Het is 29 maart 2024 08:33



Auteur Belichten met een grijskaart
 Belichten met een grijskaart
BerichtGeplaatst: 17 maart 2018 23:34 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 14
Ik ben nu een tijdje aan het lezen over het belichten via een grijskaart.
Het is voor mij bijna duidelijk op een paar dingen na en dat is als volgt.

Als ik ga belichten op een grijskaart, die ik vol in de camera neem dan maakt het toch niet uit of ik kies voor diafragma voorkeuze of sluitertijd voorkeuze tijdens het belichten? Het gaat er toch om dat de belichting precies op NUL komt te staan. Of moet ik deze op M zetten?


Alvast bedankt


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Belichten met een grijskaart
BerichtGeplaatst: 18 maart 2018 01:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je de grijskaart gebruikt om een lichtmeting te doen dan kan dat in de halfautomatische standen P, A en S. Het maakt niets uit maar zet wel je ISO vast.

Doe je dit in de M stand dan zal je het zo moeten regelen met je sluiter en diafragma tot de lichtmeter op je camera in het midden komt te staan.

Door de camera te richten op de grijskaart en de ontspanner half in te drukken zal je bepaalde waarden krijgen voor Sluiter en diafragma. Naar keuze kan je die veranderen en opnieuw meten (of uit het hoofd omrekenen). Een goed fotograaf kan dat zo uit het hoofd.

Omdat deze manier van werken nogal gevoelig is aan de hoek waaronder je de grijskaart houd naar het licht zijn de resultaten wel niet erg betrouwbaar. En het werkt ook allemaal niet zo handig.

De enige echte professionele optie is om een losse lichtmeter te kopen en die optie zou ik je dan ook zeer sterk aanraden. Voor 200 euro heb je de Gossen F2 en dat is een van de beste lichtmeters in het goedkope marktsegment.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichten met een grijskaart
BerichtGeplaatst: 18 maart 2018 10:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Je kunt inderdaad handig met de halfautomatische standen werken, m is niet echt verplicht. Q

Maar.......
Weet jouw camera ook dat er niets veranderd. In m fixeer je sluitertijd en diafragma. In de halfautomatische standen, neem de sluitertijdvoorkeuze, dan zal je diafragma (en daarmee je belichting) toch kunnen varieren tussen lichte en donkere onderwerpen ondanks dat je belichting misschien niet veranderd


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichten met een grijskaart
BerichtGeplaatst: 18 maart 2018 11:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je kunt de witte kant van de grijskaart gebruiken......dan moet je de camera instellen zodat hij de witbalans onthoud

Ofwel kun je de grijze kant van de kaart gebruiken dan moet je met pipet in raw-convertor de grijswaarde aflezen en die toepassen op je volgende foto's in die lichtomstandigheden


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Belichten met een grijskaart
BerichtGeplaatst: 18 maart 2018 14:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Maar het ging over belichten van een grijskaart en niet het kiezen van de witbalans. Dat zijn twee verschillende dingen

AJL schreef:
Ofwel kun je de grijze kant van de kaart gebruiken dan moet je met pipet in raw-convertor de grijswaarde aflezen en die toepassen op je volgende foto's in die lichtomstandigheden


Overigens is het grijs van een grijskaart niet zo geschikt om witbalans te kiezen vergeleken met een wit iets wat correct belicht is. Kijk anders maar eens naar deze twee foto's:
https://www.fotojeroen.nl/fotografietips/over-witbalans-en-grijskaarten.php#grijswit


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed