Het is 07 jul 2025 19:43

Auteur Paard versus hond vraag
 Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 15:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Iemand nog een goed advies voor het maken van foto's van een paard? Ik ga donderdag een paard op de foto zetten. Het paard moet waarschijnlijk ingeslapen omdat het een nekhernia heeft. Het baasje wilde graag een paar mooie foto's van hem nu het nog kan. Het halster mag zeer waarschijnlijk niet af door de blessure.

Nu ben ik honden gewend maar paarden? Ik vind ze best eng en ik heb er geloof ik nog nooit eentje echt aangeraakt. :D Wel ezels maar die zijn veeeeeel kleiner.
Geen idee qua gedrag en zo. Ben me al goed aan het inlezen maar misschien is er iemand op het forum die ervaring heeft met paarden fotografie. Er is vast iets wat ik moet weten maar waar ik zelf nooit opgekomen was. :)

Alvast hartelijk dank! :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 16:20 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Pipanda.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 16:32 
Lid
Fotografie

heb niet echt ervaring maar als ik zo lees bedenk ik het volgende.

foto technisch zit het bij jou wel goed
halster zou ik me in dit geval niet eens druk om maken (doet de eigenaar denk ook niet)
locatie zal zijn zoals die is en weet eigenaar denk meer van (jij mischien ook al))
zal zeker een samen met eigenaar maken in portret vorm (lijkt mij mooi)
afwachten wat tijdens de shoot allemaal nog mogelijk is waar je nu helemaal geen idee over hebt

mijn bijdrage, succes :up

Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 16:58 
Lid
Fotografie

-Ans- heeft erg mooie actie foto's wat betreft paarden! Wellicht heeft zij nog een paar tips voor je ;)

Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 20:40 
Lid
Fotografie

Paard op stal (heet dat zo) met bovenste deurdeel open en paard zijn hoofd erdoor, moet volgens mij ook een mooi plaatje opleveren. Al met al: vele mogelijkheden. Ik ga er van uit dat je er wel uit gaat komen!

Zelf heb ik geen ervaringen met paarden, maar het volgende heb ik er wel van begrepen (teksten geleend van het internet).

Paarden zijn dieren die constant in het hier en nu aanwezig zijn. Ze hebben een goed contact met hun gevoel. Als wij gestresst zijn en niet bij ons gevoel zijn, hebben zij daar last van. In de omgang met paarden is het heel belangrijk dat wij ook heel aanwezig zijn in het hier en nu, zodat we goed kunnen voelen wat er in ons lichaam gebeurt.

Paarden leven van nature in kuddes en zijn prooidieren. Ze hebben natuurlijke vijanden waarvoor ze regelmatig op de vlucht moeten om te kunnen overleven. Daarom is het voor paarden van levensbelang om samen te werken, maar wel binnen een duidelijke orde. Als er een nieuw paard in de kudde komt zal ieder lid van de kudde afzonderlijk het contact aangaan met dit nieuwe paard. Ze doen dit om te bepalen wie er sterker of slimmer is om in geval van gevaar zo veilig mogelijk te zijn.

In de paardencoaching wordt dit natuurlijke gedrag nagebootst. Een persoon en een paard worden in dezelfde ruimte gebracht, waardoor het paard vanzelf het contact zal gaan zoeken met deze nieuwe “kuddegenoot”. Afhankelijk van hoe de persoon zich gedraagt zal het paard daar onmiddellijk op reageren. Het zal direct dichterbij komen of op een afstandje de situatie in zich opnemen. Zodra er contact gemaakt is vanuit de persoon zijn gevoel gaat het paard reageren op emoties en spanningen die iemand bij zich draagt. Een paard begrijp niks van wat er in ons hoofd omgaat.

Ben je b.v. van binnen bang en onzeker maar je toont je als een zeer krachtig persoon dan komt je gevoel en gedrag niet overeen. Het paard merkt dan iets vreemds aan dit nieuwe kuddelid. Het paard begrijpt hier niks van en zal op onderzoek uit gaan. Het paard wil weten om in geval van gevaar zo veilig mogelijk te zijn. Om duidelijkheid te krijgen zal het paard gaan happen in b.v de mouw van die persoon. Hij zal blijven happen totdat hij duidelijkheid krijgt.

Paarden spiegelen dus als geen ander het gedrag en de innerlijke toestanden van degene die met hem of haar in contact wordt gebracht. Dit doet een paard van nature; het paard ziet en voelt onmiddellijk wat hij aan de ander heeft en neemt een positie in die er voor zorgt dat in geval van gevaar beiden zo veilig mogelijk zijn. Als een persoon bij het paard komt te staan, zal het paard allereerst het contact zoeken. Zodra dat is gelukt, neemt het paard automatisch spanning en andere (energetische) informatie van deze persoon over.

Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 20:46 
Lid
Fotografie

Dankjulliewel voor de tips! Ik heb de websites van Pipanda en Ans openstaan!
@Henry: Mooi stuk om te lezen!! Dit is inderdaad wat ik mij ook afvroeg. Mooi hoe paarden op het gevoel reageren. Niet echt positief in mijn geval :sar maar ik zal vroeg naar bed gaan en zoveel mogelijk rust uitstralen. Hopelijk komt ie niet aan me snuffelen of aan m'n mouw happen! :rof :rof

Laatst bijgewerkt door Nuelle op 18 nov 2014 21:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 21:09 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Nou ben ik al miet echt bang van paarden en ben een keer therapeutisch op een paardensessie geweest.
Een wonderlijke ervaring en herken gelijk wat Henry schreef/copy.

Ik zou zeggen zorg dat je ruim (1 uur) van tevoren aanwezig bent en ga op een rustige manier bij het paard staan. Laat hem maar een ruime tien minuten aan je snuffelen en daarna geef jij reactie aan het paard. Ik weet zeker dat het goed gaat komen.

Ben benieuwd naar je plaatje en hoop dat je er hier ook een mag plaatsen.

Veel succes met je uitdaging :up

Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 18 nov 2014 21:14 
Lid
Fotografie

Dank je Fotosmurf!!

Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 19 nov 2014 10:51 
Lid
Fotografie

Voorstel 1 : neem dringend contact met pipanda (weet niet of ze op een pb nog reageert, al lang niet meer gehoord hier)

Voorstel 2 : enkele foto's met groothoek nemen tegen blauwe lucht kan heel mooi zijn

Voorstel 3 : ik heb zelfs al paarden met flits gefotografeerd (softbox)

Voorstel 4 : neem zeker ook paard met eigenaar in beeld naast foto's van het paard alleen

Heel veel succes :proost

Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 19 nov 2014 11:29 
Lid
Fotografie

Dank je AJL!!! :up

Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 19 nov 2014 22:17 
Lid
Fotografie

Geen tips aangezien ik als de dood ben voor paarden en er niet in de buurt kom :D
Maar wel heel veel succes morgen :)

Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 19 nov 2014 22:21 
Lid
Fotografie

Dank je! Ik dus ook... Het baasje zei; doe maar net of het een grote hond is! :D Nou, dat gaat wel lukken! In Bonaire (vakantie) gaan we altijd naar de Ezel opvang. Zijn er zo'n 500. Daar kan je met de auto doorheen om ze lekkers te geven. Dat uitstappen en aaien vind ik rete spannend maar ik doe het wel. Dus morgen ook. Ben eigenlijk wel benieuwd of zo'n neus net zo zacht aanvoelt...

Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 20 nov 2014 14:50 
Lid
Fotografie

Ik ben inmiddels een ervaring rijker. :) Paarden geaaid en ik ben besnuffeld. :) Nu de foto's uitzoeken!!

Paard versus hond vraag
BerichtGeplaatst: 20 nov 2014 15:27 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Mooi om te lezen dat je ze geaaid hebt en dat je besnuffelt bent. :D
Als dat al gebeurt is weet ik zeker dat het met de foto's wel goed komt.
Stoer van je Nuelle. :upc

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp