Ik ga er vanuit dat je het hebt over het pannen van auto's op een circuit?
Alweer een tijdje geleden dat ik dat geoefend heb, maar denk dat ik m'n instellingen nog wel ongeveer weet.
Zoek een punt op de baan waar je de auto's zonder opstakels goed van opzij kunt fotograferen en waar ze ook flink snelheid hebben.
Zelf werk ik het liefst met een telelens, dus in ieder geval meer dan 100mm., maar er zijn er ook zat die 't met meer groothoek doen.
Laatste keer ben ik met m'n 200mm prime lens langs de baan gaan staan en dat ging ook best, als je maar voldoende afstand kunt nemen.
Stel de camera in op een sluitertijd ergens tussen de 1/60 en 1/160....hoe langer de sluitertijd, hoe moeilijker het spelletje wordt, maar als 't wel lukt krijg je natuurlijk ook meer "snelheid" in je foto.
Ik zou dus beginnen met een sluitertijd van 1/160 à 1/200 en kijken of 't lukt en dan kun je later altijd de sluitertijd nog wat trager zetten.
Het diafragma is van minder belang, maar als je diafragma te groot wordt heb je natuurlijk wel kans dat er daardoor gedeeltes van de auto onscherp worden, ook als je het pannen goed doet.
Ik zou de ISO zo instellen dat je diafragma ergens tussen de f/9 en f/16 uitkomt, ook dit is natuurlijk afhankelijk van je brandpunt.
Probeer je camera zo recht mogelijk te houden en houdt een auto in beeld door de camera mee te bewegen.
Neem de auto ruim van tevoren in beeld en klik op het moment dat ie bijna recht voor je is, klik nog een keer als ie echt recht voor je is en daarna nog een keer en houdt de auto in je zoeker met een vloeiende beweging.
Als je dit eenmaal onder de knie hebt kun je natuurlijk ook met langzamere sluitertijden de auto's erop zetten als op je af komen rijden[dus niet recht van de zijkant] en ook meerdere auto's op 1 foto proberen te zetten.
Veel succes!