Beste forumleden,
Ik heb rondgekeken op het forum maar zag niet echt de info naar waar ik naar op zoek was. Vandaar dat ik mijn vraag hier weg leg.
Mijn oude vertrouwde Canon 28-70 2.8 L objectief is aan vervanging toe. Dus nu ben ik aan het rondkijken voor een vervanger. Echter ik zit te twijfelen tussen 3 objectieven.
Canon 24-70 F2.8 mk2 Canon 24-70 F4 IS Tamron 24-70 F2.8 VC
Voor elke lens valt wat te zeggen nl.
De Canon 24-70 F2.8 mk2 komt optisch gezien het beste uit de testen en zou dus in theorie het beste beeld opleveren. Nadeel is een stevig prijskaartje.
De Canon 24-70 F4 IS is in mijn ogen een echte allrounder heeft als voordeel de IS en heeft een macrofuntie en is het lichtste in gewicht. Nadeel minder lichtsterk. Dit zou ism mijn 6d een mooie combi zijn voor bv op vakantie.
De Tamron 24-70 F2.8 deze lens bied het beste van beide vorige lenzen F2.8 plus beeldstabilisatie voor een betaalbare prijs.
Ik doe zelf ook aan bruidsfotografie en heb afgelopen bruiloften de canon 24-70 F2.8 MK2 mogen lenen van een bevriend fotograaf. Ik kan eigenlijk niets op deze lens aanmerken behalve de prijs.
Ik heb zelf geen vergelijkings materiaal vandaar dat ik jullie wil vragen of er iemand is die kan zeggen of je nu echt werkelijk verschil ziet in het optische beeld kwaliteit bij gebruik in real life. Dus geen labtesten.
Bv de tamron zou minder scherp zijn in de hoeken. Dit maakt mijn niet zoveel uit omdat ik toch het merendeel portretten schiet. Maar is de Tamron ook nog te gebruiken op f2.8 Van de Canon weet ik dat dit makkelijk kan. De Canon F4 IS samen met zijn macro functie is heel breed in te zetten en lijkt mij de ideale reportage lens. Het diafragma van F4 is volgens mij ook te verwaarlozen met de hoge iso prestaties van tegenwoordig. Maar presteert deze ook gelijk goed vanaf F4?
Zie hier mijn dilemma. De hoge aanschaf prijs van de Canon 24 70 f2.8 dat zou geen belemmering zijn als ik zeker zou zijn van mijn zaak. Dan stel ik het liever een jaartje uit dat ik er dan voor spaar. Ik zie glaswerk als een inverstering voor langere tijd. Maar de Tamron en de Canon F4 variant spreken mij ook erg aan.
Zijn er mensen hier op het forum die ook voor deze keuze hebben gestaan? En wat zijn jullie ervaringen met de boven genoemde objectieven. Ik weet dat de beste manier is om ze allemaal gewoon eens een keer te gaan huren voor dat ik me beslissing neem maar ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Mijn excuus dat het een heel verhaal geworden is.
Alvast bedankt voor jullie reacties
|