Het is 25 apr 2024 11:34



Auteur Nog een flitsende vraag
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017 13:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6197
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er komt nog een vraag bij mij op. Ik ga zaterdag naar een feestje toe en wil graag fotograferen en natuurlijk mijn flits gebruiken. Wat is dan de meest goede instelling? is eer een soort fix focus stand mogelijk met gebruik van TTL?

Ik vraag dit omdat ook het flitsen nogal wat studie en ervaring vereist en dat ik dat natuurlijk dan nog niet onder de knie heb. Maar er is vast wel een instelling die eenvoudig en geschikt is hoop ik?

groet


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017 14:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
fix focus? Die term is mij onbekend.

Als je op reportage bent dan zet je de flits best op je camera.
De flits stel je dan in op TTL mode.
De camera gebruik je dan best in de P mode of nog beter de A mode.

De flits zal van de camera instructies krijgen hoe krachtig hij moet flitsen en op welke zoom stand hij moet gaan staan. Dus dat gaat behoorlijk automatisch allemaal en ook zeer snel.

Toch moet je ook wat rekening houden met de omstandigheden rond u.
Is er geen wit plafond dan zal je de flits recht vooruit richten en dus frontaal inflitsen. Het nadeel hier aan is dat het licht nogal vlak is met harde schaduwen in de achtergrond. Wil je dit wat onderdrukken gebruik uw camera dan in de landschapstand en niet in de portretstand. Wil je toch een portretstandfoto maken. Maak die dan in landschapstand en knip die dan later bij in software.

Heb je wel een wit plafond dan richt je de flitskop best naar dat plafond. Wij noemen dat bouncen. Je zal zien dat het licht veel zachter zal worden. Daarmee bedoelen we dat de schaduwen veel zachter zullen zijn. In dit geval kan je kiezen of je portretstand of landschapstand gebruikt. Het maakt niet uit.

Alternatief kan je ook de flitskop richten naar een witte muur als die dichtbij is.

Je zal ook merken dat het wat oefening vraagt. Het is volkomen normaal dat je eerste fotos met flits niet van de beste kwaliteit gaan zijn. Maar als je de foto´s dan hier op het forum ter beoordeling plaatst zullen de mensen wel meer tips en tricks geven om het beter aan te pakken.

Veel succes alvast met je nieuwe flits! Je hebt een goede koop gedaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017 15:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even een aanvulling op het verhaal van Xafke.

Ik ken de YungNuo flitser niet, maar op mijn Nikon flitser kan ik kiezen uit een aantal mode's.
Wat Xafke al heeft aangegeven: TTL is voor on-camera (dus als de flitser op de hotshoe van de camera is gemonteerd) de beste oplossing. Het voordeel van de TTL-stand is dat de camera met de flitser al het rekenwerk voor je doet en dus zijn daar die studie-uren niet nodig. Je kunt alle focus-afstanden gebruiken (let alleen op dat mensen niet te ver van je af staan, want alle flitsers hebben een maximale afstand die overbrugt kan worden => zie bijna op het eind van deze reactie) evenals alle brandpuntsafstanden kun je gebruiken.

Even een uitstapje naar de brandpuntsafstanden: als je de zoomlens in een groothoekstand draait, dan kan het gebeuren dat de lichtbundel van de flitser niet breed genoeg meer is. De Nikon flitsers hebben een opzet hulpstuk om de lichtbundel breder te maken. Dit hulpstuk zit bovenin de flitskop verstopt en kan naar believen eruit worden gehaald. Als je flink inzoomt met je zoomlens, dan heb je niks aan zo'n hulpstuk die de lichtbundel breder maakt. Deze moet je dan ook weer verwijderen of terugstoppen bij een Nikon flitser.

Nikon flitsers hebben ook nog een TTL BL optie. Daarbij houdt de camera naast de belichting van het onderwerp ook rekening met de belichting van de achtergrond. De camera zal het licht zo proberen te balanceren dat zowel het onderwerp als ook de achtergrond goed belicht worden. Ik weet niet of die optie op de YungNuo zit, want die TTL-optie kun je natuurlijk ook gebruiken. Zelf gebruik ik die optie nauwelijks.

Mocht je van mening zijn dat de flits in TTL standaard "te krachtig" of standaard "te zwak" is, herkenbaar aan teveel licht of te weinig licht op het onderwerp, dan kun je een correctie doorvoeren op de flitser. Het is dan gewoon een kwestie van even spelen met die belichtingscorrectie totdat je van mening bent dat de belichting juist is.

Om te bepalen of de belichting juist is, kun je natuurlijk vertrouwen op hetgeen je met je ogen waarneemt op het schermpje van de camera, maar je zou ook het histogram kunnen raadplegen. Meer informatie over het histogram vind je hier. Simpel gezegd: de grafiek moet niet links of rechts tegen de rand aan "clippen".
- Zit de grafiek tegen de linker rand, dan licht erbij => belichting iets in de + compenseren.
- Zit de grafiek tegen de rechter rand, dan licht er vanaf => belichting iets in de - compenseren.

De reikwijdte van je flitser kun je beinvloeden door met je ISO-waarde te spelen. Als je de ISO-waarde verhoogt, "reikt" je flits verder. (Is niet waar: de foto heeft bij een hogere ISO-waarde minder licht nodig, waardoor je flitser dus verderop gelegen onderwerpen met die hogere ISO-waarde nog steeds goed kan belichten). Let bij het verhogen van de ISO-waarde wel op! Als je de ISO-waarde teveel verhoogt (dit is per camera verschillend), dan kan het zo maar gebeuren dat je ruis in je foto introduceert. Je hebt meer pleizer van je flitser als je de ISO-waarde op ISO400 zet.

Het voordeel van een hogere ISO-waarde is niet alleen dat je flits verder "reikt", maar ook dat de flitser sneller opgeladen is.

Voor het geval je van rekenen houdt: licht neem kwadratisch af met de afstand. Dus na 2 meter is de hoeveelheid licht al afgenomen tot 1/4. Na 3 meter heb je nog slechts 1/9 van de flitskracht over. Met name als je indirect gaat flitsen en de foto blijft te donker, is zo'n rekensommetje handig. Met andere woorden: als het plafond te hoog is of de muur te ver weg, kun je het indirect flitsen wel vergeten.

Om het licht van je flitser te verzachten zijn er zogenaamde diffusers te koop. Nikon levert standaard een plastic kapje bij de flitsers die voor zachter licht zorgt. Verwacht hier geen wonderen van, maar dat het licht door plaatsing van zo'n kapje zachter wordt kan ik niet ontkennen. Mocht zo'n kapje niet geleverd worden bij de YungNuo die je hebt, dan kun je ook gebruik maken van een wit plastic koffiebekertje (je weet wel: die uit de koffieautomaat komen). Gewoon over de flitskop plaatsen en in TTL de foto's maken. Door de TTL hoef je niks te doen, de camera rekent met de flitser uit hoeveel licht er verstuurd moet worden door de flitser met het koffiekopje.

Last but not least: met een nieuw apparaat op stap gaan is altijd spannend. Onbedoeld kan ook de YungNuo flitser in een toestand komen waar je hem niet zo snel uitkrijgt. Het resultaat is dat hij onvoorspelbaar gedrag vertoond en dat foto's dus niet goed meer belicht worden. In dat geval is het handig om te weten hoe je de flitser weer in zijn normale modus krijgt. Een middel wat altijd werkt is het verwijderen en na 1 min weer terugplaatsen van de batterijen.

Succes!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017 20:20 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1071
Woonplaats: Opglabbeek - Belgie
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
A-stand (of P) met flitsen is niet altijd even praktisch. Omdat je dan soms een sluiter krijgt die te lang is, zeker als je in een donkere ruimte zit.
Ik verkies M, waarbij je ook de sluiter kiest. De flits zal dan ook het vermogen aanpassen.
Werken met belichtingscompensatie (A-P-S) is bij nikon anders dan bij canon. Bij nikon heeft dit ook invloed op de flitskracht. Bij canon zit dit onafhankelijk ervan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017 20:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb mijn camera in de A-stand gezet.
Ik plaats een flitser (SB-800) in de TTL stand op de camera.
Mijn camera detecteert dat er een flitser op de hot-shoe staat.
Ik maak vervolgens de foto's met een vaste sluitertijd, bij mij bijvoorbeeld met 1/60 sec. Ik hoef daar niks voor in te stellen in de camera. Ik kan het diafragma naar hartelust verdraaien, de 1/60 sec blijft constant in alle situaties.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017 20:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat is een goede opmerking Paly. Ik ben van het Canon-kamp :vlag
Maar het is juist dat er een verschil is van werken tussen Canon en Nikon als het op flitsen aankomt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017 22:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6197
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fijn al die informatie. Ik ga het zaterdag eens op op het feestje uitproberen. Ik ken de omstandigheden niet dus het wordt een leuke uitdaging. Uiteraard zal ik (niet van het feestje) binnenkort wat geflitse opnames plaatsen.

Bedankt weer voor de uitgebreide uitleg.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 09 feb 2017 22:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je de flitser al in huis hebt, dan zou je morgen nog even met de tips wat kunnen oefenen en het resultaat op de computer bekijken. Mocht het niet gaan zoals je verwacht, dan kun je hier nog snel wat hulp krijgen. Als alles goed staat, kun je vervolgens helemaal los gaan op het feestje.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 14 feb 2017 12:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En? Hoe is het je vergaan met het maken van de flitsfoto's?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 13:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6197
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Op zich is het goed gegaan.Alleen met een zeer laag plafond waren de gezichten soms wat wit. Is een difuser kap dan een goede oplossing? Voor de rest ben ik heel tevreden. Binnenkort zal ik wat foto's flitsen en op het forum plaatsen. Bedankt voor de belangstelling> Wordt vervolgd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 13:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een diffuser had je hier denk ik niet geholpen. Waarom niet?
- Licht wat door een diffuser wordt geleid, is diffuus licht.
- Licht wat via een wand of plafond wordt geleid naar het onderwerp is ook diffuus licht.
- Licht nog diffuser maken.... diffuus is diffuus.

Als je flitser sterk genoeg is, dan zal de camera de opdracht geven om meer licht te produceren die door een diffuser en via het plafond je onderwerp gaat raken. Je onderwerp zal dus weer te licht worden gefotografeerd.

Wat kun je er dan aan doen?
- De flitser minder licht laten afvuren door standaard een correctie op de flitser door te voeren, bijvoorbeeld een correctie van -2/3EV. Ik weet zeker dat die instelling op de YungNuo te maken is.
- De flitser gewoon zijn gang te laten gaan, maar de camera zo in te stellen dat je een opname-correctie doorvoert van bijvoorbeeld -2/3EV. Hiervoor vind je op de camera een +/- knopje. Knopje indrukken en aan het draaiwieltje draaien.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 13:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6197
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beide instellings mogelijkheden ga ik eens uitproberen. Is een difuser alleen voor rechtstreeks en frontaal flitsen?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 14:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49107
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bij lichtmeters en dus ook bij TTL wordt uitgegaan van bepaalde verwachtingen over hoeveelheid teruggekaatst licht.
De software in de apparatuur weet niet of je een witte kat, een grijskaart of een zwarte poedel fotografeert. Of misschien wel een witte kat op de rug van een zwarte poedel met een grijskaart in het bekje.
Jij als waarnemer kunt het proces bijsturen door voor die omstandigheden te compenseren.
Dus vergeet vooral niet af en toe je opname te controleren.

Diffuser is vaak te klein om echt goed werk te doen. Dus toch nog redelijk harde schaduwen. Geeft wel lichtverlies.
Bouncen via plafond of muur is dan een beter idee.


Laatst bijgewerkt door Frans op 15 feb 2017 14:47, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 14:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
frako schreef:
Is een difuser alleen voor rechtstreeks en frontaal flitsen?
Nee hoor, je kunt hem ook gebruiken als je indirect flitst, maar dan is je flitser wellicht niet zo effectief (hangt van de situatie af). Je wilt namelijk bij indirect flitsen gebruik maken van een muur/plafond om het licht diffuser te maken voordat het je onderwerp raakt. Het is vervolgens wel de bedoeling dat het licht dan naar je onderwerp wordt afgebogen.

Als het licht vanuit de flitser al "alle kanten opschiet" door de diffuser, dan zal slechts een deel van de lichtstralen de muur/plafond bereiken en richting je onderwerp gaan. Doordat het licht al diffuus je flitser verlaat zal dus een deel van de lichtstralen een andere kant opschieten. Als dit licht niet naar je onderwerp wordt geleid, ben je dit licht kwijt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nog een flitsende vraag
BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 14:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6197
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Weer wat geleerd.

Bedankt super die reacties.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed