Even een aanvulling op het verhaal van Xafke.
Ik ken de YungNuo flitser niet, maar op mijn Nikon flitser kan ik kiezen uit een aantal mode's.
Wat Xafke al heeft aangegeven: TTL is voor on-camera (dus als de flitser op de hotshoe van de camera is gemonteerd) de beste oplossing. Het voordeel van de TTL-stand is dat de camera met de flitser al het rekenwerk voor je doet en dus zijn daar die studie-uren niet nodig. Je kunt alle focus-afstanden gebruiken (let alleen op dat mensen niet te ver van je af staan, want alle flitsers hebben een maximale afstand die overbrugt kan worden => zie bijna op het eind van deze reactie) evenals alle brandpuntsafstanden kun je gebruiken.
Even een uitstapje naar de brandpuntsafstanden: als je de zoomlens in een groothoekstand draait, dan kan het gebeuren dat de lichtbundel van de flitser niet breed genoeg meer is. De Nikon flitsers hebben een opzet hulpstuk om de lichtbundel breder te maken. Dit hulpstuk zit bovenin de flitskop verstopt en kan naar believen eruit worden gehaald. Als je flink inzoomt met je zoomlens, dan heb je niks aan zo'n hulpstuk die de lichtbundel breder maakt. Deze moet je dan ook weer verwijderen of terugstoppen bij een Nikon flitser.
Nikon flitsers hebben ook nog een TTL BL optie. Daarbij houdt de camera naast de belichting van het onderwerp ook rekening met de belichting van de achtergrond. De camera zal het licht zo proberen te balanceren dat zowel het onderwerp als ook de achtergrond goed belicht worden. Ik weet niet of die optie op de YungNuo zit, want die TTL-optie kun je natuurlijk ook gebruiken. Zelf gebruik ik die optie nauwelijks.
Mocht je van mening zijn dat de flits in TTL standaard "te krachtig" of standaard "te zwak" is, herkenbaar aan teveel licht of te weinig licht op het onderwerp, dan kun je een correctie doorvoeren op de flitser. Het is dan gewoon een kwestie van even spelen met die belichtingscorrectie totdat je van mening bent dat de belichting juist is.
Om te bepalen of de belichting juist is, kun je natuurlijk vertrouwen op hetgeen je met je ogen waarneemt op het schermpje van de camera, maar je zou ook het histogram kunnen raadplegen. Meer informatie over het histogram vind je
hier. Simpel gezegd: de grafiek moet niet links of rechts tegen de rand aan "clippen".
- Zit de grafiek tegen de linker rand, dan licht erbij => belichting iets in de + compenseren.
- Zit de grafiek tegen de rechter rand, dan licht er vanaf => belichting iets in de - compenseren.
De reikwijdte van je flitser kun je beinvloeden door met je ISO-waarde te spelen. Als je de ISO-waarde verhoogt, "reikt" je flits verder. (Is niet waar: de foto heeft bij een hogere ISO-waarde minder licht nodig, waardoor je flitser dus verderop gelegen onderwerpen met die hogere ISO-waarde nog steeds goed kan belichten). Let bij het verhogen van de ISO-waarde wel op! Als je de ISO-waarde teveel verhoogt (dit is per camera verschillend), dan kan het zo maar gebeuren dat je ruis in je foto introduceert. Je hebt meer pleizer van je flitser als je de ISO-waarde op ISO400 zet.
Het voordeel van een hogere ISO-waarde is niet alleen dat je flits verder "reikt", maar ook dat de flitser sneller opgeladen is.
Voor het geval je van rekenen houdt: licht neem kwadratisch af met de afstand. Dus na 2 meter is de hoeveelheid licht al afgenomen tot 1/4. Na 3 meter heb je nog slechts 1/9 van de flitskracht over. Met name als je indirect gaat flitsen en de foto blijft te donker, is zo'n rekensommetje handig. Met andere woorden: als het plafond te hoog is of de muur te ver weg, kun je het indirect flitsen wel vergeten.
Om het licht van je flitser te verzachten zijn er zogenaamde diffusers te koop. Nikon levert standaard een plastic kapje bij de flitsers die voor zachter licht zorgt. Verwacht hier geen wonderen van, maar dat het licht door plaatsing van zo'n kapje zachter wordt kan ik niet ontkennen. Mocht zo'n kapje niet geleverd worden bij de YungNuo die je hebt, dan kun je ook gebruik maken van een wit plastic koffiebekertje (je weet wel: die uit de koffieautomaat komen). Gewoon over de flitskop plaatsen en in TTL de foto's maken. Door de TTL hoef je niks te doen, de camera rekent met de flitser uit hoeveel licht er verstuurd moet worden door de flitser met het koffiekopje.
Last but not least: met een nieuw apparaat op stap gaan is altijd spannend. Onbedoeld kan ook de YungNuo flitser in een toestand komen waar je hem niet zo snel uitkrijgt. Het resultaat is dat hij onvoorspelbaar gedrag vertoond en dat foto's dus niet goed meer belicht worden. In dat geval is het handig om te weten hoe je de flitser weer in zijn normale modus krijgt. Een middel wat altijd werkt is het verwijderen en na 1 min weer terugplaatsen van de batterijen.
Succes!