Het is 31 jul 2025 16:20

Auteur lampen doen het soms wel, soms niet
 lampen doen het soms wel, soms niet
BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 09:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb een vraag over mijn studiolampen. Ik heb een set van 4 lampen. 2 zijn merkloos die ik tweedehands over heb gekocht. 2 zijn van falcon eyes, niet hele dure, die heb ik er later zelf bij gekocht. Ik heb een trigger die ik aansluit op de merkloze lampen (past qua stekker niet in de falcon eyes) en dan flitsen alle vier de lampen.

Dit werkt op zich prima, ben tevreden over de resultaten die ik met deze lampen heb. Alleen nu heb ik 2 keer op locatie gehad, dat de lampen het niet goed deden. Soms flitsen ze alle vier zoals het hoort, soms flitsen er maar 2, soms flitsten ze alle vier niet.

Ik heb zojuist thuis alles weer opgezet en uitgeprobeerd. Zolang ik de oplaadtijd van de lampen in acht neem, kan ik klikken wat ik wil, het werkt prima. Ik heb een foto of 40 van een wasrek gemaakt, in vrij hoog tempo, dus het heeft naar mijn idee ook niet echt met oververhitting te maken.
Toen dacht ik aan een storing in de draadloze communicatie. Zodra we daar inhoudelijk over gaan praten snap ik er al snel niets meer van, maar met alle draadloze netwerken die mensen thuis hebben, lijkt het me wel een mogelijkheid. Aan de andere kan, wij hebben zelf ook draadloos internet in huis, maar de router ligt beneden en mijn studio boven dus daar zit wel wat afstand tussen.

Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn? Het werkt an sich goed, dus ik weet niet zo heel goed waar ik het in zoeken moet. Alvast reuze bedankt voor het meedenken!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 09:44 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Dat draadloze internet kun je vergeten als oorzaak.

Maak eens een foto zoals gebruikelijk met je flitsers.
Wacht dan toto de camera in de slaapstand gaat..
Maak dan weer een foto zoals gebruikelijk met je flitsers.

Probleem?

Ik heb een cactus trigger setje dat steeds dienst weigert als de de camera in de slaapstand gaat..
Laat ik de flitser handmatig afgaan doet alles het weer.

Een andere mogelijkheid is dat je werkt met een ontvanger en de andere lambpen met een lichtgevoelige cel als slaafje werken.
Die lichtgevoelige cel moet dan wel voldoende licht ontvangen van de hoofdflitser om te kunnen werken.

De derde mogelijkheid is dat je werkt met een draadloze afstandbediening. Die kan op dezelfde frekwentie zitten als de trigger.
Oplossing is dan de camera op een vertraging van 1 of 2 seconden te zetten.

De vierde is dat je signaal aan het afnemen is waardoor afstanden niet meer gehaald worden.
Zou dan een kwestie van batterijen zijn.

Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 09:55 
Lid
Fotografie

Ik loop je vier opties even na:

Slaapstand: lijkt me onlogisch, omdat ik tijdens een shoot wel door werk met fotograferen. Ik ga hem wel uitproberen, maar vorige week deden de problemen zich voor toen ik lekker door aan het klikken was en de camera dus niet in slaapstand was.

Lichtgevoelig slaaf celletje: zou kunnen, geen idee hoe de lampen samen communiceren. Maar als ik logisch nadenk: waarom doet ie het dan de ene keer wel en de andere keer niet, zonder verandering van opstelling?

Afstandsbediening: ik gebruik geen afstandsbediening, fotografeer altijd uit de hand.

Batterijen: die klinkt me nog het meest logisch in de oren. Ik zal eens kijken wat er in de trigger zit en dat vervangen.

Heel erg bedankt voor het meedenken! En mochten anderen nog een goede ingeving hebben, dan hoor ik dat ook graag!

BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 10:08 
Lid
Fotografie

Slaapstand is niet onlogisch. Bij mij gebeurt dat. Misschien bedoel je onwaarschijnlijk.
Lichtgevoelige cel kun je meestal op je flitsbuis herkennnen al een bobbeltje van helder glas. Je gedachten daarbij zijn logisch. Zeker als tijdens zo'n sessie de flitsintensiteit gelijk blijft.
Afstandsbediening helder.
Zowel in de zender als ontvanger zit een batterij (verschillende types).
Bij mijn catussetje zit op de receiver een klepje dat open kan en op de zender moet een schroefje los om bij de batterij te komen.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 10:23 
Lid
Fotografie

Enige wat mij nog te binnen schiet is het volgende:

ik vermoed dat (een deel van) de flitsers als optische slaven werken: merk je verschil bij verschillende verlichting, ik bedoel, zou het kunnen zijn dat - bv - igv veel tl-verlichting of aparte halogeenverlichting de slaven niet correct het meester licht kunnen onderscheiden en daardoor onbetrouwbaar worden?

Laatst bijgewerkt door __Erik__ op 30 aug 2013 12:15, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 10:24 
Lid
Fotografie

Klopt, slaapstand kan wel degelijk 1 van de oorzaken zijn.
Te snel de volgende foto willen nemen kan ook een oorzaak zijn. Als de flitser nog niet is opgeladen voor de volgende flits, dan wil het soms ook wel gebeuren dat hij niet flitst (is afhankelijk van hoeveel hij opgeladen is).
Communicatie tussen de triggers is niet goed. Bij Infrarood triggers heb je er meer problemen mee dan bij radiotriggers.
Ook kan de afstand tussen de triggers te groot zijn.
De batterijen kunnen te leeg zijn waardoor het signaal niet meer goed (sterk) wordt verzonden, danwel dat de ontvangende trigger niet meer in staat is om het signaal te ontvangen.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 10:43 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Slaapstand is niet onlogisch. Bij mij gebeurt dat. Misschien bedoel je onwaarschijnlijk.
Lichtgevoelige cel kun je meestal op je flitsbuis herkennnen al een bobbeltje van helder glas. Je gedachten daarbij zijn logisch. Zeker als tijdens zo'n sessie de flitsintensiteit gelijk blijft.
Afstandsbediening helder.
Zowel in de zender als ontvanger zit een batterij (verschillende types).
Bij mijn catussetje zit op de receiver een klepje dat open kan en op de zender moet een schroefje los om bij de batterij te komen.

Ja dat bedoelde ik.

De soorten lampen bij de verschillende locaties kan ik me niet echt voor de geest halen. Beide was overdag en geen mogelijkheid alles te verduisteren. Maar bij de test net heb ik ook gewoon een flinke portie daglicht binnen gelaten zonder effect.

Ik ga de batterijen vervangen. En mocht ik de volgende keer problemen hebben kan ik dingen uitproberen met betrekking tot andere lichtbronnen en de opstelling. Misschien zit het hem daar ook in.

Super bedankt!

BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 15:12 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik kan ook niet achter elkaar foto's schieten. Dan blokkeren ze na een tijdje. Als ze afgekoeld zijn kan ik weer verder. Ze weigeren dan gewoon om te flitsen. Of eentje wel en eentje niet.

Ik wilde net even op je website kijken die vermeld staat bij je profiel maar ik kreeg direct een malware allert. Misschien iets om ook even naar je te kijken?

BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 16:08 
Lid
Fotografie

Ik krijg die melding op mijn iMac ook :S

BerichtGeplaatst: 30 aug 2013 20:27 
Lid
Fotografie

Dat klopt, mijn site was geïnfecteerd. Als het goed is, is mijn site weer schoon, mijn vriend heeft alles nagelopen en opgeschoond. Nu moet google nog een controle doen en hem weer vrijgeven. Dus jullie lopen geen risico en eerdaags is hij weer goed te bezoeken!

Dank voor de melding wel!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp