Het is 17 mei 2025 13:55

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur ND-filter voor UWA-lens.
 ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 18 jun 2016 13:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Aangezien ik slechts 1 ND-filter wens aan te kopen dacht ik om een wat grotere filtermaat bv 67 of 72mm te nemen, zodat ik deze ND-filter op mijn andere zoomlens Pro 12-40 dmv een step-up ring ook kan gebruiken en vignetering kan voorkomen.
Zoals de titel zelf al zegt, vraag ik me dus af of een oversized ND-filter voor gebruik op een UWA-lens eigenlijk kwaad kan en hierdoor de zonnekap niet meer kan gebruiken.

Mijn Olympus 9-18mm heeft een filtermaat van 52mm, en de Olympus Pro 12-40mm heeft een filtermaat van 62mm.

Aangezien ik kortelings nog graag op vakantie een ND-filter (schroef) 10-stopper wil meenemen, om bij ochtend/avond de zee te kunnen gladstrijken, om mensen of dieren te laten 'verdwijnen' of om water of lucht 'te vlakken, etc... Wou ik jullie advies welke ND-filters (variable or fixed) enigszins een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 18 jun 2016 13:30 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik mijn ND filter(s) op mijn lens gebruik, kan de zonnekap er niet meer op.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 18 jun 2016 13:33 
Lid
Fotografie

Ik gebruik een B+W ND110 'big stopper' op mijn 12-24mm F/4. Vignettering heb ik altijd een beetje en ik heb geen last van extra vignettering als ik het filter erop zet. Ik ben erg tevreden over de B+W, het is wel een beetje uitzoeken wat betreft de Witbalans, ik zet hem tegenwoordig altijd op Auto, wat niet klopt pas ik achteraf in de RAW-converter wel aan.

Ik heb zelf geen variabele ND filter, maar ik hoor er geen goede verhalen over. Mijn vriend heeft er wel ééntje maar gebruikt hem liever niet omdat er een kruis en ongelijke vlakverdeling in de foto komt wanneer je hem op bijvoorbeeld op volle dichtheid gebruikt. Een variabel filter werkt wel makkelijker dan een bijvoorbeeld een "vaste" 10 stopper. Die moet je er elke keer vanaf schroeven om je compositie te kunnen bepalen. Een schuiffilter is ideaal, maar wil je een kwalitatief goed schuiffilter hebben mag je ook rekenen op een flink prijskaartje. Kijk maar ééns naar LEE filters.

Het probleem wat Henry benoemt, heb ik geen last van.

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 18 jun 2016 13:40 
Lid
Fotografie

Matthijs schreef:
Ik gebruik een B+W ND110 'big stopper' op mijn 12-24mm F/4. Vignettering heb ik altijd een beetje en ik heb geen last van extra vignettering als ik het filter erop zet. Ik ben erg tevreden over de B+W, het is wel een beetje uitzoeken wat betreft de Witbalans, ik zet hem tegenwoordig altijd op Auto, wat niet klopt pas ik achteraf in de RAW-converter wel aan.

Ik heb zelf geen variabele ND filter, maar ik hoor er geen goede verhalen over. Mijn vriend heeft er wel ééntje maar gebruikt hem liever niet omdat er een kruis en ongelijke vlakverdeling in de foto komt wanneer je hem op bijvoorbeeld op volle dichtheid gebruikt. Een variabel filter werkt wel makkelijker dan een bijvoorbeeld een "vaste" 10 stopper. Die moet je er elke keer vanaf schroeven om je compositie te kunnen bepalen. Een schuiffilter is ideaal, maar wil je een kwalitatief goed schuiffilter hebben mag je ook rekenen op een flink prijskaartje. Kijk maar ééns naar LEE filters.

Het probleem wat Henry benoemt, heb ik geen last van.

Ik heb bij een variabel ND-filter ook de vrees dat het gekende kruis me gaat irriteren en een 10stopper al vlug een 5-stopper zal worden :(

Om je ND-filter voor de belichting er niet steeds af te schroeven kan je ook de volgende methode toepassen ;)

Ik meet door het filter en maak een korte proefopname op een heel hoge isowaarde(bv iso3200 of iso4000). Ik bekijk de opname en stuur bij. Eenmaal de juiste waarde stel ik mijn isowaarde af op iso100 en vermenigvuldig ik de tijd met 40x als ik op iso 4000 gemeten heb of met 32x als je op iso 3200 meet.

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 18 jun 2016 13:44 
Lid
Fotografie

Moris schreef:

Ik meet door het filter en maak een korte proefopname op een heel hoge isowaarde(bv iso3200 of iso4000). Ik bekijk de opname en stuur bij. Eenmaal de juiste waarde stel ik mijn isowaarde af op iso100 en vermenigvuldig ik de tijd met 40x als ik op iso 4000 gemeten heb of met 32x als je op iso 3200 meet.

Goede tip, nog nooit aan gedacht! :good2

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 18 jun 2016 13:54 
Lid
Fotografie

Met een 10 stops filter komt er niet genoeg licht binnen om een lichtmeting te doen, ook niet bij ISO125.000... Zie verderop.
Twee randvoorwaarden: voldoende licht en voldoende contrast op je onderwerp zijn nodig om automatisch scherp te kunnen stellen. Als er voldoende licht is, kan de camera ook berekenen wat de juiste combinatie: iso-diafragma-sluitertijd moet zijn.

Laatst bijgewerkt door Henry op 20 jun 2016 11:05, in totaal 1 keer bewerkt.

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 18 jun 2016 14:04 
Lid
Fotografie

Is het dan beter om 2 ND-filters te nemen bv 4 stops + 6 stops ?

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 18 jun 2016 17:59 
Lid
Fotografie

Waarom?

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 18 jun 2016 18:22 
Lid
Fotografie

Wat zijn zoal de betere betaalbare fixed ND-filter, die een zo weinig mogelijke kleurzweem en onscherpte geven?

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 18 jun 2016 21:34 
Lid
Fotografie

Beter betaalbaar zonder een bedrag te noemen zegt me niks. De een vind €100 beter betaalbaar en de ander vind €10 beter betaalbaar.

Hier wat info over ND-filters en hier vind je iets over een vergelijking. Hier vind je iets over de ervaringen.

Han Braakhuis heeft een document geschreven over filters. Wellicht interessant voor je.

Alle waar naar zijn geld. Bij de goedkopere filters krijg je over het algemeen een kleurzweem kado.
LEE en Haida zijn kwalitatief goede filters.
Hier vind je een filmpje van Joe Cornish over het 100mm filtersysteem van LEE.
Hier vind je wat over het filtersysteem van Haida.

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 19 jun 2016 10:54 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Met een 10 stops filter komt er niet genoeg licht binnen om een lichtmeting te doen, ook niet bij ISO125.000...

Tenzij:
Met een variabele ND-filter hoef je het filter niet te verwijderen om je schot richten; u draait tot aan de zwakste instelling en focus opnieuw voor een nieuwe meting.

Een variabel ND filter lijkt me wel handig, alleen lijken deze zonder artifacts zelden de 10 stops te halen.
Vandaar dat ik eraan dacht om met meerdere ND-filters te werken, waar je dan weer als nadeel hebt om regelmatig van filter te wisselen of deze te stapelen.

Budget dat ik aan een allround setje ND-filters (variabel of fixen) wil besteden (nieuw of occasie) Maximaal 100euro

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 19 jun 2016 22:24 
Lid
Fotografie

Ik dacht eventueel de volgende ND-filters in een iets grotere maat te nemen om vignetering bij stapelen te voorkomen.

Mijn Olympus 9-18mm heeft een filtermaat van 52mm, en de Olympus Pro 12-40mm heeft een filtermaat van 62mm.

Hoya ProND ND-8 (10.9) 3 Stops Filter ->67mm
Hoya ProND ND-64 (1.8) 6 Stops Filter ->67mm

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 01:35 
Lid
Fotografie

Met dat stapelen heb ik geen goede ervaring.
Ik heb ook een 3 stops en een 6 stops.
Maar als ik ze stapel krijg ik teveel interne reflecties met tegenlicht en dat kijkt echt niet prettig.

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 07:11 
Lid
Fotografie

Ik veronderstel dat dit fenomeen zich alleen voordoet bij tegenlichtopname en je er verder geen last van hebt?
Als je niet kan stapelen, heb je dan voor de zeer lange sluitertijden ook een 9 of 10 stop ND-filter of een variabel filter?

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 07:23 
Lid
Fotografie

Xafke gebruikt zijn ND filters voor flitsfotografie.
Een 10 stops is overdag goed bruikbaar en niet zo goed bij zonsopkomst en zonsondergang.
Een 6 stops is juist weer goed inzetbaar bij zonsopkomst en zonsondergang.
In een donker bos is een 10 stops ook minder goed bruikbaar.
Een variabel filter is handig. De 10 stops zul je er niet mee halen. Ook is de kwaliteit minder en zul je eerder last hebben van kleurzweempjes en ongelijke belichting over het beeld.

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 09:03 
Lid
Fotografie

@Henry
Oké, een variabel filter zal het dan zeker niet worden ;)
Is het dan niet beter en allrounder om voor 1x ND (6 stops) en 1x ND (9-stops) te kiezen, dan hoef je ook de filters niet te stapelen?

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 09:26 
Lid
Fotografie

Ik heb een 10 stops en een 6 stops filter.

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 10:09 
Lid
Fotografie

@Henry
Oké, wat betreft de 1ste ND-filter, zal het al zeker een 1x ND (10 stops) worden ;)
Wat betreft de 6-stops ND-filter, is deze ook nog te gebruiken, bij sfeerverlichting in gebouwen, portretten bij daglicht, landschappen, etc....

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 10:31 
Lid
Fotografie

Het principe van een ND filter is eenvoudig: het verlengt de sluitertijd. Of dit werkbaar is, zul je zelf moeten bepalen en het effect wat je wilt bereiken.

Stel je hebt een sluitertijd van 1/60sec.
Met een 6 stops ND filter er voor kom je op:
1/60 -> 1/30 -> 1/15 -> 1/8 -> 1/4 -> 1/2 -> 1 sec
Met een 10 stoos ND filter er voor kom je op:
1/60 -> 1/30 -> 1/15 -> 1/8 -> 1/4 -> 1/2 -> 1 -> 2 -> 4 -> 8 -> 16sec

Stel je gebruikt de 10 stops ND filter bij landschapsfotografie rond zonsopkomst of zonsondergang. Normaal gebruik je dan een diafragma die redelijk klein is (bijvoorbeeld f/10). De sluitertijd is dan al redelijk traag en zal bij gebruik van een 10 stops ND filter heel erg lang worden. Bijvoorbeeld:
1/2 -> 1 -> 2 -> 4 -> 8 -> 16 -> 32 -> 64 -> 128 -> 256 -> 512 sec
Bij gebruik van een 6 stops filter zou je op 32 sec zijn uitgekomen.

Xafke gebruikt de ND filter bij flitsfotografie om nog bruikbare sluitertijden te krijgen (en niet in een sluitertijd terecht te komen die korter is dan de minimale sluitertijd).

Laatst bijgewerkt door Henry op 20 jun 2016 10:40, in totaal 1 keer bewerkt.

ND-filter voor UWA-lens.
BerichtGeplaatst: 20 jun 2016 10:37 
Lid
Fotografie

@Henry
Ik doelde vooral of je met een 6-stops nog de mogelijkheid hebt om automatisch scherp te stellen, bij sfeerverlichting in gebouwen, landschappen minder licht tijdens de ochtend/avond, etc.... of is deze hiervoor te donker?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende