Het is 29 apr 2024 06:54



Auteur Mozaïek
 Mozaïek
BerichtGeplaatst: 06 nov 2016 14:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49126
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik wil een studiofoto maken die afgedrukt gaat worden op een formaat van 124 x70 cm.
Omdat de foto komt te hangen op een plek waar de kijker er met de neus bovenop kan staan wil ik dat de foto een resolutie heeft van 300 pixels per inch.
Voor mijn camera betekent dat, rekening houdend met voldoende overlap om de foto's aan elkaar te kunnen plakken met bijvoorbeeld Photomerge in photoshop, 4 rijen van 4 foto's naast elkaar.

Het licht in de studio heb ik volledig onder controle.
Neem alle fotos' met witbalans, sluitertijd, diafragma en focus handmatig ingesteld.

De achtergrond is een zwart vinyl doek die ik belicht met een reportageflitser met oranje gel filter handmatig ingesteld op half flitsvermogen.

Dan nu het probleem.

De helderheidsverschillen op de overlappende naad van de foto's zijn heel erg groot.
Voor de kleuren geldt hetzelfde zij het in mindere mate.

Het kost een hele hoop werk en tijd om die verschillen te elimineren.

Iemand ideeën of suggesties?

PS Ik hoop dat ik het voldoende duidelijk heb uitgelegd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mozaïek
BerichtGeplaatst: 06 nov 2016 14:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Lijkt me een flinke uitdaging: 16 foto's (4 rijen van elk 4 foto's) en geen kleurverschil.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mozaïek
BerichtGeplaatst: 06 nov 2016 15:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49126
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben er ook niet uitgekomen Henry.

Inmiddels heb ik het anders opgelost.
Achtergrond in 1 foto gevangen. Die heb ik opgeblazen tot het gewenste formaat.
Vervolgens de vijf afzonderlijke voorwerpen die in de foto voorkomen elk afzonderlijk groot gefotografeerd, selectie van gemaakt met transparante BG en in foto geplakt.
Resultaat is verbluffend.
Inmiddels proefafdrukken van delen van de foto op ware grootte laten maken.
Resultaat is verbluffend.
Edoch dagen werk geweest.

Vandaag was het licht in mijn woonkamer constant door volledig bedekte hemel.
Wat testjes gedaan. Lichtverschillen op overgang wel aanwezig maar eenvoudig met een niveaus aanpassingslaag op te lossen.

Vraag me nu af of de hoeveelheid licht die de flitser afgeeft misschien te veel fluctueert.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mozaïek
BerichtGeplaatst: 06 nov 2016 15:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4959
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik maakte regelmatig foto's van dit formaat, maar helaas niet in de studio. :)
Ik zag dat je inmiddels het probleem al opgelost had en......... ja.... de resultaten van zo'n formaat zijn verbluffend.:shock :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mozaïek
BerichtGeplaatst: 06 nov 2016 16:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49126
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja Ahum het is echt super om in zo'n groot formaat werk bij mensen aan de kuur te hebben hangen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mozaïek
BerichtGeplaatst: 07 nov 2016 21:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49126
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Verder niemand ideeen of suggesties?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mozaïek
BerichtGeplaatst: 07 nov 2016 22:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat de door jou gekozen oplossing misschien wel de enige oplossing is. Een en ander is afhankelijk van de grootte van je onderwerp, het aantal flitsers en de sterkte van de flitsers.

Ik weet niet hoe groot je onderwerpen zijn, maar ik neem aan dat de onderwerpen niet erg klein zijn. Als het onderwerp in een lichttent past, dan is het doel wat je voor ogen hebt al veel beter realiseerbaar.

Als je onderwerp niet in een lichttent past, dan verwacht ik dat de lichtafval die je met een reportageflitser hebt zodanig groot is, dat je altijd lichtverschillen zult zien op de "lasnaden". Alleen als je met meerdere flitsers op de achtergrond werkt, kun je deze zodanig wit of oranje krijgt dat je de foto's naadloos aan elkaar kunt plakken.

Je geeft aan dat je wat testjes hebt gedaan bij een bewolkt dagje: "Vandaag was het licht in mijn woonkamer constant door volledig bedekte hemel. Wat testjes gedaan. Lichtverschillen op overgang wel aanwezig maar eenvoudig met een niveaus aanpassingslaag op te lossen". Kennelijk waren je onderwerpen dus niet te groot, zodat je flitser het zwarte doek achter je onderwerp oranje egaal kon verlichten.

Ik weet niet hoe goed reportageflitsers zijn als het komt op het afgeven van een flits van een bepaalde kwaliteit. Ik weet wel dat het omgevingslicht op een bewolkt dagje (of tegen de avond) nauwelijks invloed heeft bij korte sluitertijden (1/250sec bijvoorbeeld). Op een fel zonnig dagje zul je van het omgevingslicht wel de invloed zien, tenminste.... dat verwacht ik.

Dus mijn advies zou zijn:
- Onderwerp moet wel klein zijn, zeker in relatie tot de lichtbundel op je achtergrond.
- Liefst meerdere flitsers gebruiken om de achtergrond van verschillende kanten goed te belichten.
- Niet op een zonnige dag, maar op een bewolkt dagje fotograferen. De tijd rond de avondschemering is ook een goed moment.
- Sluitertijd bij voorkeur lekker kort instellen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mozaïek
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 13:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
ok, oud onderwerp maar toch

Ik zou dit juist niet flitsen. Iedere flits is namelijk net niet hetzelfde. Er zitten hele kleine variaties in. Maar deze variaties zijn wel zichtbaar als je foto's tegen elkaar zet.

Werk eerder met de instellamp of continuverlichting voor dit soort dingen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mozaïek
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 15:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Ik ben er ook niet uitgekomen Henry.

Inmiddels heb ik het anders opgelost.
Achtergrond in 1 foto gevangen. Die heb ik opgeblazen tot het gewenste formaat.
Vervolgens de vijf afzonderlijke voorwerpen die in de foto voorkomen elk afzonderlijk groot gefotografeerd, selectie van gemaakt met transparante BG en in foto geplakt.
Resultaat is verbluffend.
Inmiddels proefafdrukken van delen van de foto op ware grootte laten maken.
Resultaat is verbluffend.
Edoch dagen werk geweest.

Vandaag was het licht in mijn woonkamer constant door volledig bedekte hemel.
Wat testjes gedaan. Lichtverschillen op overgang wel aanwezig maar eenvoudig met een niveaus aanpassingslaag op te lossen.

Vraag me nu af of de hoeveelheid licht die de flitser afgeeft misschien te veel fluctueert.


Deze rubriek heb ik gemist

Vinyldoek met flits.....in 16 foto's......leidt tot verschil omdat de camerahoek verschillend is tov het licht
Dus eigenlijk dezelfde gereflecteerde straal komt in diverse foto's terug maar onder een andere hoek op de lens......door de lenseigenschappen van breking van licht leidt dit tot kleurverschil

Best een matte achtergrond en egaal van kleur zonder flits op de achtergrond.......dus uw uiteindelijke oplossing komt tegemoet aan dit euvel


Laatst bijgewerkt door AJL op 18 jan 2017 18:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mozaïek
BerichtGeplaatst: 18 jan 2017 15:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49126
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Alsnog bedankt voor jullie reacties.
De uiteindelijke afdruk op dibond prijkt al enige tijd aan de muur.
Sommige mensen denken in eerste instantie dat er een plank aan de muur hangt waarop grote flessen whiskey staan.
Een groter compliment kan ik niet krijgen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed