist met bijvoorbeeld gras met dauwdruppels erop op zowel een afstand van 10cm tot een of enkele meters zorgt voor mooie patronen en bokeh rondjes in de achtergrond. Bij Macro is de scherpte diepte vaak zo klein, dat een schittering op meer dan een meter afstand achter het onderwerp uberhaupt niet zichtbaar zal zijn op de foto. Eea is natuurlijk afhankelijk van de scherpte diepte, en dus van diafragma instelling, afstand tussen lens en onderwerp, cropcam/ffcam, en aantal mm's van de lens.

Wat ik zelf doe is af en toe een afwijkende spriet achter/voor het onderwerp wegplukken. Bijvoorbeeld een enkel bruin grasje dat vlak achter het onderwerp in het groen staat, dit wil anders nog wel eens opvallen in de foto.

BerichtGeplaatst: 10 mei 2013 20:55 
Lid
Fotografie

Mark, v.w.b. je tweede opmerking ben ik het met je eens. Ik was inmiddels ook al tot die conclusie gekomen en heb de opmerking over de 1.5 meter dan ook niet meegenomen over mijn stukje over Bokeh :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp