Het is 23 jul 2025 11:09

Auteur Velbon SE-4 statief geschikt voor Dslr?
 Velbon SE-4 statief geschikt voor Dslr?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2014 12:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tijdje terug is mijn broer door zijn rug gegaan.
Op zichzelf al een heel vervelende kwestie, maar gaandeweg gaat het wel iets beter.
Om een lang verhaal enigszins in te korten. hij fotografeert ook graag en gaat sindsdien zo licht mogelijk bepakt de deur uit.
Omdat hij hiermee vaak langere tijd op pad is is zijn oude zware statief een te grote last geworden.

Omdat ik in mijn verzameling statieven nog een oude SE-4 had liggen vroeg ik mijzelf af af deze misschien geschikt was, ik heb zelf nooit echt geweten in welke categorie deze valt omdat hij wel van aluminium is maar toch wat forser oogt dan zijn specifiek lichtere soortgenoten.
De camera die er dan op moet komen te staan is een Canon Dslr met battery-grip en lenzen variƫrend van groothoek tot tele (max 300mm).
Ik gebruik dit statief zelf eigenlijk nooit voor mijn Dslr (wel videocamera) omdat ik voor mijzelf liever zwaardere statieven heb en die zelf zonder moeite kan dragen.
Zij er die hier dit statief ook hebben of een soortgelijke en meer gebruikservaring hebben?

Zie afbeeldingen (Bron: http://www.willhaben.at)
Afbeelding 1

Groeten, Johannes.
Afbeelding 2

Laatst bijgewerkt door Greengrass op 14 feb 2014 12:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 14 feb 2014 12:15 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Het is een fijn statief, maar weegt wel 2 kilo.
Dus echt heel erg licht is ie niet.
Wel is het een heel stabiel ding. Ik heb hem zelf ook nog liggen en in het verleden veel gebruikt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 14 feb 2014 12:56 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb zelf ook zo'n oude Velbon welke in op de rommelmarkt had gevonden. Ik gebruik hem voor al mijn foto's met statief. Neemt niet weg, dat dit vaak architectuurfoto's zijn en het statief dan achter in de auto ligt. Om hem zo mee te nemen, vind ik hem te zwaar. Hij is inderdaad wel heel stabiel!!
Maar dat is denk ik mijn makken, omdat ik het al snel te zwaar vind en dan liever gebruik maak van zaken die ik om me heen vind om te stutten/steunen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 14 feb 2014 18:02 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Tja...daarom juist mijn twijfels over de categorie waarin dit statief thuishoort, ikzelf ben nog al fors van postuur en wat voor iemand anders zwaar is is voor mijn begrip licht.
Ik bezit zelf een oud Slik-statief dat zo zwaar is dat men vaak grapt dat ik er gerust een stuk luchtafweergeschut op kan plaatsen, maar toch gaat deze overal mee naartoe.
Wel, inmiddels twee dames die getuigen van stabiliteit, dat vind ik zelf het voornaamste en dan zal het wel goed zijn.
Ik geef het statief af en dan wijst de praktijk het zelf uit.

Dank u wel.
Groeten, Johannes.

Profiel op dit foto forum
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp