Het is 18 apr 2024 21:50

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur ruis en daardoor onscherpte
 ruis en daardoor onscherpte
BerichtGeplaatst: 02 maart 2018 08:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik kom een beetje op mijn verhaal terug.

Boven een bepaalde ISO, meestal ISO 1600, maar dat is camera-afhankelijk is er geen verschil meer in ruis door het verhogen van de ISO en het oplichten van de foto in de nabewerking.

Consequentie is dat je boven die ISO rustig kunt onderbelichten om een snellere sluitertijd te kunnen realiseren en in nabewerking foto oplicht.

Voordeel is een groter dynamisch bereik.

ETTR is belangrijk bij ISO lager dan die 1600.

Let wel ruis neemt toe bij slechte lichtomstandigheden. Dat is een wetmatigheid.
Gaat er alleen maar om dat verhogen ISO meer effecten heeft dan alleen ruis.

Bron: http://www.clarkvision.com/articles/iso/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ruis en daardoor onscherpte
BerichtGeplaatst: 02 maart 2018 10:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2588
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:

Let wel ruis neemt toe bij slechte lichtomstandigheden. Dat is een wetmatigheid.


Dit is iets dat ik ook ontdekt heb Frans. En door nog eens goed te kijken waar ik me nu t meest aan irriteer kwam ik ook tot de conclusie dat dan vaak het gaat om foto's waar de vogel met telelens op afstand is geschoten en ik dmv een crop probeer deze closer in beeld te krijgen. Dat zal de kwaliteit en scherpte vast geen goed doen en dus niet alleen door ruis komen. Ga nog eens experimenteren deze week met iso instellingen en kijken of ik nog meer dingen aan kan passen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ruis en daardoor onscherpte
BerichtGeplaatst: 02 maart 2018 11:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jannette schreef:
...om foto's waar de vogel met telelens op afstand is geschoten en ik dmv een crop probeer deze closer in beeld te krijgen. Dat zal de kwaliteit en scherpte vast geen goed doen...
Je zou hierover eens met Matthijs moeten gaan praten. Hij heeft maandenlang met dit issue geworsteld. Uiteindelijk is er slechts 1 oplossing: benader de vogel tot z'n afstand dat je met jouw apparatuur de vogel nog redelijk groot in beeld krijgt. Dat betekent dat je voor een 200mm nog redelijk lang door moet gaan met benaderen en dat je met een 700mm iets eerder kunt stoppen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ruis en daardoor onscherpte
BerichtGeplaatst: 02 maart 2018 12:17 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 42043
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kan het ook zijn dat je lens het af laat weten wat betreft scherpte?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ruis en daardoor onscherpte
BerichtGeplaatst: 02 maart 2018 12:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2588
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
@Henry dat kan ik me nog herinneren ja, ik heb de 100-400mm Sigma nu voor dieren en hoe dichterbij ik kom hoe beter het gaat, logisch want met een crop wordt de kwaliteit echt minder.

@Fotosmurf Hmm dat denk ik niet want als ik bijv foto's van de vossen maak (dichterbij dan wel maar soms ook op 400mm) zijn die wel scherp.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ruis en daardoor onscherpte
BerichtGeplaatst: 02 maart 2018 12:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Daarbij geldt ook dat (maar daar heb je niks aan, want je staat niet op het punt om een nieuwe camerabody aan te schaffen) een Nikon DX camera met een cropsensor met heeeeeeel veeeeel pixels in het voordeel is van een full frame camera met dezelfde hoeveelheid heeeeeeel veeeeel pixels.

Als je naar de Nikon-lijn kijkt, dan heb je dus een goede keuze gemaakt. De Nikon D500 is een DX camera met een 20.9 megapixelsensor. Een Nikon D850 met een FullFrame 45.7 megapixelsensor zou na croppen tot DX formaat iets meer pixels overhouden. De Nikon D850 is wel flink duurder.

Matthijs heeft hier wel eens laten vallen dat hij de Nikon D850 als het topmodel van Nikon beschouwt in plaats van de Nikon D5 (die bijna 2x de prijs heeft van een Nikon D850). Als je naar bepaalde eigenschappen kijkt en daarop vergelijkt, moet ik hem daar ook nog eens gelijk in geven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed