Het is 25 jul 2025 01:04

Auteur Welke belichting voor kleine (amateur) studio
 Welke belichting voor kleine (amateur) studio
BerichtGeplaatst: 14 mei 2013 19:24 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal,
Ik wil in huis een eigen kleine studio inrichten om hobbymatig mijn 3 honden te fotograferen.
De honden luisteren goed en blijven behoorlijk stil liggen of zitten.
Ik heb 1 1/2 muur mat zwart gemaakt en 1 1/2 muur wit.
De kamer is niet zo groot. Hij zal ca. 4 x 5 mtr zijn.
Het lijkt mij leuk om van mijn honden o.a. low key foto's te maken.
Ik heb echter nog belichting nodig.
Kunnen jullie mij adviseren of ik een set continue licht moet nemen of een set flitslampen.
Op de fotocursus heb ik wel wat ervaring met continuelicht opgedaan. Je ziet waar je mee bezig bent.
Flitslicht zal sneller bevriezen, waardoor de sluitertijd niet zo snel hoeft, maar is voor mij als beginneling misschien moeilijk in te stellen.
Wie kan mij adviseren, want door te googlen zie ik door de bomen het bos niet meer :rof
Alvast bedankt
Petra

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 14 mei 2013 20:03 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
wat zouden je honden het prettigst vinden denk je?

misschien nuelle eens vragen. fotografeert veel honden.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 10:22 
Lid
Fotografie

Ik denk dat je moet werken met wat voor jou en de honden prettig is. Je geeft zelf al aan dat je met continu licht kunt zien waar je mee bezig bent. Ik denk dat dit essentieel is als je met dieren werkt. Bovendien willen de honden ook zien wat je doet! :D :D Vergeet nooit dat het voor honden altijd indrukwekkend is, ook al is het in je eigen huis.
Gebruik met honden geen bouwlampen of iets dergelijks. Prima om als continu licht te gebruiken maar ik ben met dieren altijd zeer voorzichtig. Bouwlampen geven veel licht en je kunt je hond moeilijk uitleggen dat je daar dus niet in moet kijken omdat je dan een je oog kunt beschadigen. Daarnaast worden ze loeiheet en daar wil je geen nieuwsgierig snuffelend neusje tegen aan hebben!
Koop ook geen goedkoop filtssetje die je overal kunt vinden. Deze lampen worden ook erg heet en kunnen zelfs exploderen!
Laat je in een goede fotowinkel voorlichten, niet alleen door google. En dan bedoel ik niet de fotowinkel op de hoek maar eentje (beter nog meerdere zodat je kunt vergelijken) die ook professionele spullen verkoopt en waar mensen werken die zelf ervaring hebben met het spul. Neem de tijd om dit uit te zoeken want je krijgt spijt als je gehaast iets koopt wat later toch niet is wat je gehoopt had.

Ik weet niet wat je uit wilt geven?

Voordat je met high of low key aan de gang gaat zou ik je willen adviseren om eerst eens lekker wat foto's te schieten zodat je leert hoe je met het licht en de camera om kunt gaan. Maar je moet het zelf weten natuurlijk! Ik heb gemerkt dat deze volgorde fijn werkt. Vooral als je dit voor het eerst doet zul je je handen vol hebben met het aansturen van de honden. Ga je meteen het diepe in dan zou het een te lange sessie voor de honden kunnen worden en dan heb je de keren erna geen ontspannen honden meer voor de camera. Vergeet niet dat ze steeds een bom licht op hun koppies krijgen. Zij zullen net als wij ook sterretjes gaan zien! :) De eerste keer heb ik met mijn hond maar enkele foto's genomen. Je eigen hond is toch je oefenmodel dus die moet nog veel vaker voor de camera!

Heb je hier iets aan?

Groetjes
Nuelle

BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 10:40 
Lid

Hallo Nuelle,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik had zelf de Godox QL 1000K Quartz Light Kit in gedachten. Zie ook:
http://www.cameranu.nl/nl/studio-hardwa ... 664_179484
Het is continuelicht van 1000 W met 2 paraplu's.
Ik ben naar verschillende winkels geweest, maar hier in Belgiƫ schiet ik niets op. Ze verkopen tegenwoordig geen apparatuur meer in de winkels. Als ik dan naar Maastricht ga, is er slechts 1 winkel die iets kan vertellen en dan krijg ik het idee dat ze alleen willen verkopen.
Waarschijnlijk zou ik in Rotterdam bij een Foka wel goede voorlichting kunnen krijgen, omdat ze daar alles hebben. Maar dat is 2 uur rijden en ook nog terug. :(
Er zijn helaas nog maar weinig fotozaken te vinden die veel spullen hebben. Zal komen door crisis en vooral aanschaf per internet.
Hoe vindt je bijgaande set voor een beginner. Ik heb altijd nog een extra flitser met trigger.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 12:12 
Lid
Fotografie

Kijk eens hier:
http://www.cameratools.nl
Je kunt altijd bellen voor overleg en dan iets bestellen en dan laten bezorgen.

Het setje wat je schrijft ken ik niet. Ik zou even wat reviews op internet hierover lezen.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 15:15 
Lid

Helaas geen reviews van te vinden. Zal misschien te onbekend zijn.
Ik heb een mail gestuurd naar Cameratools.nl Eens kijken wat zij mij kunnen adviseren.
In ieder geval bedankt voor de adviezen.
groetjes
Petra

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp