Het is 18 apr 2024 01:51



Auteur Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017 09:19 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk dat ik zou gaan voor de S modus
En dan de iso op automatisch tot 1600 (afhankelijk van de camera.) ik zou ook zeker een flitser meenemen en met binnen lokaties die een niet al te hoog plafond hebben, de flitser schuin over de schouder draaien zodat hij bounced dan krijg je bijna altijd redelijk goed belicht fotos. Dit is hoe bruidsfotografen vaak schieten heb ik begrepen. Diafragma met 1 persoon zou je lekker open kunnen zetten maar bij meer dan 1 persoon zou ik al niet lager gaan dan 5’6 .

Wel kort dag zo zonder oefening.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017 09:24 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
kleine toevoeging: je kan ook de a modus proberen. Als de belichting aardig is en de flitser werkt dan kan je zelf het diafragma kiezen in de a modus ipv de sluitertijd in de a modus.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017 09:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 209
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik weet niet of je camera de mogelijkheid biedt tot het "voorprogrammeren" van twee standen? Mijn camera's (Nikon D7000 en Nikon D750) hebben twee zogeheten user-presets. Indien dit niet mogelijk is, skip de rest maar ;)

---------------------
Hoe ik het zou doen is:
Preset 1 ingesteld voor binnen fotografie. Daarbij is bijvoorbeeld de flitser ingeschakeld.

Preset 2 instellen voor buiten fotografie. Misschien heb je buiten de flitser niet nodig, maar hoef je alleen de ISO maar iets op te krikken.

Op deze manier kan je heel makkelijk van instellingen wisselen, zonder dat het veel tijd kost en je 3x na moet denken wat je nog aan moet passen.
Dit kan je thuis ook goed oefenen, voordat je op locatie bent en in de problemen komt. Je zal misschien op locatie alleen de waarden van de presets iets moeten fine-tunen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017 09:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik wordt om de zoveel tijd ook gevraagd om foto's te maken. Wees niet te bang, gaat allemaal goed komen. Waarom? Hieronder de zeven redenen:

1) Je hebt goede apparatuur in handen. Apparatuur waarmee je in staat bent om haarscherpe beelden te produceren. Vaak veel scherper dan de beelden die anderen maken met hun telefoon of met hun camera met kitlens.

2) Je hebt voldoende kennis over compositie in huis. Hierdoor zal de beeldopbouw van je foto's standaard van een goede kwaliteit zijn.

3) Je weet dat het juiste opnamestandpunt super belangrijk is. Door dus vaker door de knieen te gaan en de situatie van meerdere kanten te bekijken zul je standaard met mooiere beelden terug komen.

4) Wees niet bang om mensen een korte instructie te geven. Laat ze even naar de camera kijken, laat ze iets dichter tegen elkaar aan staan, regiseer! Mensen verwachten dat ook van je. Laat zo'n moment slechts enkele seconden duren en niet hele minuten. Enne.... ze hoeven echt niet allemaal lachend op de foto te staan. Juist door mensen een klein beetje bij te sturen krijg je foto's die flink positief afwijken van de foto's van de gemiddelde huis-, tuin- en keukenfotograaf.

5) Gebruik je wel eens je flitser? Ja? Dan is er geen reden tot zorg. Nee? Dan even thuis wat oefenen. Ik zou namelijk niet zo snel zonder flitser de foto's maken. Zeker niet als het binnen is en als het ook nog eens in de avond is. Flitser in automatische stand zetten, liefst een diffuser plaatsen voor een zachter licht. Diafragma op f/5.6, ISO400. Succes verzekerd. Als je geen flitser hebt, dan een hoge iso-waarde (waarbij je geen zichtbare ruis hebt) en daarmee de foto's maken.

6) Probeer niet de hele ruimte / het hele evenemen er in al je foto's er op te zetten (dus niet alleen overzichtsfoto's). Maak zeker portretten van kleine groepjes, maar ook individuele portretten en foto's van details.

7) Je bent bekend met Photoshop en hebt ervaring met het bewerken van foto's. Lever je foto's niet onbewerkt af. Het kost je misschien een paar uurtjes, maar de kwaliteit schiet er mee omhoog.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017 15:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 11367
Woonplaats: Opdorp (be)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuk om te doen lijkt mij... dat je wat zenuwachtig bent is normaal althans dat ben ik toch als ze me vragen om foto's te nemen op een evenement of iets dergelijks.
Zoals Henry al aangaf heb je voldoende kennis en talent om dit tot een goed einde te brengen!
Succes en veel plezier ermee :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017 16:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49077
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En als je het niet ziet zitten kun je ook nee zeggen.

Paar extra batterijen meenemen voor de flitser.
Reservebatterij camera.
Extra geheugenkaartje.
Het is vroeg dag maar misschien kun je de lokatie nog even verkennen om een paar testfoto's te maken.
Houd goede moed.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017 17:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49077
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Succes Judith.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017 17:28 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40657
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb geen ervaring met dit soort dingen, maar zou de camera op AF-C en meerdere scherpstelpunten(bijv. Zone of AF-vergrendeling: Zone) instellen als je verwacht veel bewegende mensen te fotograferen.
Als je achterop de camera het joystickje in duwt kun je toch ten alle tijden terug naar middelste punt en AF-S....wel het joystickje dan ingeduwd houden.
Bij AF-vergrendeling: Zone schakelt de camera, nadat je via de middelste scherpstelpunten hebt scherp gesteld, automatisch over op alle bruikbare scherpstelpunten en probeert het scherpgestelde beeld daarmee scherp te houden.
Ik zou zo min mogelijk een flitser gebruiken, jouw camera kan makkelijk ISO-3200 hebben en als het moet nog wel hoger.

Veel succes! :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017 17:50 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40657
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Probeer dan ook "AF-vergrendeling: Zone", of "AF-vergrendeling: Midden" als je liever met alleen de middelste punt werkt....hij schakelt zoals gezegd daarna toch over naar alle punten en houdt daarmee het scherpgestelde onderwerp scherp als het goed is.
En vergeet niet dat je d.m.v. die joystick indrukken ten alle tijden direct terug kunt schakelen naar AF-S met alleen de middelste punt....reuze handig, ik gebruik dat best wel vaak. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 03 okt 2017 18:00 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40657
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
O ja, nog even over de ISO-prestaties van jouw camera.....ik heb afgelopen winter de A99II een dag uit mogen proberen in een vogelhut en had zelfs foto's op ISO-6400 die er nog goed uitzagen na het ontruisen.


A99II ISO-4000:

Fotografie




A99II ISO-6400:

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 05 okt 2017 09:15 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoe is het gegaan?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 05 okt 2017 12:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jammer!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 05 okt 2017 17:53 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40657
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Inderdaad jammer en ook een beetje lullig....zit jij je helemaal voor niets voor te bereiden. :S

Maar ach, je hebt er misschien wel weer wat van opgestoken. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ojee, gevraagd om op een evenement te fotograferen.
BerichtGeplaatst: 07 okt 2017 09:26 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor de update en inderdaad jammer dat het niet is doorgegaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed