Peter, ik kan me enerzijds wel vinden in je reactie, maar anderzijds heb ik daar toch mijn bedenkingen over.
Vroeger zagen kenners een duidelijk verschil, de eerste digitale camera stamt van 1981 (jawel!). De eerste goedkopere digitale camera's kwamen in 1995 op de markt. De laatste 16 jaar zijn de ontwikkelingen pas echt snel gegaan. Met name door de toename van het aantal pixels, het kunnen toevoegen van korrel, het verhogen van het dynamisch bereik en het terugdringen van ruis (bij hoge ISO-waarden of bij lange sluitertijden) zouden dit gat toch hebben moeten dichten?
Ontwikkelingen rond het aantal pixels.
De
pixelrace is sinds er sensoren met 12-20 Megapixels werden geleverd inmiddels gestaakt, tenminste... zo lijkt het althans. Desondanks nemen het aantal pixels per sensor nog steeds toe, maar niet meer zoals tijdens de pixelrace-periode.
Ontwikkelingen rond het toevoegen van digitale korrel.
Korrel is iets wat kennelijk niet eenvoudig is om digitaal toe te voegen, maar met al die beschikbaar gekomen
plug-ins en
tutorials zou je toch denken dat dit ook verleden tijd moet zijn, of wijkt de kunstmatig toegevoegde korrel toch nog teveel af van de echte filmkorrel en is dus nog steeds onvergelijkbaar? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.
Ontwikkelingen m.b.t. het beheersen van ruis.
De focus lijkt vandaag de dag onder andere te liggen op ruisbeheersing bij hoge ISO-waarden.
Ruis (herkenbaar aan de groene en paarse spikkels, als eerste zichtbaar in de donkere delen) kunnen we kennelijk niet waarderen. Hoge ISO-waarden zijn inmiddels geen probleem meer. Er zijn camera's te koop die eenvoudig ISO 3200 aan kunnen zonder dat er (storende) ruis in de foto zichtbaar is.
Ontwikkelingen m.b.t. het dynamisch bereik.
Vroeger maakten sommige fotografen zich druk om het dynamisch bereik, digitale camera's haalden het niet bij filmcamera's. Inmiddels is dat dynamisch bereik geleverd door de
huidige generatie camera's ook voldoende:
7-8 stops, met uitschieters naar beneden en naar boven. Ter info: drukwerk heeft een dynamisch bereik van ongeveer 2, een goede afdruk op fotopapier komt niet verder dan 3, je beeldscherm haalt misschien 5 en een goede dia komt ook niet verder dan 6. Het menselijk oog heeft een dynamisch bereik van ongeveer 30 stops. Een (1) stop komt overeen met een verdubbeling (of halvering) van de lichthoeveelheid.