Het is 21 jul 2025 20:55

Auteur Tips en adviezen gevraagd Fotografie Bokswedstrijd.
 Tips en adviezen gevraagd Fotografie Bokswedstrijd.
BerichtGeplaatst: 10 jun 2013 15:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste mensen.
Degenen die mij kennen van andere fotografiesites zullen wellicht merken dat ik deze vraag ook elders gesteld hebt, echter een braad scala aan antwoorden heb ik tot nu toe nog niet mogen ontvangen.
Vandaar dat ik hier ook eens te rade ga.

Als jarenlange bewonderaar van de edele Bokssport is mij tot mijn genoegen onlangs de eer toegekend een opkomende amateur-wedstrijd te mogen fotograferen in de klasse zwaargewicht.
Dit geheel informeel maar graag zou ik mij wat meer wapenen met wat voorkennis.

Wellicht dat enigen onder u ervaring hebben met dit soort evenementen.
Ik weet dat men vaak met specifieke technische vragen over instellingen komt in dit soort topics, maar anderzijds weet ik ook dat er geen standaard normen zijn die universeel gehanteerd kunnen worden, suggesties zijn echter meer dan welkom.
Dit evenement word gehouden in een doorsnee sporthal met de ring centraal op een verhoging met sterke verlichting vanaf het plafon recht er boven.

Ik heb inmiddels zelf al bedacht dat flitsen vanzelfsprekend uit de boze is.
Ik neem daarom een lichtsterke lens mee (Sigma 2,8-4/28-70 UC met Minoltavatting) en het zal ongetwijfeld met snelle sluitertijden gaan.
Ik mag mij tijdens het gebeuren vrij rond de ring bewegen en tussen de rondes door ook de in ring voor close-ups van de deelnemers.

Graag deel ik in uw advies en ervaringen.
Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groeten, Johannes van Eeuwijk.

Laatst bijgewerkt door Greengrass op 10 jun 2013 22:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 10 jun 2013 16:55 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik ben hier geen expert in maar ik denk dat ik op de TV (Canon) stand zou schieten, *sluitertijd voorkeuze stand dus, met continue autofocus of servo, alle focus punten aan.

Met de lens die je gebruikt zou ik toch wat dichter bij de ring willen staan, maar dat is geen probleem zie ik.
Maar wellicht kunnen mensen die er wat meer verstand van hebben je nog betere tips geven en krijg ik straks wat corrigerende tikken hier ehehe ;)

In ieder geval heel veel plezier !

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2013 17:03 
Moderator
Fotografie

Ik heb geen ervaring met de bokssport en je zegt zelf al dat je snelle sluitertijden moet hebben, dat klopt. Dit betekent dus dat je iso omhoog moet. Ik weet niet hoeveel licht je precies hebt maar ik heb ooit in de zaal voetbal gefotografeerd met alleen maar de gewone zaalverlichting en zat op een iso van 5000 en dan had ik nog voor voetbal krappe sluitertijden.
Denk dat jij iets meer licht hebt dus het moet wel lukken, weet natuurlijk niet hoever jij met je iso omhoog kan.
Zet de camera in sluitertijd stand en houd je F-getal in de gaten. All servo, ik zou alleen het middelste focus punt gebruiken.
Ik zou denk zelf kiezen voor een 70-200 2.8
Dit lijkt mij mooier als je tijdens het gevecht ook mooie close-ups kan maken.
Nadeel is dat je in de ring moeite hebt om ze helemaal op een foto krijgen.
Nog een nadeel kan zijn als de verlichting echt boven de ring hangt dat je tegenlicht gaat meten met je camera, lijkt mij lastig.

Succes en laat even wat zien als ze gelukt zijn.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 10 jun 2013 19:23 
Lid
Fotografie

Ik zeg.... klik. :)

Als ik in een sportzaal foto's maak, dan ben ik bijna verplicht om de iso-waarde flink op te schroeven. Hoeveel? Dat hangt af van de sport die je fotografeert. Dus zelf even kijken wat bij boksen een sluitertijd oplevert voor mooie beelden. Bedenk dat een foto met ruis beter is dan een foto die te onscherp is... Ruis krijg je ook door een verkeerde belichting. Je kunt beter iets overbelichten en dan dit in de nabewerking naar beneden toe te corrigeren dan onder te belichten en in de nabewerking de foto lichter te moeten maken... Dit laatste levert je namelijk ruis op. Zoek voor dit laatste eens op ETTR, Exposing To The Right, op het internet.

Profiel op dit foto forum
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp