Het is 18 apr 2024 04:50

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Auteur Studioset voor stillevens
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 10:32 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 24312
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb het plan om wat meer met stillevens e.d. te gaan doen en ben me sinds kort aan het oriƫnteren op een verlichtingsset en achtergrondsysteem. Ik heb hier echter totaal geen ervaring mee of kennis van en ik zie door de bomen het bos niet meer zoveel verschillende systemen als er zijn. Flitsen of continuelicht, daglicht, halogeen, etc. Het enige wat ik qua verlichting al heb is een Canon Speedlite 580 EXII.
Wie kan me op weg helpen om tot een mooie set te komen? Budget heb ik nog niet heel erg over nagedacht. Als het mooi spul is waar ik wat aan heb, heb ik er ook wat voor over. Maar het moet ook geen duizenden euro's gaan worden. Ik heb niet de behoefte professionele portretfotografie te gaan beoefenen. Ik zie ook wel "goedkope" complete setjes te koop van rond de 350 euro maar ik ben bang dat ik daarmee weer niet voldoende kwaliteit zal hebben.

Ik ben benieuwd! :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 10:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn ervaring is dat een flitsset die ook continue voorbeeldlicht produceert een groot voordeel heeft boven een flitsset die alleen licht produceert tijdens het flitsen (zoals bijvoorbeeld een setje speedlites met triggers).
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou niet zo snel kiezen voor daglichtlampen.
Als je een flitsset neemt, dan vraagt dat ook om een investering in diffusers, snoots, flags, etc.

Ik denk dat je voor stillevens (die je op een tafelblad creeert) goed uit de voeten kan met een goedkoper setje. Het nadeel van een goedkoper setje is dat als je er weer iets meer mee wilt doen, ze te weinig licht produceren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 20:27 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 24312
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt Henry!
Ik heb nog wat verder zitten lezen en filmpjes bekeken. Op zich spreken die daglichtlampen (die wokkels) me wel aan. Makkelijk in gebruik, je ziet wat je doet, relatief goedkoop en ze worden niet heet. De koudere kleurtemperatuur blijft natuurlijk wel een nadeel. Maar zou dat niet afdoende opgelost kunnen worden met kleurfilters?
Nog een nadeel is dat ze niet gedimd kunnen worden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 20:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
koude kleurtemperatuur kan je aanpassen op je camera rob. dimmen kan je ook door ze wat verder weg te zetten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 20:42 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 24312
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat is waar Wim en het scheelt toch wel veel in aanschaf en gebruiksgemak. Ik twijfel nog even verder. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 21:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Wij hebben in de studio bij workshops "stillevens" , ongelooflijk sterke beelden gemaakt met 1 Canon 580 EX, of recenter met 1 Canon 600 EX. (en in ETTL zelfs ook !!! )

Voor stilleven, kan je echt super beelden maken met om het even welk licht, je moet het gewoon onder de knie krijgen.

Je kan absoluut even goede foto's maken met een Chinese studio flitser van 145 Euro, als met bijvoorbeeld
een Profoto kit van 2500 Euro. Het verschil tussen de twee is misschien 5 of 6 %... en dat verschil ziet niemand :)

Continu licht lukt ook, (kleurtemp regel je in je camera of in post-productie) , je ziet inderdaad ( min of meer !!!) wat je doet ,
er zijn er ook dimbare, in Led, maar van persoonlijke ondervinding is dit eigenlijk wat ik het minst graag mee werk .
Ik vind het soms wat saai of plat licht. Maar het hangt natuurlijk ook van je onderwerpen af.

Zo, dit is wat ik als persoonlijke ondervindingen heb...

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 03 maart 2018 23:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49077
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een raam op het noorden en een reflector kan al prachtig licht geven voor een stilleven bij voorkeur op een moment van de dag dat het licht constant is.
Mijn meeste stillevens zijn gemaakt met een flitser met softbox en een reflector.

De meeste tijd gaat zitten in een uitgebalanceerde compositie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 04 maart 2018 11:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Bij kamera express hebben ze nu leuke aanbiedingen lopen in lampen. Wie weet iets voor jou om te starten? Je kunt altijd duurder en beter als het je bevalt.
Chinese "spullen" is altijd leuk om mee te starten maar mijn mening is dat er echt wel verschil zit tussen de goedkopere merken en de duurdere. Alleen al in kleurtemperatuur, afstemmen van lichtsterkte, richten van je licht, kwaliteit van meegeleverde items zoals softboxen, duurzaamheid en continu dezelfde kleurtemp aanhouden. Ik spreek Daniel niet tegen. Je kunt met beide goede foto's maken. Het is net hoe je wilt werken. Je kunt met een bouwlamp ook goede foto's maken. Ik heb het geprobeerd!
Ik ben ook helemaal niet spreken over het te heet worden van de lampen, ventilatie en helaas te vaak bij collega's gehoorde ontplofde lampen. Voor mij als dierenfotograaf geen optie. Met mensen ook niet overigens. Tijdens stillevens niet zo'n probleem.... FE is ook zo'n goedkoop merk die meer dan eens ontploffen als ze te heet worden.
Maar om te starten en niet meteen een bak geld leeg te gooien is het prima!

Ik zou 2 lampen kopen die niet te duur zijn om mee te oefenen.

Dit kost bijna niks voor wat je krijgt: https://www.kamera-express.nl/result?q=bresser%20br-2246#?page=1&size=20
Heb je alles bij elkaar.
Ga je echt verder ermee en ga je eisen stellen aan kwaliteit dan kan je altijd nog naar de duurdere lampen.
Ik zou dan kiezen voor een merk waarmee je uit kunt breiden.
Maar vergeet niet: goedkoop is ook merkbaar tijdens het werken ermee.

Je hebt geen "grote" lampen nodig. 200W is ruim voldoende. Let wel op dat je de lampen kunt instellen in flits sterkte. Op je camera kun je ook instellen maar ik stel zelf de lampen in. Ik hoef er bijna niks aan te veranderen op de camera. En achteraf op de computer ook niet.

Dit is een top merk:https://www.kamera-express.nl/producten/studio-cameraflitser/studio/studio-flitsset#?brand=292

en deze: (mijn merk)
https://www.kamera-express.nl/producten/studio-cameraflitser/studio/studio-flitsset#?brand=104

Dit is een mooie starter:
https://www.fotoflits.com/licht/studiof ... -head.html
Al raad ik je ten zeerste deze winkel af!! Meerdere malen geen goede of gebruikte spullen geleverd gekregen!

Je hebt bij deze lampen altijd licht zodat je kunt zien wat je doet. Wat Henry ook al aangeeft. Dit is niet het flitslicht. Maak je de foto dan pas flitst ie.

Bij camera winkels zoals bij cameratools hebben ze altijd wel een bak met papier achtergrond rollen die over zijn. Kan je goed koop een rolletje kopen om mee te testen.

Hoop dat je wat hebt aan mijn reactie ;-)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 04 maart 2018 11:26 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 24312
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De keuze wordt er niet gemakkelijker op. :D
Daniel Doyen schreef:
Continu licht lukt ook, (kleurtemp regel je in je camera of in post-productie) , je ziet inderdaad ( min of meer !!!) wat je doet ,
er zijn er ook dimbare, in Led, maar van persoonlijke ondervinding is dit eigenlijk wat ik het minst graag mee werk .
Ik vind het soms wat saai of plat licht. Maar het hangt natuurlijk ook van je onderwerpen af.

Bedoel je hiermee dat specifiek LED verlichting saai of plat licht geeft of bedoel je alle continuverlichting dus inclusief die spiraallampen?
Frans schreef:
Een raam op het noorden en een reflector kan al prachtig licht geven voor een stilleven bij voorkeur op een moment van de dag dat het licht constant is.

Het raam van de huiskamer is pal op het noorden. Het probleem is echter dat ik voor een aardige set-up behoorlijk wat meubilair moet verplaatsen. Ik denk dat ik soms ook wat langer in alle rust aan een project wil werken en dan is dit geen optie.
Citaat:
Mijn meeste stillevens zijn gemaakt met een flitser met softbox en een reflector.

Bedoel je dan een studioflitser Frans?

Nuelle schreef:
Dit kost bijna niks voor wat je krijgt: https://www.kamera-express.nl/result?q=bresser%20br-2246#?page=1&size=20
Heb je alles bij elkaar.

Ik had hier al naar gekeken maar ik schrik dan gelijk af van de recensies die ik erover lees. Met name de statieven schijnen erg slecht van kwaliteit te zijn, o.m. zakken ze in onder het gewicht van de lampen. Dan maar wat meer geld uitgeven.
Citaat:
Hoop dat je wat hebt aan mijn reactie ;-)

Ja nou en of! :up

Overigens kom ik (een beetje laat :blush ) tot de ontdekking dat een dergelijke set toch meer ruimte in beslag gaat nemen dan ik eerst voor ogen had. Ondanks dat ik in een grote woonboerderij woon is er eigenlijk geen kamer waar ik het goed kwijt kan. We hebben wel een enorme zolder met veel vrije ruimte maar deze is buiten heel stoffig ook heel koud in de winter en heel warm in de zomer. Kortom, ik pieker nog even verder.

Bedankt allemaal!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 04 maart 2018 11:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ruimte is een dingetje inderdaad. ;-)
Maar voor stillevens heb je niet zoveel ruimte nodig toch?

En ja, wat ik zei: goedkopere spullen is waar voor je geld. Over de bouwkwaliteit van de spullen had ik het nog niet eens gehad... :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 04 maart 2018 11:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Naast een instellicht heeft een goede studioflitsset ook het voordeel dat je het licht met 1/10 stop kan verhogen of verlagen, iets wat met reportageflitsers van Nikon met stappen van 1/3 stop gebeurt. Als je een externe lichtmeter hebt (die dus ook meet in 1/10-stops), dan is het goed uitlichten met een studioflitsset een makkie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 04 maart 2018 12:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Uitlichten is geen makkie. :D
Maar ik snap wat je bedoeld. Moest het wel ff zeggen :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 04 maart 2018 16:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49077
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Studioflitser bedoelde ik inderdaad Rob.

Deze zijn nog steeds te koop.

Prijs is bespreekbaar.

viewtopic.php?f=32&t=85146

:rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 04 maart 2018 21:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik ga hier nog iets aan toevoegen dat heel dikwijls over het hoofd gezien word (en waar niemand het hier over heeft) :

En dat is iets dat eigenlijk even belangrijk is als je belichting, namelijk de ruimte die je benut !

En om goede resultaten te bekomen moet je eigenlijk over een ruimte beschikken die er specifiek
voor gemaakt is, is spreek hier over (mat) zwart geschilderde muren, zwart plafond , enz...

Als je dit over het hoofd ziet, ga je steeds vechten tegen parasite reflecties...

Dit is hoe ik het doe...en met weinig kopzorgen :)

Verder treed ik ook bij de reactie van Nuelle, ... inderdaad goed belichten is geen makkie zoals Henry aangeeft... in theorie misschien wel, in praktijk ben ik nog niet zo zeker van wat Henry verkondigd... :)

@ Rob, ja met continu licht bedoel ik zowel Led licht als spiraal licht... het zijn toch duidelijk continu lichtbronnen, en niet flitsende. :)

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 04 maart 2018 21:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4752
Woonplaats: Moerdijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat betreft licht kan je heel veel kanten uit.

ik ken je budget niet.

Ik wil je alleen laten weten dat je heel heel veel kunt met misschien nutteloos lijkende items om je heen, zoals lakens stukken piepschuim en karton als vlaggen en reflectie schermen.
je kan heel veel winst behalen met goede GRIP dit is misschien wel belangrijker dan de lampen en accecoires zelf.
een lamp die je door zijn statief goed / gemakkelijk / veilig kunt stellen zit je creativiteit niet in de weg. een wiebelend statief of een lamp die steets weer omzwenkt / inzakt WEL om maar te zwijgen over snoeren.

die heb je in 2 maten TELANG en TEKORT :uitlach

simpele dingen zoals lijmklemmen gewichten / zandzakjes en vooral goede statieven worden vaak onder gewaardeerd


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 05 maart 2018 07:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Nuelle en DD: wat ik bedoelde is dat het eenvoudiger is om het licht met 1/10 EV aan te passen als de externe lichtmeter het licht ook in stappen van 1/10 EV meet, dan het licht in stappen van 1/3 EV te moeten aanpassen terwijl de externe lichtmeter het licht in stappen van 1/10 EV meet. Als je in het laatste geval toch precies het licht wilt doceren, resteert je niks andere dan ook de positie van de flitser wat aan te passen (naar voor of achter schuiven).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 05 maart 2018 07:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49077
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met de ruimte heeft DD zeker ook een punt.
Helemaal zwart zal je thuis niet willen.
Maar in neutrale tinten geschilderd is al heel wat.
En ja een paars gordijn in de buurt van je onderwerp ga je terugzien gereflecteerd in je foto als kleurzweem.
Ramen verduister je het best zoals vroeger je DoKa.

Maar alles is relatief.
Bij stillevens zul je wat behoedzamer te werk gaan als bij spelende kinderen in je studio.
Een pro zal andere spullen aanschaffen als iemand die eens wat wil uitproberen.
Die zal ook minder werken met een lapje en een stukje piepschuim.
Op een bewolkte dag is het licht uit een raam voor lange tijd stabiel van intensiteit en een prima lichtbron.
Stapjes van 1/10 of 1/3 of (weet je nog analoog) 1 stop maken in raw niet zoveel uit.

Mijn laatste gedachten over dit onderwerp.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 05 maart 2018 08:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik werk in een lichte ruimte. Alles wit (mat) laten schilderen en de vloer ook licht. Helemaal donker vindt ik niks. Je kunt ook gewoon je licht aanlaten, als deze niet te sterk is, want je flitsers overstemmen dit. Pas wel op voor reflecties van lampen.
Wat belangrijker is, is wat Frans zegt. Geen gekleurde objecten in de buurt. Die geven een vervelende kleurzweem.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 05 maart 2018 10:49 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 24312
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Weer een hoop informatie te verwerken. :)
De ruimte die ik hoofdzakelijk wil gaan gebruiken wordt toch de zolder. Die helemaal matzwart te gaan verven zal er niet inzitten. Hij is nu helemaal matbruin/houtkleurig en er zijn geen andere opvallende kleuren aanwezig. Zal bruin problemen gaan opleveren? De opstelling komt behoorlijk vrij van de wanden te staan. Momenteel is er helemaal geen raam aanwezig maar in de toekomst komt er wel een kantelraam op het noorden en niet in de buurt van de opstelling. Dat zal indien nodig vrij makkelijk te verduisteren zijn.
Overigens zeg ik het nog maar eens, het is niet mijn bedoeling een professionele studiofotograaf te worden. Ik ben een amateurtje die zijn toch al wat uit de hand gelopen hobby nog wat verder wil uitbreiden. :D Ik wil gewoon op een relatief makkelijke wijze thuis een beetje door kunnen fotograferen in de tijden dat het voor mij buiten wat moeilijker te doen is.

Iedereen weer enorm bedankt! Ik leer er nu al veel bij. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studioset voor stillevens
BerichtGeplaatst: 05 maart 2018 11:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49077
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bruin is niet neutraal.
Zal een warme zweem kunnen geven.
Fotografeer een grijskaart mee of een paar neutrale voorwerpen in een testfoto voor de witbalans.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed