Armand ik zou er van uitgaan dat wat je ook geleerd hebt dat ook zijn beperkingen kent.
Ik heb een experiment gedaan.
Ik heb een afscheiding van glas in wit gecoate raamwerk.
Heb daar een grijskaart voor gezet en gefotografeerd.
Resultaat gecorrigeerd met gecorrigeerd op grijskaart:
WB temp 4100, tint +11
Grijskaart en framewerk is keurig neutraal met gelijke waarden voor Rood, Groen en Blauw kanalen.
Is dat wat ik gezien heb?
Nee helemaal niet. Het was het gouden uurtje met prachtige warme tinten.
Resultaat as shot:
Dit benadert veel beter wat ik zag.
WB temp 5000, +5 zoals door de camera bepaald.
Verklaring.
Wat je in de gecorrigeerde foto ziet zijn de kleuren zoals die worden waargenomen onder licht dat neutraal is. Het zijn dus de "ware" kleuren zoals de fabrikant van de verf ze bepaald heeft.
Wat je ziet in de ongecorrigeerde foto zijn de kleuren zoals je die ziet onder het licht dat er op viel.
De camera heeft dus eigenlijk heel goed werk verricht. Die schat namelijk in wat voor soort licht er op het onderwerp gevallen is.
Is die camera witbalans perfect? Nee denk aan sneeuw met zon en schaduw in een foto.
Is de grijskaart perfect? Nee die brengt de kleuren naar een situatie terug alsof het onderwerp beschenen werd door wit licht.
Tot slot: ons visueel systeem kan prima inschatten welke kleur een onderwerp heeft onafhankelijk van de kleur van het opvallend licht.
Dat betekent nog niet dat je sneeuw altijd als wit ziet.
Als je goed kijkt zie je bijvoorbeeld dat de sneeuw in de schaduw een blauwzweem heeft.