Frans schreef:
flashgeheugen is ongevoelig voor degaussen.
door een batterij die niet is kortgesloten loopt geen stroom.
geen stroom geen magnetisch veld.
zomaar wat kreten die te verifieren zijn.
Ik denk dat Frans het hier gewoon bij het rechte eind heeft.
Mijn kaartjes zitten in het zelfde vakjes als waar ik twee setjes batterijen in heb zitten (8 stuks AA-batterijen). Heb nog nooit geconstateerd dat er data verdwenen is.
Die kaartjes kunnen heel wat hebben, magnetische velden zijn niet gevaarlijk, omdat het RAM opslag is. Statische electriciteit is natuurlijk wel fataal, maar dan moet het al over erg grote ladingen gaan, of rechtstreekse verbinding met de contacten...
Nog even iets van het internet geplukt:
Beveiligd tegen magnetische velden! Ook magnetische velden van home theaters is geen probleem. De Samsung-geheugenkaart is bestand tegen magnetische velden van 10.000 gauss, wat overeenkomt met een krachtig MRI-systeem. Ook de X-ray apparaten op luchthavens zijn geen probleem.
Laat het vervolgens Canon zijn die ons weer
bang maakt met de volgende tekst:
- Geheugenkaarten zijn precisie-instrumenten. Laat de geheugenkaart niet vallen en stel deze niet bloot aan trillingen. De op de kaart opgeslagen opnamen kunnen door schokken en trillingen verloren gaan.
- Mors geen vloeistoffen op de geheugenkaart.
- Buig de kaart niet en stel deze niet bloot aan grote krachten of fysieke schokken.
- Raak de contactpunten van een geheugenkaart niet aan met uw vingers of met metalen voorwerpen.
-
Bewaar of gebruik een geheugenkaart nooit in de buurt van voorwerpen met een sterk magnetisch veld, zoals tv-toestellen, luidsprekers of magneten, en nooit op locaties met een grote kans op statische ontladingen. Door blootstelling van de kaart aan dergelijke omgevingen kunnen de opnamen op de kaart verloren gaan.
- Plaats geheugenkaarten niet in direct zonlicht of in de buurt van hittebronnen. Door hitte kunnen kaarten vervormen en onbruikbaar worden.
- Bewaar de geheugenkaart altijd in een houder ter bescherming van de opgeslagen gegevens.
-Bewaar geheugenkaarten niet op hete, stoffige of vochtige plaatsen.
Buigen van kaarten is denk ik een groter risico dan de aanwezigheid van een batterij (elektrische lading).
Trouwens.... wat dacht je van je accu in de camera die WEL stroom afgeeft en dus wel straling levert. Daar heeft de kaart ook geen last van.