Het is 24 apr 2024 06:37



Auteur Sportfotografie binnen
 Sportfotografie binnen
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 10:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
CrossFit vind ik erg leuk om te doen maar ook enorm gaaf om te fotograferen! Maar zo ontzettend moeilijk (vind ik). Hier een voorbeeld van mijn frustraties:

Fotografie

Dit is de originele foto. Foto is gemaakt op sportstand omdat in manual ik het helemaal niet voor elkaar krijg! Hier ben ik ook niet tevreden over door dat de atlete niet helemaal scherp is en haar rug veel te licht.

Ruimte zelf is vrij donker, licht is natuurlijk maar hard, komt via dakramen naar binnen. Veel bewegingen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

EXIF: 1/40 - ISO 500 - F/4.5
Canon EOS 1000D + EF-S18-55mm f/3.5-5.6 IS


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Sportfotografie binnen
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 11:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49103
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hard licht is licht dat je verkrijgt door een relatief kleine lichtbron op relatief grote afstand.
Denk aan de zon aan een onbewolkte hemel.

Kenmerkend zijn scherpomlijnde scherp afgebakende schaduwen.
Dat valt hier wel mee.

Soms heb je gewoon pech dat het dynamisch bereik ( de verschillen in de donkerste en helderste delen) in een tafereel te groot zijn om in een foto te vangen.

Hoe los je dat op.

Bijvoorbeeld door de boel te regisseren. Er zijn daar genoeg plekken met gelijkmatiger licht.
Dus door mevrouw ergens anders te laten liften.
Vaak helpt het al om de foto onder een andere hoek te maken.
Had je een paar stappen naar rechts gedaan was dat waarschijnlijk al genoeg geweest.

Over de foto.

Erg veel op te zien. Heel gezellig allemaal. Dat wel.
Weinig specifieks te zien voor crossfit heb ik het idee.

Suggestie.

Probeer te gaan voor detail. Zegt vaak meer dan overzichtsfoto zoals dit is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sportfotografie binnen
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 12:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor mij is de witbalans goed en het licht

Maar de foto oogt rommelig omdat er zoveel op staat

Kun je geen foto's maken als ze voor wedstrijd liften....dan is er niks in de omgeving :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sportfotografie binnen
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 12:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kun je ons ook vertellen hoe je hebt scherpgesteld? Hoe stond je camera ingesteld?

Atlete is niet helemaal scherp omdat de sluitertijd van 1/40sec erg traag is. Om bewegingsonscherpte te voorkomen moet je eigenlijk proberen in dit soort situaties (kans op beweging van personen) met deze lens minimaal 1/60sec te hanteren. Een snellere sluitertijd kun je realiseren door het instellen van een groter diafragma (kleinere f/waarde), maar als ik zo naar de exif kijk, zit je al op het "maximum". Daarnaast kun je een snellere sluitertijd realiseren door het instellen van een hogere ISO-waarde. Nadeel van het maar op blijven hogen van de ISO-waarde is dat er op een gegeven moment ruis in de foto zichtbaar wordt.

Je hebt hier gebruik gemaakt van de sportstand. Zelf zou ik die voorgeprogrammeerde vanaf nu niet meer gebruiken, maar te werken met de half-automatische stand: Av.

Binnenfotografie is altijd lastig vanwege de beperkte ruimte en het slechte licht (deze ruimte is daar geen uitzondering op). Om te oefenen en je camera te leren kennen, kun je beter starten met situaties met beter licht (gewoon buiten fotograferen).

Het licht lijkt hier voornamelijk recht van boven te komen. Zonder gebruik te maken van flitsers wordt het een uitdaging om de gezichten goed belicht te krijgen.

Tot slot: de foto is erg druk omdat alles en iedereen er op staat.



Conclusie van mij op dit moment voor het maken van een betere foto:
- Focus meer op details of op 1 persoon.
- Je hebt te maken met slecht licht, dus ISO omhoog en diafragma groot open OF het inzetten van een flitser.
- Stap van de automatische programma's af en leer te fotograferen in de Av stand.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sportfotografie binnen
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 14:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1399
Woonplaats: Sittard
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat de heren hierboven zeggen klopt helemaal. Al zou ik met een 1000D niet teveel hoger gaan in ISO, maar juist wisselen naar de 50mm die je hebt. Door een groot diafragma (klein getal) krijg je onscherpte in de voor- en achtergrond, waardoor je als het ware meer naar het onderwerp word toegetrokken.

Besef ook dat binnensport goed vastleggen een erg lastige tak van fotografie is! Dit omdat je veel beweging hebt, met weinig licht, en relatief weinig mogelijkheid tot 'regisseren' (de atleet is nu eenmaal bezig met z'n sport/wedstrijd)

Is de foto die je hierboven hebt geplaatst typisch voor crossfit? Zo ja: je hebt een drukke omgeving, dus probeer te focussen op details, of probeer de storende elementen buiten je scherpte te laten vallen. (het hierboven genoemde grote diafragma) Maar vooral: heel veel oefenen, en zoals Henry aangaf de automatische programma's laten voor wat ze zijn. AV kan hier prima


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sportfotografie binnen
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 15:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Alchemist heeft gelijk. Je bezit ook een 50mm f/1.8
Die zou ik zeker inzetten om twee redenen:
- de 50mm kan een veel groter diafragma (kleinere f/waarde) aan, waardoor er in dezelfde tijd meer licht op de sensor komt
- door het grotere diafragma (-opening) te gebruiken kan de ISO lager blijven, waardoor je veel minder kans hebt op ruis in de foto
- door een grotere diafragma (-opening) te gebruiken wordt de scherptediepte kleiner, waardoor je onderwerp beter geisoleerd wordt uit de omgeving. De scherptediepte is afhankelijk van drie factoren: brandpuntsafstand, diafragma en afstand tot je onderwerp. Met dit tool kun je de scherptediepte berekenen. Probeer altijd scherp te stellen op de ogen, zeker als je een groot diafragma instelt (kleine f/waarde).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sportfotografie binnen
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 20:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik volg met mijn voorgangers.

Sport binnen is een echte uitdaging voor je camera. Je moet zowat alle grenzen aftasten wil je er het maximum uit halen.

De ISO zou ik optrekken naar 800, nog net haalbaar voor je camera. Mits goede software kan je de ruis onderdrukken in post productie (het afwerken van je foto´s)

Ik volg Henry dat je best van die automatische programma´s af stapt. In deze situatie ben je beter af met de stand Av. Zet er een lichtsterke lens op en kies bewust een groot diafragma (klein getal)

Technisch gesproken zou je dan 2 tot 3 stops winst kunnen maken. Dat houd in dat je op sluitertijden zou uitkomen van 1/200 tot 1/400 +/- wat net past bij sport.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sportfotografie binnen
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 20:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Jiedereen enorm bedankt voor jullie feedback! Hier kan ik zeker wat mee. Zaterrdag is de laatste wedstrijd van t jaar in onze box (sportschool). Om te oefenen met dezelfde omstandigheden ga ik wel een keer mn man fotograferen als hij alleen bezig is. Minder druk en minder gehaast zodat ik om mijn gemak m'n camera kan gebruiken.

Dit was toevallig een drukke foto, ik zal ook even wat andere foto's van dezelfd wedstrijd hier posten!

Alle tips schrijf ik op en neem ik mee. Nogmaals enorm bedankt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sportfotografie binnen
BerichtGeplaatst: 23 maart 2017 20:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24
Woonplaats: Spijkenisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik kies natuurlijk ook weer niet de makkeljjkste tak van fotografie ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed