Ik had behoeft aan zachter licht op locatie. De gewone flitser is een klein lichtbronnetje wat erg harde schaduw produceert. Om maar niet te spreken hoe lelijk het is als het bovenop de camera zit.
Met Pocketwizards kon ik mijn flitsers al vanaf afstand bedienen, maar dan nog was ik een beetje gebonden aan dat kleine lichtbronnetje wat nog steeds voor lange slagschaduwen zorgden. Tijd voor iets anders dus.
Je gaat een beetje zoeken op internet en komt dan al gauw leuke ideeën tegen, maar daar hangen dan wel de nodige prijskaartjes aan. En dat was nu ook weer niet de bedoeling. Maar ik dacht: "dat moet goedkoper kunnen."
Ik heb van PVC-pijpen een frame gemaakt. Dit frame zit met bouten en vleugelmoeren aan elkaar zodat ik het ook uit elkaar kan halen. Dit was belangrijk, want het scherm wat ik nu heb is ca. 1m x 1m, maar groter moet in de toekomst ook kunnen. En het moet allemaal wel in de auto passen. Over die vleugelmoeren kan ik dan een mooi doek spannen wat mijn lieve moeder in elkaar heeft gezet (ok, die heeft dat ook weer uitbesteed op het werk)
Als overzicht ziet het er zo uit:

Het scherm is eigenlijk best groot, en dat is mooi. Want hoe groter het is, hoe groter, en dus zachter, de lichtbron wordt. Als je het uitrekent dan ga ik van 15 cm^2 flitsoppervlak naar ongeveer 7225 cm^2. Da's dus maar liefst dik 480 keer zo groot. Maar dit is theorie en in de praktijk haal je dat niet. Maar het is in ieder geval een hele grote vergroting.
Je ziet dat het scherm hier op een gewoon statief staat. Tussen het statief en het frame zit een Manfrotto klem (nr. 35) en die zijn reuze handig.
Een detail daarvan:

De klem kun je ook aan een armpje hangen, of wat dan ook en eigenlijk kun je dit scherm dan overal aan knopen. Ga je er meer klemmen aanhangen dan kun je het echt ophangen en met klemmen kun je ook je flitser erachter knopen. Je zou het dus zelfs aan het plafond kunnen hangen op die manier
Hier een detail hoe het scherm over de velugelmoeren zit

De elastieken zorgen ervoor dat het scherm enigzins gespannen staat. Ook dit is belangrijk, want een los hangend scherm zorgt niet voor een egale dekking.
Zet je er dan een flitser achter, in mijn geval op een los statief, dan kun je er doorheen schieten en ziet u dat we een heel groot wit vlak krijgen.

De dekking is, zoals ik al eerder zei, best aardig. In ACR is dat beter te vertalen:
http://i217.photobucket.com/albums/cc22 ... ed-1-2.jpgGeen plaatje, want het is 900 pixels groot, en ik wilde niet verkleinenMaar dan de praktijk, want het moet natuurlijk wel functioneel zijn.
Een presentator van de streekomroep wilde een nieuw plaatje van zichzelf, dus ik mocht op komen draven.
Nu is de studio daar echt een crime om in te fotograferen. Er is een heel groot raam, waar men met de rug naartoe staat. Qua verlichting zijn er kleine spotjes en grote lampen en voor de TV camera's hangen er ook nog eens hele grote bakken. Maar dit alles heeft zijn eigen kleurtemperatuur en is zo goed als onmogelijk bij elkaar te brengen. De lampen zelf zijn te donker om mee te fotograferen, dus je moet kiezen. Kies ik voor het daglicht of pak ik een lichtbron en ga ik flitsen. In dit geval is het het beste om het daglicht te gebruiken. Maar dan krijg ik een donkere zijde.

Zie je wel? Aan de rechterkant is het naar mijn smaak te donker. En daar komt dit scherm dan om de hoek kijken. (Natuurlijk kan ik ook met een off-cord werken en recht via het plafond bouncen, maar ik wilde experimenteren). Dus ik heb het scherm rechts opgesteld en zo de schaduw ingevuld.
Dit is het overzicht

Zie je hoe groot dat freaking raam is? Dat is als enige lichtbron echt niet geballanceerd.
Linksachter zie je het scherm staan. In het midden de dwaze presentator.
Loop ik dan weer terug, en ga ik op de blauwe stoel staan, dan zijn we "good to go":
