Het is 21 jul 2025 14:12

Auteur belichten
 belichten
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 14:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Behalve m'n vriends nichtje heb ik afgelopen weekend ook zijn zus voor de camera gehad. Dat is een wat grovere vrouw, ook onzeker over haar uiterlijk en ze was dus niet tevreden met het resultaat. Geen probleem, vond ze zelf ook niet top, maar ik zou graag wat tips krijgen van mensen met wat meer ervaring in het belichten van portretten mbv studioflitsers en tips qua houdingen. Zal de foto's er veen bijzetten zodat jullie kunnen zien wat er mis gaat.

Fotografie
1

Fotografie
2

Fotografie
3

Ik denk zelf dat ik sowieso te dicht op haar heb gezeten waardoor ze grover oogt dan nodig, zwarte truitje helpt ook niet echt. Ze wil eigenlijk niet lachen op de foto, hoewel ik zelf de lachende foto nog het best vind.

Welke houdingen werken flatterend op de onderkin en hoe kan ik haar hals langer laten lijken?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 belichten
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 18:07 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Ik kan je helaas niet helpen aan tips over houding of belichting.
Ik vind wel dat ze mooie ogen heeft die in de eerste foto, waar ze me aankijkt, het best tot hun recht komen.
Hopelijk krijg je hier geweldige tips zodat je deze mooie vrouw nog mooiere foto's kunt bezorgen.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 belichten
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 18:38 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Het licht staat ongeveer goed qua hoogte, het mag iets hoger

Voor pose.....neem voorbeelden van posen aan via modeboeken....daar zie je of het model het mooi vindt

belichten
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 20:53 
Lid
Fotografie

We zitten helaas nog in een maatschappij waarin we voorgeschoteld krijgen wat de ideale schoonheid is. Maar om eerlijk te zijn; het is er niet.

Om te beginnen is het smaak. En ik blijf even bij mezelf. Ik ben een man, ik val op vrouwen. Natuurlijk heb ik een bepaalde smaak als het om vrouwen gaat. Dit is ook deels doorgetrokken en enigzins afgeweken als het gaat om mijn smaak in de fotografie. Natuurlijk zie ik de reclameposters in de bushokjes en denk ik; "dat is leuk prinsessenspul."

Maar ik heb inmiddels ook geleerd dat er ook van mensen die niet aan dit schoonheidsideaal voldoen mooie foto's te maken zijn. Dat ligt enerzijds aan je technische vaardigheden. Maar ook aan sociale vaardigheden. Ik voel me soms net een halve psycholoog :D

Laat ik eerste even het technische aspect bekijken. Je kunt een model neerzetten, lampen erop en foto's maken. Maar probeer vooraf eens te bedenken wat voor foto je wil en wat je daarvoor moet doen. Dit is iets wat je gaandeweg met ervaring beter zult kunnen. D'r zijn wat basisregels. Zo zal zacht licht oneffenheden verhullen en hard licht ze juist terug laten komen. Om maar wat te noemen.

Maar het tweede aspect is eigenlijk belangrijker.
Ik fotografeer met enige regelmaat mensen die een zelfbeeld hebben waarmee ze eigenlijk niet op de foto willen. En toch kom ik daar op dat moment niet voor piet snot. Ik kom een foto maken en als jij denkt dat je niet mooi genoeg bent om op de foto te gaan, dan heb ik een probleem. Ik kom dan immers zonder foto terug en dat kan niet.
Wanneer iemand zegt dat hij niet mooi genoeg is om op de foto te gaan, dan vertel ik altijd maar zo eerlijk mogelijk dat dat er niets mee te maken heeft. Het gaat om inhoud en ik wil die inhoud ook terug op de foto hebben. Natuurlijk vertel ik ook dat ik er ook bij gebaat ben dat het een mooie foto wordt, dus ik zit ook niet te wachten op een dubbele onderkin door een verkeerde houding (dat laatste moet je dan weer niet zeggen, dan scoor je geen punten)
Mijn naam staat ook bij die foto, dus ook ik heb direct belang bij een goede foto.

Maar met je sociale vaardigheden moet je iemand zien te overtuigen dat het wel degelijk de moeite waard is om van die persoon een foto te maken. En dat gevoel moet je die persoon geven.
Dit ga je ook terugzien in de foto. Als ik naar jouw foto's kijk, dan zie ik in de tweede en de laatste echt terug dat ze eigenlijk helemaal niet op de foto wil. Dan kun je met je licht en al nog zo goed zijn, maar het zit op dat moment bij je model tussen de oren en dat moet jij er als fotograaf uit zien te krijgen. Praten dus.

Voor wat betreft wat kleine makkelijke poseertips. Die onderkin verdwijnt al een stuk als je haar een klein beetje voorover laat buigen en zelf wat hoger zit met de camera (hierdoor moet ze wat naar je opkijken waardoor je de onderkin uitstrekt)
Probeer ook naar andere voorbeelden te kijken waarin mensen met een soortgelijk figuur wel vet gaaf op de foto staan. Kijk naar waar de sterke punten in die foto's liggen en vergelijk dat met degene die je op dat moment voor de camera hebt. Doe dit in je hoofd (en doe dus vooraf e huiswerk) en ga het er niet uitgebreid bij pakken, dat is voor een onzeker model zeker geen opsteker.

Maar mijn ervaring is dat je dus bij onzekere modellen echt soms moet lullen als Brugman wil je ze zover hebben dat je een mooie foto van ze kunt maken.

Ik had onlangs ook een model in de studio. Mooie meid, maar dat vond ze zelf niet. Uiteindelijk heb ik haar toch over weten te halen een keer langs te komen. Ik heb vooraf verteld wat ze kon verwachten en wat we gingen doen. Ze was nog steeds zenuwachtig. Toen ik de dag nog even belde en vertelde dat ze zonder make-up moest komen schrok ze helemaal (ze wist dat er een visagiste was, maar schrok toch) Toen de visagiste klaar was, was het gevoel van eigenwaarde en zelfbeeld al behoorlijk gestegen en hebben we foto's gemaakt. Ze is er erg happy mee en ze gaan van trots de hele familie rond.

belichten
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 10:26 
Lid
Fotografie

Als ik haar goed inschat dan wil ze zelf vooral dat haar gezicht wat smaller lijkt, net als de hals. Ik vind haar zelf het mooist met een klein glimlachje zoals in de eerste foto, dan sprankelen haar ogen ook. Denk inderdaad dat vrouwen in de huidige maatschappij makkelijk onzeker worden Jeroen. Ze overviel me ook een beetje met haar vraag of ik wat foto's van haar wilde maken en ze is zelf enorm kritisch. We gaan het gewoon nog eens proberen en ik ga zorgen dat ik gewoon beter ben voorbereid dan de eerste keer. hopelijk lukt het dan beter.

belichten
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 15:57 
Lid
Fotografie

Gewoon de houding wat aan laten passen. Ga maar eens voor een spiegel staan en laat je schouders zakken, doe ze ook wat naar achteren, armen ook niet voor je lichaam zetten. Je hals zal slanker lijken. Dan kan je nog het gezicht wat naar voren laten brengen. Niet overdreven maar een beetje. Dat zal meer lijnen bij je kaken laten zien. Neem dan de iets schuine pose van foto 2 en neem die van dan recht in het gezicht. Dus zoals jouw eigen avatar foto maar dan iets minder ingedraaid.

Föhn het haar wat meer het gezicht in. Dat laat het hoge voorhoofd wat meer bedekken. Dan zullen die ogen beter uitkomen. Want die zijn echt mooi.

En idd plaats je camera wat hoger dan word je model gedwongen om iets omhoog te kijken en dat geeft over het algemeen een wat lievere uitstraling :)

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Heel veel succes.

belichten
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 17:13 
Lid
Fotografie

met licht kan ik je niet helpen.
bij deze foto's heb ik het gevoel van dat ze dit liever niet doet, ze voelt zich niet op haar gemak.
voor mijn gevoel is dat wel belangrijk geeft een andere uitstraling.
vind deze dame een foto gezicht hebben.
moet naar mijn mening meer uit te halen zijn.

belichten
BerichtGeplaatst: 31 mei 2013 09:28 
Lid
Fotografie

Ik neem alle tips mee in de volgende ronde, wordt vervolgd ;)

belichten
BerichtGeplaatst: 05 jun 2013 08:35 
Lid
Fotografie

Ik heb ooit de uitdrukking gehoord : een foto is een 2D weergave van een 3D wereld. En dat is waar! zoals al eerder geopperd het lichaam draaien (hou in de basis aan tussen de 30 en 45 graden tov de camera) maakt het lichaam smaller omdat het oppervlak aan de camera kant dan kleiner is. schouders ontspannen, maar niet naar voren laten zakken (dat geeft een verkrampte houding)is een tweede tip, als dat goed is, gaat bij veel mensen automatisch de kin ook wat omhoog (niet bij iedereen) overigens zou ik niet vanaf een te hoge posite fotograferen, dat maakt mensen vaak kleiner. Ik gebruik vaak een item (een beertje een bloem ofzo) die ik hoger plaats dan mijn camer aposite en vraag mensen daar naar te kijken (en niet enkel met de ogen)verder: dit sort foto's zijn vaak erg statisch en is men zich vaak erg bewust van de camera. Soms helpt het om te beginnen met wat meer dynamische foto's (iets met springen of draaien of ander soortige bewegen, maakt niet uit als het maar wat speelser is) of een foto met een beejte humor dat neemt vaak wat camera angst weg.En dan is een statische foto vaak makkelijker om te maken. Wees ook niet te bang om muziek te gebruiken.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp