Het is 05 jun 2024 11:04



Auteur Doopsel Sint Jan (Kerk)
 Doopsel Sint Jan (Kerk)
BerichtGeplaatst: 05 sep 2015 21:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 38
Woonplaats: Den Bosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beste allemaal,

Ik ben gevraagd door vrienden om foto's te maken van de doop van hun kleine man. Deze doop zal gehouden worden in de sint jan. Ik ben hier afgelopen week 2 keer naartoe geweest om alvast wat proeffoto's te maken. Deze zijn hier te bekijken: http://www.photodrome.nl/forum/viewtopic.php?f=8&t=76364

Aangezien het nogal "donker" is in de kerk, ben ik in dubio over hoe te werk te gaan. De foto's die ik afgelopen week heb genomen zijn allemaal op F2.8 geschoten met een iso van 640, 1000, 1250 en met een maximale iso waarde van 1600, maar daarbij waren de sluitertijden nogal erg traag (tussen de 1/8 en 1/50). Opzich heb ik een redelijk vaste hand, maar de sluitertijden zijn gewoon te traag om het doopsel vast te leggen. Nu ben ik dus in dubio wat te doen. Ga ik mijn iso naar 3200 brengen om toch zonder flitser aan de gang te kunnen, of ga ik mijn externe flitser erbij pakken? Ik weet trouwens niet of het is toegestaan om te flitsen, maar dat ten tweede. De ruis op iso3200 is behoorlijk, alhoewel deze achteraf te verminderen is, ga ik ook detail verliezen. De reden dat ik liever niet met flitser werk is omdat de sfeer zonder flitser mooier weergegeven wordt. Ook hangt het er vanaf of het buiten bewolkt is, of zonnig, dat kan enorm schelen door de hoge ramen, Dan kan ik het waarschijnlijk wel met lagere iso waardes af). Ik wil iig voorbeid zijn op beide scenario's. Wat zouden jullie doen? Toch de externe flitser erop, of de diafragma op 2.8, sluitertijd minimaal op 1/50?(of is dat nog te traag?) en dan met de iso spelen.

Ik heb de volgende "gear" tot mijn beschikking: Canon eos 500D, Sigma 17-50 F2.8 ex dc os hsm, Canon 17-85 4-5.6 is usm, Sigma 70-300 4-6.3 apo, Canon Speedlite 430exII

Mvg Davy


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Doopsel Sint Jan (Kerk)
BerichtGeplaatst: 05 sep 2015 22:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1496
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou gaan oefenen met je speedlight en deze dan inzetten. Het hoeft de sfeer absoluut niet te verpesten. Als je hem maar niet direct op op je onderwerp richt. De truc is om hem indirect op je onderwerp te laten flitsen.

succes :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doopsel Sint Jan (Kerk)
BerichtGeplaatst: 06 sep 2015 00:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 38
Woonplaats: Den Bosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor je antwoord Wilbert,

Indirect flitsen lijkt me alleen geen optie, aangezien de plafonds misschien wel 20m hoog zijn, en de muren te ver weg... Ik heb wel een omnibounce, maar dan nog krijg je schaduw. Misschien de flitser 1 stop onderbelichten, de iso iets omhoog, zeg 400, en dan de sluitertijd wat lager en op het 2e gordijn? De flitser dan niet recht van voren, maar schuin omhoog? Of toch zonder flitser, en de iso 1600-3200, en in lightroom, de ruis verminderen?
Ik ga iig wat dingetjes proberen...

Mvg Davy


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doopsel Sint Jan (Kerk)
BerichtGeplaatst: 06 sep 2015 05:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je hebt een beetje de elementen allemaal tegen u.
Donker plaats, geen plafonds om indirect op te werken, meerdere personen waardoor je klein diafragma nodig hebt.
Daar moet je de evenwichtsoefening maken om tot aanvaardbare resultaten te komen.
Vergeet niet dat de normen van de man met de pet behoorlijk lager liggen dan die van ons als liefhebbers van fotografie. Wij zien elk foutje, zij niet. Zij willen voornamelijk de essentie van het verhaal vastgelegd zien. Familierelaties, de kleine en het event.
Het is niet fout om daar in te flitsen.
Omnibounce zal je daar niet bij helpen.

Als ik een tip mag geven: Flits in en werk voor ALLE fotos waar personen op staan in landschapmode. Dit zal ervoor zorgen dat schaduwen aanvaardbaar blijven.

De te gebruiken techniek is afhankelijk van uw technisch kunnen en ervaring. Daar zijn veel mogelijkheden gaande van volledig automatisch tot zuiver manueel.
Terug een evenwichtsoefening tussen achtergondlicht binnen laten en juist inflitsen voor uw onderwerp zonder op de helling te komen van bewegingsonscherpte.

Zelf zou ik op Aperture priority werken of manueel.
Iso goed hoog tot het haalbare. Sluiter sneller of gelijk aan 1/25 houden.
Diafragma waarbij je voldoende diepte kan halen.
Dat moet je dan best even ter plaatse gaan meten wat de juiste combinaties gaan zijn want dat is van hier niet te schatten. Beetje tegen de regels in is het hier eigenlijk je ISO dat het achtergrondlicht moet binnen laten.
En je flits laten inflitsen op TTL (dan heb je daar geen zorgen om) Eventueel -1/3 of -2/3 FEC.(flash exposure compensation)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doopsel Sint Jan (Kerk)
BerichtGeplaatst: 06 sep 2015 08:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In een kerk heb je weinig keus
Ik heb er al heel veel direcht zien inflitsen (met plastieke kap op de flits)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doopsel Sint Jan (Kerk)
BerichtGeplaatst: 06 sep 2015 09:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 38
Woonplaats: Den Bosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor de reactie's ik, ga zowiezo wat oefenen met de flitser, en filmpjes op youtube bekijken...
Ik zal wel eerst nog moeten vragen of het toegestaan is om te flitsen, voor zover ik weet worden er namelijk meerdere (2 tot 3) kindjes tegelijk gedoopt (achter elkaar natuurlijk :D) Dus flitsen kan nogal storend zijn voor het "publiek"

Ik ben 3 jaar geleden naar een doopsel geweest van vrienden, ook in de sint jan, zij hadden een fotograaf ingehuurd. Ik heb net even de foto's zitten bekijken, de meeste foto's zijn zonder flits genomen, maar op sommige zie ik toch wel dat er geflitst is idd. Dus ik ga hem zowiezo meenemen. En een deze dagen ga ik nog eens naar de sint jan, en dan neem ik een "model" mee zodat ik wat kan oefenen. Zelf denk ik om dan in de manual modus te werken, met een sluitertijd van rond de 1/50 1/60, diafragma op 2.8 houden (de scherptediepte op 17 mm is goed te doen en aanvaardbaar mijn inziens, op 50 mm wordt dit minder maar dat is opzich niet erg denk ik?) iso 400 of 800, focus mode op one shot, lichtmeting op meervlaksmeting of centrum gewogen meting?

Gelukkig is het een vriendendienst, en heb ze ook verteld dat ik dit nog nooit gedaan heb, dus dat ze niet al teveel moeten verwachten. Ze vinden dat niet erg en ze verwachten ook geen pro foto's, zolang ze maar foto's van de plechtigheid zelf hebben, en wat familie leden enzo, dan vinden zij het allang goed. Toch wil ik het zo goed mogelijk doen allemaal, als het goed uitpakt kan het misschien wel een "visitekaartje" zijn...

Hieronder 3 andere foto's die ik in de sint jan gemaakt heb...

#1
Fotografie
1/13sec - F2.8 - iso1600 - 50mm

#2 Pano
Fotografie
1/50sec - F2.8 - iso800 - 17mm

#3 Pano
Fotografie
1/50sec - F2.8 - iso1600 - 17mm

Zo zie je dus dat het ook erg aan het weer kan liggen, 1/50 sec op iso 800 zonder flits...
Al denk ik dat het tijdens de doop zelf, meestal wel donkerder is, en alles met kaarslicht wordt verlicht, dus dan gaat dit natuurlijk niet op, we zullen het zien...

Mvg Davy


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doopsel Sint Jan (Kerk)
BerichtGeplaatst: 06 sep 2015 10:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je zoveel licht hebt, is beter zonder flits :foto


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doopsel Sint Jan (Kerk)
BerichtGeplaatst: 06 sep 2015 14:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4150
Woonplaats: Noord-Frankrijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Misschien ben ik te romantisch maar in mijn beleving is de doop een religieus ritueel dat in een serene sfeer zou moeten plaatsvinden. Mooie foto's lijken me bijzaak en als er dan toch gefotografeerd moet worden, zou ik dat zo discreet mogelijk doen. Dus ik zou niet flitsen en als je camera de mogelijkheid heeft om 'zacht' gezet te worden dan lijkt me dat een goed idee.

Deze ouders hebben misschien geen moeite met een zeer aanwezige fotograaf, maar ik zou er in ieder geval voor zorgen dat je de andere ouders niet stoort.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doopsel Sint Jan (Kerk)
BerichtGeplaatst: 06 sep 2015 14:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49355
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je bij het doopvont staat lijkt me een sluitertijd van 1/13 niet aanvaardbaar.
De meneer op de foto zit mooi stil.
Als die kleine het water over het bolleke krijgt zal die niet echt roerloos blijven liggen.

Het is eigenlijk heel simpel.

Sluitertijd voldoende hoog om ook beweging van de kleine te bevriezen.

Diafragma opening klein genoeg om aanvaardbare scherptediepte te verkrijgen.

En daarop de ISO aanpassen afhankelijk van de hoeveelheid licht.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Doopsel Sint Jan (Kerk)
BerichtGeplaatst: 06 sep 2015 23:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 38
Woonplaats: Den Bosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor alle reactie's

Het lijkt inderdaad best licht binnen, niets is minder waar. Ik liep vandaag in de stad, en denk ik glip even naar binnen, er was een mis, dus heb even snel een foto geschoten. Maar nu zie je dus hoe donker het kan zijn tijdens een plechtigheid. aangezien ik ver van dit alles af stond, en op 17mm schoot, kon er natuurlijk meer licht op de sensor vallen dan dat ik een close up maak op 50mm.

Fotografie
1/80sec - F2.8 - iso1600 - 17mm

De sluitertijd is in ieder geval snel genoeg om de actie vast te leggen, dus als ik ze zo allemaal kan schieten ben ik tevreden...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed