Het is 19 apr 2024 09:56

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur Nikon 70-200 f2.8 soort waas
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 25 mei 2017 12:48 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik begrijp dat het niet de oplossing is, maar in lightroom werkt de functie 'nevel verwijderen' best goed voor dit soort dingen. Zoals gezegd niet de oplossing, maar misschien voor de oudere foto's die je al had.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 28 mei 2017 09:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En? Heb je al de tijd gevonden voor het maken van wat testfoto's, of nog beter: is de oorzaak van je probleem al bekend?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 28 mei 2017 20:18 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 204
Woonplaats: Brugge, Belgiƫ
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik heb helaas nog geen tijd gehad wegens familiale omstandigheden en reeds geplande oefenshoots....maar heb indruk dat het aan mijn belichtingscompensatie ligt, want nu let ik er op en geen last meer ervan?!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 28 mei 2017 22:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat bedoel je? Waar ligt het aan?

Misschien heb je de opmerking eerder in dit draadje gemist, maar als je in de M-mode fotografeert werkt de belichtingscompensatie functie niet. <= CORRECTIE, zie verderop.

Daarnaast snap ik niet waarom je dit alleen bij 200mm hebt.
Valerietje82 schreef:
Iemand enig idee waarom ik soms met mijn objectief 70-200 een soort waas heb als ik fotografeer op 200 mm? ....Anders werkt alles perfect. En op andere brandpuntafstanden heb ik dit niet....




________________
Update: foutje gecorrigeerd.


Laatst bijgewerkt door Henry op 29 mei 2017 10:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 06:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry ik ken de Nikon niet maar is het niet zo dat het knopje +/-

- in de niet manuele standen er is voor belichtingscompensatie
- in de manuele stand voor keuze diafragma?

Oftewel dat hetzelfde knopje twee functies heeft?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 07:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4150
Woonplaats: Noord-Frankrijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Op mijn Nikon D5100 werkt het inderdaad zoals Frans zegt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 07:37 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
O op mijn d610 is dat volgens mij niet. +/- blijft gewoon hetzelfde doen. Alleen dan natuurlijk zonder resultaat. Op de d610 zitten wel 2 draaischijven dus misschien daardoor. De 2e draaischijf is voor diafragma in M.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 07:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, hangt helemaal van het model af, zoals hierboven al is verteld.
Simpel gezegd gaat de stelling op: hoe duurder de camera, hoe meer knopjes, hoe minder dubbelfuncties per knopje.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 09:26 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40667
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik bij mijn camera(Sony A77II) in de M-stand fotografeer en ik zet de ISO op automatisch, eventueel met een ingestelde grens, dan kan ik de belichting nog wel regelen....stel ik de ISO ook in op een vaste waarde dan kan het niet meer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 10:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De d7100 heeft dus twee wieltjes.

Ron dat is denk ik bij veel toestellen zo. Is ook eigenlijk geen manuele stand. Maar je hebt gelijk de camera staat dan op de M-stand.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 10:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb zelf net even een controle gedaan en moet even wat corrigeren.

Op mijn camera zit er een aparte belichtingscompensatie-knop (+/-). Met behulp van deze knop en een instelwieltje kun je ook in de M-mode een belichtingscompensatie instellen. Dit dus in tegenstelling tot wat eerder beweerd werd.

Wat ik zie gebeuren is het volgende:
- Je kunt ook in de M-mode een belichtingscompensatie instellen.
- De belichtingsindicator zal dan een "aangepaste belichting" doorgeven.
Op basis van deze info kun je met het diafragma en de sluitertijd spelen. Als je deze op 0 afstelt, zal de eventueel ingestelde belichtingscompensatie in de instelling zijn verwerkt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 12:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je het zo stelt Henry dan is belichtingscompensatie niet meer en niet minder dan het aanpassen van de de door interne belichtingsmeter aangegeven belichting.

Wil je eens kijken wat er in de manuele stand verandert als je +/- knop gebruikt en hoofdinstelwiel en ook in combinatie met secundair wiel.

Uit de handleiding krijg ik de indruk dat alleen de meteraflezing wijzigt in positieve of negatieve zin maar diafragma en sluitertijd ongewijzigd blijven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 16:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, ik heb net de handelingen uitgevoerd.

Het klopt dat het instellen van de belichtingscompensatie niks meer en minder is dan het door de belichtingsmeter aangegeven belichting. Uitgangspunt een goed belichte opname. Als je de belichtingscompensatie via de +/- knop bijvoorbeeld met +1EV wijzigt, dan laat de belichtingsmeter vervolgens zien dat (komende vanaf een correcte belichting) de foto bij ongewijzigd diafragma en sluitertijd vanaf dat moment -1EV belicht zal worden. Je moet dus iets met je diafragma of sluitertijd doen om de belichtingsmeter weer op 0 te krijgen. Het klopt dat het diafragma en sluitertijd niet gelijk verandert als je in de M-mode een belichtingscompensatie instelt.

Ik heb twee instelwieltjes waar ik aan kan draaien. De belichtingscompensatie reageert alleen bij ingedrukte +/- knop alleen op 1 wieltje.

Als ik de belichtingscompensatieknop loslaat (en dus daarmee een het belichtingscompensatie instellingsmenu verlaat), dan reageert het diafragma op het ene instelwieltje en de sluitertijd op het ander instelwieltje.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 29 mei 2017 19:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik het goed begrijp dan doet de belichtingscompensatie in manuele stand dus niks.
Zolang diafragma en sluitertijd niet gewijzigd worden verandert de belichting ook niet.

Dat is conform de handleiding D7100 pagina 87.

Het is dan meer een aanwijzing wat je moet doen om de belichting te wijzigen met instellingen voor diafragma en/of sluitertijd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 30 mei 2017 01:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans. Je hebt gelijk. Omdat ik me vanuit het verleden kon herinneren dat dit knopje de instellingen niet verandert van het diafragma en de sluitertijd, gebeurt er eigenlijk niks en heb je gelijk en was mijn correctie op mijn eigen post (zie hierboven) niet terecht.

Echter... als je de iso-waarde op automatisch hebt staan, gebeurt er wel wat. Het diafragma en de sluitertijd veranderen inderdaad niet als je een belichtingscompensatie instelt, maar de belichtingscompensatie wordt wel verwerkt via de iso-waarde en dus is het antwoord iets complexer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 30 mei 2017 01:40 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40667
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Volgens mij werkt het ongeveer zo...als je de belichting aanpast dan maak je een foto lichter of donkerder.
Kijk maar wat er met je sluitertijd gebeurt als je de belichting aanpast in de A-stand, die wordt korter of langer, ligt eraan of je gaat overbelichten(korter) of onderbelichten(langer).
Is ook logisch, want met een kortere sluitertijd krijg je een foto die donkerder is.

Maar ga je nu de belichting aanpassen in de M-stand, dan kun je de sluitertijd niet aanpassen en ook het diafragma niet, dus vandaar dat je dan niet de belichting aan kunt passen.
Behalve als je de ISO op automatisch zet, want dan pas je in plaats van de sluitertijd de ISO aan. Want pas je de ISO aan als de sluitertijd niet vast staat dan wordt je sluitertijd korter of langer, dus in dit geval kan ie de belichting dan regelen via de ISO.....hogere ISO is lichter en lagere ISO is donkerder.

En fotografeer je in de S-stand en de ISO staat vast dan pas je met de belichtingsknop dus je diafragma aan...groter diafragma is kortere sluitertijd en kleiner diafragma is langere sluitertijd.

Staat er een beetje houterig, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Zonder de belichtingsknop zijn er 3 manieren om een foto lichter of donkerder te maken en dat is via de sluitertijd, diafragma of met de ISO en dat is wat je met die knop dan ook aanpast.
Het ligt er gewoon aan of je in A, S of M-stand fotografeert, wat ie op dat moment aanpast.

Tenminste, zo denk ik dat het werkt. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 30 mei 2017 06:26 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 204
Woonplaats: Brugge, Belgiƫ
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Daarom dat ik ook niet snapte dat jullie zeiden dat de +/- knop niet werkt in M-stand...helaas door de vele ziekenhuisbezoeken echt nog geen tijd gehad en deze week vertrekken we op verlof :-/
Nu al wat reeds geplande oefenshoots gehad en er blijkbaar geen last meer van...maar let nu wel meer op mijn belichtingsmeter...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 30 mei 2017 07:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Ron, je hebt helemaal gelijk. Zo hebben Frans en ik het ook omschreven.

@Valerietje82: je kunt niet met elke camerabody een auto-ISO instellen. Ik zou trouwens de foto's gewoon in de A-mode gaan maken. Veel makkelijker. Als een situatie er om vraagt, dan kun je altijd overschakelen naar de M-mode. Daarnaast snap ik nog steeds niet wat de oorzaak is geweest van je probleem, zeker in relatie tot de opmerking die ik eerder van je hebt ge-quote (zie hierboven).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Nikon 70-200 f2.8 soort waas
BerichtGeplaatst: 30 mei 2017 08:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed