Het is 18 apr 2024 20:08

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur Meerdere personen haarscherp.
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 14:37 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik heb kort geleden van mijn vrouw en dochter een aantal foto’s gemaakt. Nu merk ik dat zodra SR meer dan 1 persoon op de foto gaat. Ze in geen enkele omstandigheid beide even scherp zijn. Laat staan als ik 3 of 4 mensen wil fotograferen. Ik snap er niks van en ik hoop dan ook dat iemand mij hier een zinnig antwoord op kan geven. De situatie was als volgt en ik was ervan overtuigt dat alles in theorie scherp moest zijn:

Camera: D610
Lens: tamron 24-70 f/2.8
Sluitertijd 1/160
Diafragma f/11
Studio verlichting. ook zonder georobeerd met een gewone flitser.

Scherpgesteld op het oog van de dichtstbijzijnde persoon.

Toch als ik kijk op 100% in lightroom kan ik bij 1 van de twee de wimpers niet tellen en is dat dus onscherp.

Wat die ik verkeerd? Ik zag laatst een foto van lindsey adler waarop vier jongens stonden op totaal verschillende plaatsen in het frame. Ze had geen speciaal dure apparatuur gebruikt en niet in ps bijgewerkt, maar alle 5 de jongens waren haar en haar scherp.

Ik hoop dat iemand mij uit deze nachtmerrie kan redden.... :) zo erg is het ook weer niet, maar ik snap het gewoon niet.

Ik heb overigens echt mijn best gedaan om via de zoekfunctie op het forum iets te kunnen vinden want zal ongetwijfeld niet de enige zijn, maar ik kon er niks over vinden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 15:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De scherptediepte is van een aantal factoren afhankelijk: het diafragma, de afstand tot je onderwerp, de focuslengte en de sensorgrootte. Jij hebt het in je verhaal alleen over het diafragma. Meer info over scherptediepte vind je bijvoorbeeld hier. Met het tool op deze site kun je zelf even spelen en kijken hoe bij jou de instellingen moeten staan.

Last but not least: ik neem even aan dat je lens geen last heeft van front- of backfocus (en dat hij dus op het juiste punt scherpstelt). Anders moet je ook nog even hiervoor een testje doen. Er zijn op dit forum een aantal topics daarover geschreven, waaronder deze.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 16:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10415
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Heb je dit probleem met meerdere lenzen? Is het probleem nieuw? Is er iets veranderd? Filter geplaatst? Uit de hand of vanaf een statief? Zo ja: de stabilisatie uitgezet? Ik roep zo maar even wat dingen die in me op komen? Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 16:07 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben de links aan het lezen waarvoor dank. Misschien dan nog wat informatie.

De sensor grootte van de d610 is 35.9x24 (ful
l frame) de focuslengte was 70mm

ik was in de veronderstelling dat ik genoeg info had gegeven omdat ik dacht dat full frame allemaal 35 mm waren en omdat ik met een Sluitertijd van 1/160 altijd goed moet zitten met een 24/70 lens in verhouding met de “regel” dat de Sluitertijd ongeveer het dubbele moet zijn van de focus afstand.

Ik ga de links uitgebreid lezen en ik zal laten weten wat ik ervan hen opgestoken . Top bedankt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 16:10 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Harry, niet op statief dan inderdaad de stabilisatie uit.
ik heb dit met alle lenzen en ook met alle cameras . Het licht dus duidelijk aan mij :).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 16:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Wat je hier voorhebt, lijkt me gewoon vrij normaal...
als alle personen niet allemaal op de cm na, op gelijke afstand van je lens staan,
kan je onmogelijk, met die lens en dat diafragma, alle wimpers super scherp bekomen.

Maar, wie kijkt er nu ook naar de scherpte van de wimpers in een groepsfoto ? ... en zeker niet de wimpers tellen :D

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 16:37 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
de informatie in de links zijn me in grote lijnen bekend. Ik heb ook een dof meter app. De lens was wel volledig ingezoomd en in een van de linkjes staat dat ik een betere scherpte krijg door niet in te zoomen , ga ik eens proberen. Ook de kijkafstand is een dingetje lees ik. Eigenlijk vrij logisch maar wel dingen waar ik niet bij stil heb gestaan in deze dus nogmaals dank.

Een ander punt is precies wat Daniel aankaart en dat is dat ik misschien te overdreven kijk. Voor mijn camera heb ik geleerd dat ik 8 keer op de zoom knop moet drukken voor een 100 procent beeld en als ik dan de wimpers niet kan tellen zou de foto onscherp zijn. Dit doe ik dus ook met meerdere personen.

Ik zal een foto plaatsen van de week en dan hoop ik dat jullie ernaar willen kijken en bepalen of ik overdrijf.

Bedankt voor de reacties dit forum is altijd een enorme hulp.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 17:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Welke afstand had je nou tot de personen? Wat was je scherpstelafstand?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 17:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Citaat:
Voor mijn camera heb ik geleerd dat ik 8 keer op de zoom knop moet drukken voor een 100 procent scherp beeld


Als ik zo een camera in mijn bezit had, ... ja, dan lag die nog de dag zelf in de vuilbak :S

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 18:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het is heel simpel.
Het vlak waarop scherp gesteld wordt is het enige vlak wat echt scherp is.
Alles er voor en achter is aanvaardbaar scherp als het binnen de scherptediepte valt.
Aanvaardbaar scherp is een relatief begrip. Je kunt het even goed aanvaardbaar onscherp noemen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 22:17 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry ik had ongeveer een meter afstand misschien iets meer van de personen.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met de scherpstelafstand. De lens stond op 70mm. Excuses als ik je verkeerd begrijp. Ik had bij deze niet de dofmeter gebruikt omdst ik simpelweg dacht dat ik op f/11 wel goed zou zitten (ik Denk dat je dat bedoelt met scherpstelafstand?) maar met alle info die je me gegeven hebt blijkt dat iets te kort door de bocht.

Daniel sorry dat ik in jou ogen een rotcamera heb maar ik vond 1200 euro toch wel een aardig bedrag en de d610 staat best goed aangeschreven. De functie om in 1 keer naar 100% te gaan zat op de volgende stap, de d800 uit mij hoofd. En die was ongeveer1600 voor de body tijdens de periode van mijn aanschaf. Daarbij de lens van 900 euro vond ik 2100 toch wel een aardig bedrag om uit te geven en om dat in de vuilnisbak te gooien omdat die knop er niet op zit vind ik een beetje zonde.

Frans je uitleg is vrij duidelijk eigenlijk. Vooral het “aanvaardbaar” moet ik wat meer accepteren Denk ik en me niet blindstaren op een fractie onscherpte. Bedankt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 22:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik was op zoek naar de afstand tot je onderwerp. De scherpstelafstand is dus die ene meter

Met het tool op dofmaster.com zie ik dat de scherptediepte slechts 13 cm groot is. Da's niet echt veel...
Om die reden snap ik wel dat je de haartjes niet allemaal kunt tellen.


Laatst bijgewerkt door Henry op 19 sep 2017 22:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 22:25 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
O, ja duidelijk :) weer wat geleerd. Inderdaad ongeveer 1 meter


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 22:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De vraag is nu: wat moet je doen om de haartjes wel te kunnen tellen (ook al zal de scherpte binnen de scherptediepte niet overal even scherp zijn).

1. Vergroot de diafragma-waarde, maar maak het niet te gek. Een diafragmawaarde van f/13 zou nog kunnen.

2. Maak de foto met meer groothoek. Fotografeer bijvoorbeeld met 50mm.

3. Neem iets meer afstand tot je modellen. Zorg dat de ogen niet te ver uit elkaar liggen (bij voorkeur in hetzelfde vertikale vlak). Houd rekening met de ruimte (scherptediepte) die je hebt.

4. Om tot de gewenste uitsnede te komen: crop je foto.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 22:33 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ga dit morgen direct uitproberen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik als de dood ben voor croppen omdat ik dan wederom de kwaliteit verminder. Maar ook dat is dus niet zo heel erg als ik maar niet teveel crop.

Bedankt voor de tijd die je vrij maakt om deze tips te geven. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 19 sep 2017 23:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gewoon meer afstand nemen tot je modellen. En neem gerust behoorlijk meer afstand.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 20 sep 2017 06:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Xafke, soms is die ruimte er niet...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 20 sep 2017 06:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tot slot nog dit.
De scherptediepte of DOF, het gebied voor en en achter het scherpstelvlak dat nog aanvaardbaar scherp is hangt af van:
A) het diafragma
B) de vergrotingsmaatstaf.

Dat laatste kun je vertalen met hoe groot je onderwerp op de sensor wordt afgebeeld.
Hoe beeldvullender hoe kleiner de DOF en andersom natuurlijk.

Hoe groot je onderwerp op de sensor wordt afgebeeld hangt af van
C) de afstand tot het onderwerp
D) de brandpuntsafstand van het objectief.

C en D zijn bij de afstanden en objectieven die je gebruikt voor het fotograferen van mensen, landschappen e.d. voldoende groot om inwisselbaar te zijn.

Echter. Omdat in beide gevallen de beeldhoek verandert en daarmee het perspectief kun je niet eindeloos ermee doorgaan.
Vooral het verkleinen van je brandpuntsafstand kan leiden tot onaanvaardbare vertekening van het gezicht.

Croppen kan ook niet straffeloos. Croppen verkleint de DOF.

De beste tip uit de hierboven genoemde is dus om de ogen van je modellen op ongeveer dezelfde afstand van je camera te krijgen.

Als goede tweede het verkleinen van de diafragma-opening.
Bij hele kleine openingen speelt diffractie een rol.
Het kwaliteitsverlies qua scherpte daardoor wordt echter naar mijn mening teveel overschat.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 20 sep 2017 10:24 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik leer weer veel. Als ik met de dof calculator met de aangegeven 70mm en 1 meter afstand f11. Dan is mijn scherptediepte totaal 14,54cm. Ga ik maar een afstand van 3 meter dan is dat oneindig vanaf ongeveer 93 cm. Helaas heb ik die afstand inderdaad niet maar er wordt dan een hoop duidelijk. Dank xafke.

De tips je je me geeft Frans gaan weer wat verder en geven een hoop info. ik heb dit allesnet geoefend met wat flessen cola waar ik van die google ogen op heb geplakt :). Geen ideale situatie maar voor de oefening werd me een hoop duidelijk. Bedankt voor alle leerzame tips en de duidelijke uitleg. De vergotingsmaatstaf zal ik moeten ondervinden met afdrukken en daar ga ik nog wat info over googelen.

Ik hoop dit vandaag in de praktijjk te brengen en het resultaat te uploaden.

Top! bedankt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Meerdere personen haarscherp.
BerichtGeplaatst: 20 sep 2017 10:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De vergrotingsmaatstaf zie je terug op je sensorbeeld.
Staat de fles er in de hoogte beeldvullend op dan is de vergrotingsmaatstaf 2 keer zo groot als wanneer de fles het halve beeld vult.

Als je in de studio een groter diafragma getal wilt gebruiken zal de hoeveelheid licht aangepast moeten worden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed