Het is 29 maart 2024 09:08

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur Scherpte
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 18:52 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Als jij foto 1 hebt en je drukt op de i-knop kan je een paar instellingen wijzigen.
De AF-C (voor bewegende objecten) kan je wijzigen in AF-S (voor stilstaande objecten) en weer terug. De tweede ernaast is het AF-Veldstand. Als je je hond wil fotograferen kies je Enkelpunts AF en richt je op de ogen. Fotografeer je een breder iets dan zet je het op Automatisch veld-AF.
Bij het icoontje er naast kun je de lichtmeting regelen: matrix, centrum gerichte meting of spotmeting.
Bij de 2e foto zou ik AF-C prioriteit op Focus zetten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 20:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hond leek me bij deze beelden stil te zitten.

Zou je aanraden om de handleiding te gaan lezen.

Hoe is het met je basiskennis fotografie?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 20:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 155
Woonplaats: Huissen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
Hond leek me bij deze beelden stil te zitten.

Zou je aanraden om de handleiding te gaan lezen.

Hoe is het met je basiskennis fotografie?


Ik heb een cursus hondenfotografie gedaan. En ik heb daar meer geleerd over de ISO, diafragma, sluitertijd. Sindsdien ben ik gaan oefenen op de manuele stand. Dat gaat op zich goed. Krijg normale foto's, niet te licht niet te donker. Ook heb ik daar meer geleerd over hoe ik de hond op een leuke manier op de foto kan zetten. En een beetje over nabewerking. Verder ben ik nog heel veel aan het lezen en opzoeken op dit forum en op internet. Dus wat dat betreft ben ik nog veel aan het oefenen met fotograferen en moet ik nog veel leren! Ik ben nog echt een beginner. En misschien wil ik soms te veel in een keer goed kunnen (stel snel hoge eisen). Ik vind het in ieder geval fijn dat jullie mij proberen te helpen! Mijn dank is groot!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 20:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 155
Woonplaats: Huissen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
rbwadden schreef:
Als jij foto 1 hebt en je drukt op de i-knop kan je een paar instellingen wijzigen.
De AF-C (voor bewegende objecten) kan je wijzigen in AF-S (voor stilstaande objecten) en weer terug. De tweede ernaast is het AF-Veldstand. Als je je hond wil fotograferen kies je Enkelpunts AF en richt je op de ogen. Fotografeer je een breder iets dan zet je het op Automatisch veld-AF.
Bij het icoontje er naast kun je de lichtmeting regelen: matrix, centrum gerichte meting of spotmeting.
Bij de 2e foto zou ik AF-C prioriteit op Focus zetten.


Bedankt voor de uitleg!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 21:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat mensen nogal eens vergeten is dat de handleiding bij de camera een hele goed bron is om meer te weten te komen over de techniek van het fotograferen.

Misschien een beetje veel maar toch echt een aanrader.

Gebruik zelf vaak de digitale versie om snel iets op te zoeken door de zoekfunctie te gebruiken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 21:03 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Je kan de Nikon Manual app op je mobiel installeren en dan download je de handleiding voor de D5300 en je hebt altijd de handleiding bij je. Zit een handige zoekfunctie op.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 21:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 155
Woonplaats: Huissen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Bedankt voor al jullie hulp! Heel fijn!

Waar ik nu achter gekomen ben/beter op ga letten, ga ik even samenvatten om te laten zien wat ik ervan begrepen heb:

Ik denk dat ik meer moet gaan oefenen met het instellen van het diafragma. Op f/8 of een hoger getal. Zodat ik meer kans heb dat Mila scherp wordt.

Ook ga ik oefenen/uitzoeken welke brandpuntsafstand goed is bij welk diafragma. En hoeveel afstand ik moet nemen van Mila.

Daarnaast ga ik beter in de gaten houden dat ik voor bewegende objecten de AF-C stand gebruik. En voor stilstaande objecten de AF-S stand.

Ik stel het AF-veldstand in op Enkelpunts AF. En ga richten op de ogen.

De sluitertijd moet snel zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 21:23 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ja, ik zou eerst nog even lezen hoe de driehoek ISO - Diafragma - Sluitertijd werkt zodat je de juiste waarden kan kiezen.
En ik zou een DoF meter bestuderen zoals Henry je al liet zien. Hiermee kan je de scherptediepte berekenen met gekozen diafragma in combinatie met afstand tot je object.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 21:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet het niet zo goed.
Jouw objectief maakt aan de groothoekstand ook prima foto's met een grote diafragma-opening.
Bij de telestand worden vooral de randen van de foto minder goed scherp bij grotere diafragmaopening en helpt het om het diafragma te knijpen naar f/8.

Zoals ik al eerder aangaf denk ik dat het probleem is je techniek van scherpstellen.
Jeb je daar al ver nagedacht?

Het verhaal over scherptediepte is bekangrijk maar niet alleen zalig makend.

Een kleine scherptediepte wordt ook ingezet als creatief instrument.
En die scherptediepte hangt in de meeste gevallen maar af van 2 dingen.
Je diafragmagetal. Hoe kleiner hoe kleiner de scherptediepte.
Hoe groot je je onderwerp in beeld brengt. Hoe groter hoe kleiner de scherptediepte.
En hoe krijg je je onderwerp groot in beeld? Door dichterbij te gaan en/of je je brandpuntsafstand te vergroten.

Maar eigenlijk is dat basiskennis fotografie.


Laatst bijgewerkt door Frans op 14 maart 2018 07:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 21:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 155
Woonplaats: Huissen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
Ik weet het niet zo goed.
Jouw objectief maakt aan de groothoekstand ook prima foto's met een grote diafragma-opening.
Aan de groothoekstand worden vooral de randen van de foto minder goed scherp bij grotere diafragmaopening en helpt het om het diafragma te knijpen naar f/8.

Zoals ik al eerder aangaf denk ik dat het probleem is je techniek van scherpstellen.
Jeb je daar al ver nagedacht?

Het verhaal over scherptediepte is bekangrijk maar niet alleen zalig makend.

Een kleine scherptediepte wordt ook ingezet als creatief instrument.
En die scherptediepte hangt in de meeste gevallen maar af van 2 dingen.
Je diafragmagetal. Hoe kleiner hoe kleiner de scherptediepte.
Hoe groot je je onderwerp in beeld brengt. Hoe groter hoe kleiner de scherptediepte.
En hoe krijg je je onderwerp groot in beeld? Door dichterbij te gaan en/of je je brandpuntsafstand te vergroten.


Ja, ik denk zeker dat je gelijk hebt dat het aan mijn techniek ligt van scherpstellen. Ik ben nog een beginner. Dus het is zeker dat ik nog veel dingen moet leren hierover.

Ik ga hier in ieder geval mee oefenen. En over lezen om het uit te pluizen.

Bedankt voor je hulp.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 13 maart 2018 11:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik kan me niet zo goed vinden in je eerste conclusies, wel in de laatste paar.
Wat Frans ook schreef, ook ik denk dat het onderzoek naar de oorzaak voor jou nog niet is afgerond.

Altijd met f/8 je foto’s schieten gaat ten koste van het artistieke/creatieve element.
Met f/11 heb je een nog grotere kans dat je onderwerp scherp op de foto komt te staan, maar of je vervolgens een betere foto hebt, is nog maar de vraag (...en het stellen van de vraag, is het ...).

Je zou bijvoorbeeld nog verder onderzoek kunnen doen naar het scherpstellen door je camera (de instellingen dus), de wijze hoe je een beeldcompositie maakt en naar de zwakke brandpuntsafstanden van je lens (want die zijn er, ongeacht je diafragma). Dit laatste kan door bijvoorbeeld de beelden te schieten met f/8. Tot slot kun je nog kijken hoe je lens functioneert als je vanaf 1 plek met een brandpuntsafstand die scherpe foto’s levert, het diafragma langzaam laat oplopen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 13 maart 2018 23:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 155
Woonplaats: Huissen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Henry schreef:
Ik kan me niet zo goed vinden in je eerste conclusies, wel in de laatste paar.
Wat Frans ook schreef, ook ik denk dat het onderzoek naar de oorzaak voor jou nog niet is afgerond.

Altijd met f/8 je foto’s schieten gaat ten koste van het artistieke/creatieve element.
Met f/11 heb je een nog grotere kans dat je onderwerp scherp op de foto komt te staan, maar of je vervolgens een betere foto hebt, is nog maar de vraag (...en het stellen van de vraag, is het ...).

Je zou bijvoorbeeld nog verder onderzoek kunnen doen naar het scherpstellen door je camera (de instellingen dus), de wijze hoe je een beeldcompositie maakt en naar de zwakke brandpuntsafstanden van je lens (want die zijn er, ongeacht je diafragma). Dit laatste kan door bijvoorbeeld de beelden te schieten met f/8. Tot slot kun je nog kijken hoe je lens functioneert als je vanaf 1 plek met een brandpuntsafstand die scherpe foto’s levert, het diafragma langzaam laat oplopen.


Wat ik tot nu toe heb gedaan is:

- Meer opgezocht over de ISO, sluitertijd en diafragma. En wat dingen voor mezelf opgeschreven.

- Foto's gemaakt van een stilstaand object met oplopende ISO. Om te kijken bij welke ISO-waarde ik de ruis zie. Ik denk bij ISO-800.

- Berekend wat de sluitertijd bij elke brandpuntsafstand is. Dat heb ik op de volgende manier gedaan:
brandpuntsafstand x 1,5 = sluitertijd.
Hoe kom ik bij het getal 1,5? Dit is mij vertelt bij de cursus hondenfotografie die ik heb gedaan.

Wat ik nog ga doen:

- Bij elke diafragma waarde die ik kan instellen foto's maken op elk brandpunt.
- Daarna uitzoeken bij welk diafragma en brandpunt ik scherpe foto's maak.
- Vervolgens maak ik hier een lijstje van, zodat ik het zo terug kan vinden.

Dit is de eerste keer dat ik dit soort dingen ben gaan uitzoeken. Misschien gaat dit mij helpen.

Mocht ik iets niet goed doen, vertel het me alsjeblieft. Daar kan ik alleen maar van leren!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 13 maart 2018 23:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou niet bij elk diafragma kijken bij welk brandpuntsafstand je lens een scherpe foto maakt. Ik zou dit gewoon doen voor f/8. Bij f/8 zou je lens namelijk altijd scherpe foto’s moeten produceren. Mocht die dat bijvoorbeeld niet doen bij een brandpuntsafstand van 270mm (de foto is dan wat softer), dan mag je aannemen dat die dat ook niet gaat doen bij bijvoorbeeld f/7.1 of f/5.6.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 14 maart 2018 07:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je een brandpuntsafstand hebt van 50 mm en ik vermenigvuldig dat met 1,5 kom ik op 75.
Denk dat je dan bewogen foto's krijgt.
Dus het omgekeerde is bedoeld.
Enig idee waar die 1,5 vandaan komt?
Zit er vibration control op je objectief? En gebruik je die?
Dat ezelsbruggetje is nog uit de tijd dat die techniek nog niet bestond.

Wat zeker geldt is dat hoe langer de brandpuntsafstand is hoe groter de kans is op bewogen beelden door camerabeweging en hoe sneller je sluitertijd moet zijn. Als je uit de hand fotografeert.

Je eigen grenzen daarin leren kennen is daarom van belang.

Maar je bent in ieder geval goed bezig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 14 maart 2018 08:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 155
Woonplaats: Huissen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Henry schreef:
Ik zou niet bij elk diafragma kijken bij welk brandpuntsafstand je lens een scherpe foto maakt. Ik zou dit gewoon doen voor f/8. Bij f/8 zou je lens namelijk altijd scherpe foto’s moeten produceren. Mocht die dat bijvoorbeeld niet doen bij een brandpuntsafstand van 270mm (de foto is dan wat softer), dan mag je aannemen dat die dat ook niet gaat doen bij bijvoorbeeld f/7.1 of f/5.6.


Hoe weet je dat de lens bij f/8 altijd scherpe foto's zou moeten produceren? Als ik dit weet, begrijp ik het misschien beter.

Stel de lens produceert inderdaad geen scherpe foto bij een f/8 en brandpuntsafstand 270 mm. Dan mag ik aannemen dat die dat ook niet gaat doen bij f/7.1 of f/5.6 en grotere diafragma openingen. Maar bij f/9 of f/10 kan het dan wel scherp(er)/minder soft zijn? (even om te kijken of ik het goed begrijp)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 14 maart 2018 08:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 155
Woonplaats: Huissen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
Als je een brandpuntsafstand hebt van 50 mm en ik vermenigvuldig dat met 1,5 kom ik op 75.
Denk dat je dan bewogen foto's krijgt.
Dus het omgekeerde is bedoeld.
Enig idee waar die 1,5 vandaan komt?
Zit er vibration control op je objectief? En gebruik je die?
Dat ezelsbruggetje is nog uit de tijd dat die techniek nog niet bestond.


Nee, ik weet niet waar het getal 1,5 vandaan komt.

Ik heb op internet nog wat anders gevonden hierover:
"als je bijvoorbeeld een lens hebt met een APS-C sensor met een brandpuntsafstand van 50mm. Dan moet je sluitertijd 1/160 of sneller zijn."

Aangezien mijn lens een APS-C sensor heeft, moet ik hier misschien een rekensommetje mee maken.
160 / 50 = 3,2

Dus dan zou ik het zo moeten berekenen:
Brandpuntsafstand x 3,2 = sluitertijd.

Ja, er zit vibration control op mijn objectief en die gebruik ik ook.

Hoe zit het nu met dat ezelsbruggetje?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 14 maart 2018 09:29 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 4500
Woonplaats: Lisse
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Snasja schreef:
Frans schreef:
Als je een brandpuntsafstand hebt van 50 mm en ik vermenigvuldig dat met 1,5 kom ik op 75.
Denk dat je dan bewogen foto's krijgt.
Dus het omgekeerde is bedoeld.
Enig idee waar die 1,5 vandaan komt?
Zit er vibration control op je objectief? En gebruik je die?
Dat ezelsbruggetje is nog uit de tijd dat die techniek nog niet bestond.


Nee, ik weet niet waar het getal 1,5 vandaan komt.

Ik heb op internet nog wat anders gevonden hierover:
"als je bijvoorbeeld een lens hebt met een APS-C sensor met een brandpuntsafstand van 50mm. Dan moet je sluitertijd 1/160 of sneller zijn."

Aangezien mijn lens een APS-C sensor heeft, moet ik hier misschien een rekensommetje mee maken.
160 / 50 = 3,2

eDus dan zou ik het zo moeten berekenen:
Brandpuntsafstand x 3,2 = sluitertijd.

Ja, er zit vibration control op mijn objectief en die gebruik ik ook.
t
Hoe zit het nu met dat ezelsbruggetje?

Ik zou het ezelsbruggetje niet gebruiken. Kijk naar de mate van beweging en schat in welke sluitertijd je moet gebruiken. Testen met wat verschillende tijden. Wel je iso aanpassen dan natuurlijk.
Ik zou uitgaan van F8 wat Henri aangeeft. Afhankelijk van de mate van beweging kies je de sluitertijd.
Dus veel beweging heel kort. Weinig beweging lang.

Als je uit de hand gaat fotograferen:
Pas dan op dat je de afstand tot je onderwerp niet verandert (de hond)
Neem een niet te lange sluitertijd ivm beweginsonscherpte (veilig nemen bijv. niet langer dan 1/160)


Laatst bijgewerkt door janjan33 op 14 maart 2018 09:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 14 maart 2018 09:36 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Snasja schreef:
Nee, ik weet niet waar het getal 1,5 vandaan komt.

Omdat jij een crop sensor hebt heb je een ander beeld dan bij een full frame. Het heeft een ander sensor formaat en daardoor krijg je een ander beeld. De factor is 1.5.

Rekensommetje:
Brandpuntsafstand x Cropfactor = Effectieve brandpuntsafstand
Voorbeeld:
50mm x 1.5 = 75mm
100mm x 1.5 = 150mm
150mm x 1.5 = 225mm
200mm x 1.5 = 300mm
270mm x 1.5 = 405mm

Snasja schreef:
Hoe weet je dat de lens bij f/8 altijd scherpe foto's zou moeten produceren? Als ik dit weet, begrijp ik het misschien beter.

Elke lens heeft een zogenaamde "sweet spot". Dat is een diafragma waarbij de lens de scherpste foto's maakt. Meestal ligt deze rond de f8. Soms lager soms hoger.

Een tip om mee te oefenen:
Als je statische foto's wilt maken gebruik dan eens de A stand van je camera. Hierbij kies je het diafragma en wordt de sluitertijd automatisch door je body gekozen.
Als je foto's wil maken van bewegende objecten gebruik dan eens de S stand van je camera en zet je sluitertijd op minimaal 1/1600. Liefst hoger. Hangt een beetje van de hoeveelheid licht af dat je tot je beschikking hebt.
Auto ISO instellen met een maximum van bijv 1600.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 14 maart 2018 10:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Die 1,5 is inderdaad de cropfactor.
Het rekensommetje is eigenlijk 1 / (50 mm x 1,5) = 1/75 sec.
Voor het gemak doe je dan 50 x 1,5 ervan uitgaande dat de gebruiker snapt dat het geen 75 seconden moet worden maar 1/75ste.

Dat is dus het nadeel van ezelsbruggetjes.

Met VC aan win je meestal 2 stops of meer.
Vandaar dat ik het vroeg.

Zelf kijken dus wat jouw camera en jij kunnen.

@rbwadden: ik weet zeker dat Henry je gelijk geeft en het zelf ook wel weet.
Het is inmiddels duidelijk dat Snasja nog een lange weg te gaan heeft in de basis.
Dus maakt Henry het niet nodeloos ingewikkeld.

Dit is mijn laatste bijdrage in dit topic om dezelfde reden.

PS het eindeloos quoten van hele berichten is een zinloze bezigheid.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Scherpte
BerichtGeplaatst: 14 maart 2018 11:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor het maken van de testfoto’s: neem een onderwerp met veel kleine details. Denk bijvoorbeeld aan een borstel met fijne haartjes of (nog beter...) testchart die je van het internet download, print en strak op een kartonnetje plakt. Je lensdop zou ik niet zo snel voor deze test gebruiken, vanwege het ontbreken van de fijne details.

Je het geen statief, dus daar kun je de camera niet op zetten. Plaats je camera dan gewoon op een tafel/stoel; schiet het liefst niet vanuit de losse hand. Als je dit zo doet, dan niet vergeten om de VR functie uit te zetten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed