Het is 29 maart 2024 00:54

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur LE + HDR
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 17:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je het probleem van de wolken wil oplossen heb je mijn inziens 3 camera´s nodig. Ik zie niet in hoe het anders kan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 17:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
1 RAW bestand, meerdere JPEG's halen uit dat ene RAW bestand elk met een andere belichtingscompensatie. Dit leidt volgens de puristen niet tot een echte HDR, maar ach... who cares?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 17:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Dat bedoel ik....

Drie camera's zijn ook een optie maar nogal een investering ;) , ik zou denken: dan maar wat minder purist. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 18:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Toen ik nog HDR's maakte (op de HDR-achtige manier, dus software de foto's laten samenvoegen), deed ik dat ook op basis van 1 RAW bestand.

Inmiddels vind ik dat het werken met lagen en maskers een mooier resultaat oplevert (ook veel beter voorspelbaar...), ook omdat het echte HDR-effect mij niet zo aanspreekt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 18:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
1 RAW bestand, meerdere JPEG's halen uit dat ene RAW bestand elk met een andere belichtingscompensatie. Dit leidt volgens de puristen niet tot een echte HDR, maar ach... who cares?


Het is een optie Henry maar mijn ervaring is dat vooral bij Canon je toch moet opletten met kleurverschuivingen. Ik weet niet hoe dat zit bij Nikon?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 18:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heeft Nikon helemááááál geen last van! :P


























.....ehhhh...... Canon, kleurverschuivingen? Wat bedoel je?


Laatst bijgewerkt door Henry op 04 maart 2017 18:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 04 maart 2017 18:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10383
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Volgens mij Henry heeft het ook met de camera te maken die je gebruikt ? Ik gebruik nu ook (bijna geen) meerdere opnames meer. Het dynamische bereik is veel groter. Kleurverschil is mij niet opgevallen Xafke, Gr Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017 10:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs geen interesse meer voor al de mensen die hard met je meedenken?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017 10:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, ik was dit topic uit het oog verloren... ;)
Ik kom er zo op terug.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017 10:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017 12:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Is dit iets voor jou Matthijs?

https://vimeo.com/29950141

Mooie time-lapse, maar ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat ik er mee moet. :blush :dk
Henry schreef:
Matthijs, ik snap eerlijk gezegd je probleem niet.
Deze timer kost niet zoveel. Ik heb hem ook. Is handmatig, maar dat is volgens mij geen probleem.

Die afstandsbediening heb ik momenteel ook. Prima ding voor enkel shots maar voor wat ik graag wil is 'ie niet geschikt.
Frans schreef:
Heb inmiddels iets gevonden dat lijkt te werken.
Met een camranger van ruim 300 euro kun je een draadloze verbinding opzetten tussen camera en smartfone. Met gratis software o.a. Hdr en timelapse mogelijk.
Let wel camera heeft geen WiFi aan boord te hebben.

http://camranger.com

Zo'n timer/afstandsbediening zocht ik! Ik ga kijken of ze die toevallig ook wat goedkoper hebben maar toch met dezelfde functies.
petervaneekelen schreef:
Ik snap je wel, Matthijs. Maar bij dat soort lange sluitertijden lijkt je probleem me onoverkomelijk bij iets stevigere wind, alleen al vanwege de eerste 15 + 30 seconden.

Tot nu toe nog geen problemen mee gehad. :)
Harry schreef:
In je nabewerking 1 stop over- en onderbelichten en die samen met het oorspronkelijke beeld tot een HDR samenvoegen? Gr. Harry

Dat is eigenlijk hetzelfde als wat je in de RAW-converter kan bereiken, want als iets onder/overbelicht is krijg je dat niet goed meer. Dus een bracketing (of een enorm dynamisch bereik) is hier de oplossing.

Wat betreft de kleurverschil, daar houd ik me even buiten. Niet zoveel verstand van. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017 12:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs ervaring met de camranger heeft Ab59.

Op zoek naar zijn berichten kwam ik deze link van Henry tegen.

http://strobist-fotografie.blogspot.nl/2014/08/wireless-camera-connectie-met-de-tp.html


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017 12:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1399
Woonplaats: Sittard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs schreef:
Dat is eigenlijk hetzelfde als wat je in de RAW-converter kan bereiken, want als iets onder/overbelicht is krijg je dat niet goed meer. Dus een bracketing (of een enorm dynamisch bereik) is hier de oplossing.


Heb je dit al geprobeerd Matthijs? Er is nog zoveel te tweaken aan een RAW-bestand... 1 stop naar allebei de kanten moet wel lukken als je een nette belichting hebt gemaakt hoor...

Als je met lange sluitertijden een HDR wilt maken zal je uiteindelijk moeten kiezen van welke basisfoto je de bewogen delen wilt gebruiken. (Bijvoorbeeld wolken uit foto 1, water uit foto 3) Doe je dit niet krijg je altijd 'ghosting' omdat je nu eenmaal niet 3 keer de wolken op dezelfde plek hebt met een andere belichting. Daar doet een andere afstandsbediening niets aan... Als je de foto's wel geheel samenvoegt krijg je een klein stukje donkere wolk, een iets groter stukje iets lichtere wolk, en een nog groter stukje nog lichtere wolk. Volgens mij heb je dan nog steeds een ongewenst resultaat ;)
Als je de bewogen delen maar van 1 basisfoto afpakt maakt het in principe al niet meer uit hoeveel tijd er tussen de foto's zit. (al moet het weer niet zo lang zijn dat je het gras ziet groeien :P )

Als het niet helemaal helder is moet je maar roepen :)


PS: Handmatig met een afstandsbediening kan prima hoor, gewoon op 'BULB' fotograferen. Eerste keer knopje 15 seconden indrukken, tweede keer 30 sec, derde keer 60 sec. Kost nagenoeg geen tijd, en je hebt alleen maar een stopwatch nodig :) (En engelengeduld, maar das een ander verhaal)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017 13:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Frans, :up

@Alchemist, ik heb het vroeger al wel geprobeerd, toen lukte het me niet maar dat kwam omdat ik het toen nog niet snapte. Ik ga het nog wel proberen!
Maar het doel van HDR is (onder andere) om natuurlijk zo weinig mogelijk ruis te hebben. Als je van 1 foto een HDR gaat maken introduceer je sowieso weer ruis.
Citaat:
PS: Handmatig met een afstandsbediening kan prima hoor, gewoon op 'BULB' fotograferen. Eerste keer knopje 15 seconden indrukken, tweede keer 30 sec, derde keer 60 sec. Kost nagenoeg geen tijd, en je hebt alleen maar een stopwatch nodig :) (En engelengeduld, maar das een ander verhaal)

:blink Dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken... Echt dom van me dat ik er niet eerder aan heb gedacht!! :D
Probleem is dan eigenlijk opgelost, je kunt natuurlijk alle 3 de foto's in BULB maken, ook die van 15" en 30" seconden. Dan zit er nauwelijks/geen tijd tussen de foto. :super


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017 13:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je een afstandsbediening gebruikt in bulb modus veroorzaak je ook geen beweging van de camera.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017 13:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1399
Woonplaats: Sittard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Matthijs schreef:
:blink Dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken... Echt dom van me dat ik er niet eerder aan heb gedacht!! :D

Ach, een kleinigheidje blijf je houden :cool

Maar was mn verhaal over de ghosting duidelijk? Anders ben ik bang dat je nog niet de gewenste resultaten haalt.
Matthijs schreef:
Maar het doel van HDR is (onder andere) om natuurlijk zo weinig mogelijk ruis te hebben. Als je van 1 foto een HDR gaat maken introduceer je sowieso weer ruis.

In principe waar. Maar als je een foto maakt met ISO100 (je bent met landschapjes bezig hier, moet kunnen) valt dat allemaal best wel mee. Misschien schiet je hier het doel wel een beetje voorbij...

Wat een leuke test voor je kan zijn, ook om je bewerkingsvaardigheden op een hoger plan te krijgen, is het volgende:

- Maak een foto met bracketing (bijvoorbeeld 15,30 en 60 seconden)
- Poets deze drie foto's in elkaar zoals je altijd doet met HDR
- Pak de middelste foto hieruit, en maak deze in de nabewerking een stopje lichter & donkerder
- Poets deze foto's ook in elkaar

Nu de belangrijkste stap: Vergelijk de resultaten, en laat ons ook meegenieten van dit experiment :)
Laat hierbij ook vooral weten hoe je tot de resultaten bent gekomen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 LE + HDR
BerichtGeplaatst: 08 maart 2017 14:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9843
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Frans, als je de sluitertijd vooraf op laat klappen heb je helemaal geen beweging (van de camera).

@Alchemist, Je uitleg over ghosting is duidelijk! :up

Die test wil ik zeker nog een keer doen, ik wilde voor Henry ook nog een keer een test doen maar daarvoor moet het wel goed weer zijn. (niet zoals het nu is :P )
Dus de resultaten volgen nog!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed