Frans, geen probleem, je weet dat ik niet terugschrik voor kritiek. Ik zie je opmerkingen trouwens meer als aanvullingen en vragen dan als kritiek. Je hebt trouwens gelijk dat ik natuurlijk in kleur fotografeer en dan omzet naar z/w maar dat is dermate elementair dat ik daar niet bij stilsta.
Wat ik bedoel met standaard doka technieken zijn inderdaad simpelweg meer of minder licht, en doordrukken en tegenhouden. Dat is dan ook het merendeel van het werk, zij het dat dit digitaal veel verfijnder kan (inderdaad per kleur bv. - kon vroeger via filters maar was wel heel bewerkelijk), en bovendien aangevuld kan worden met andere basisaspecten die ik ook maar gemakshalve onder doka technieken schaar zoals het aanpassen van de helderheid en de contrasten. Dat doe ik nu eerst in Lightroom op de RAW (deed ik altijd al, maar nu nog wat verfijnder) en daarna in Photoshop (deed ik voorheen in NIK maar ik ervaar nu dat Photoshop wat puurder werkt). Niks met lagen (hoewel dat prima zou kunnen, vooral om deelbewerkingen van elkaar te scheiden). Ook niks met digitale filters, anders dan kleurenfilters.
Het kiezen van de film kun je nog steeds simuleren maar dat deed ik destijds ook al niet echt, ik ging voor een clean beeld en niet voor bijzondere films of voor filmontwikkeling specialiteiten. Keuze papier weer wel, erg belangrijk, maar zoals gezegd - dat is papier en zou ik ook nu alleen in de afdruk meenemen.
Uiteindelijk is er m.i. maar één ding van belang, nl. het eindresultaat. Ik snap nu W.W. zijn workflow, en ik snap ook dat die met name voor zijn soort fotografie perfect werkt. In die wereld wil je geen rare trucjes, je wilt het rauwe beeld en wel zodanig aangezet dat het binnenkomt.
Aangezien ik ook erg van andere vormen van fotografie houd zal ik deze workflow daar waarschijnlijk niet inzetten, hoewel je overal wat van meeneemt. Dus ik gooi NIK niet weg, en ik zal ook mijn eigen dingetjes toe blijven passen als dat zo uitkomt. Wees gerust.