wim schreef:
nu ben ik benieuwd wat jullie redenen zijn om in raw of jpg te fotograferen.
Tja, ik kan hier nu wel mij hele workflow-riedel wel gaan neertypen, hetgeen dus op een cliché standaard antwoord terecht komt, maar mijn wedervragen aan diegenen dit soort vragen stellen zijn eigenlijk;
- In hoeverre ben je zelf eigenlijk bedreven in het bewerken van Raw?
- Beheers je je Rawconverter programma tot in de puntjes?
- Voldoen de mogelijkheden met JPG optimaal aan je persoonlijke eisen?
- Hoe hoog liggen je persoonlijke wensen en ambities?
- Wat zijn je voornaamste onderwerpen?
- Zouden deze eisen ooit anders kunnen komen te liggen als je ooit een andere weg in zou willen slaan? bijvoorbeeld verandering van onderwerp?
- Ben je wel eens uitgebreid creatief bezig in de workflow of ben je een minimalist?
Ikzelf werk graag in Raw omdat ik hierin optimaal het door mij gewenste resultaat kan behalen in de nabewerking, zeker wat betreft mijn Z/W omzettingen. Ik doe dat altijd in twee stadia.
Allereerst met de Raw-converter (Zij het Corel aftershot pro of Lightroom) daarna in het bewerkingsprogramma (PSP X7)
Voor diegenen die er al langer in thuis zijn is het een must.
Een vergelijkbare discussie met dezelfde strekking vind ik in het regelmatig terugkerende item over het overschakelen van een compact naar spiegelreflex of systeemcamera.
Je leert het verschil pas echt kennen en waarderen als je je er eenmaal in verdiept en alle mogelijkheden leert benutten.
P.s. De openingsvraag was voor mij trouwens reden om de fotostroom van Ts op dit forum te bekijken teneinde mij een beeld te kunnen scheppen achter het waarom van deze vraag.
Mooie meesterwerken streelden mijn ogen.
Conclusie: Als je lekker fotografeert met JPG en dit soort resultaten aflevert gewoon lekker blijven doen.
Groeten, Johannes.