De juiste naam moet ik nog bekomen maar dit type wesp is echt klein. De dikste plaats van de body is 1mm en de lengte slechts 4.3mm. Ze zijn voor mij van de kleinste types die ik nog kan detecteren in volle vlucht en in volle zon. Omdat er in volle zon ook heel veel IR licht aanwezig is wordt de gevoeligheid van mijn meetsysteem op 850 nm IR licht ook wat teruggedrongen. En omdat ze zo klein zijn is de hoeveelheid teruggekaatst IR licht bijzonder gering op een afstand van 30 cm.
Deze kleine wespen vliegen in kleine groepen samen. Ze vliegen speels heen en weer bij de mooie zonnestralen. Ik heb speciaal de opstelling van de macrolens vrij dicht gehouden zodat een vullend beeldkader slechts 42mm is. Hierdoor bekom ik nog voldoende resolutie van deze kleine vliegende wezens na het croppen. Dat ze nog vrij scherp afgebeeld staan is natuurlijk te danken aan het precieze en vooral supersnelle detectie systeem. De meettijd bedraagt hiervan 1/25000 sec

Technische gegevens:
D300, F29, ISO200 manueele mode.
2 flitsen SB-800 op 1/32 PWR manueel.
2de shutter (compur1) 1/250 sec.
Shutter delay 5.5 msec.
Flash delay staat op 6 msec.
AF105/2.8D micro lens op de camera, AF60/2.8Dmicro+6T als meetlens voor het teruggekaatst IR licht.
Besturing camera via 2 AVR controllers (8MHz) en een CPLD MAX II Altera module (50 MHz).
2 stuks IR lasers elk 5 mW op 850 nm. Laser meettijd 2 x 20us of 1/25.000 sec.
2 stuks Groene lasers elk 10 mW voor het visueel richten van de camera op het insect.