De praktijk leert dat men pas bij de derde of de vierde camera datgene heeft gevonden wat men wilde hebben.
- De eerste camera is een goedkope instapper. Vaak ook een eerste kennismaking met fotografie.
- De tweede camera is al wat duurder, maar voldoet vaak net niet.
- De derde camera is eigenlijk degene die je als eerste had moeten kopen. Het had je namelijk heel veel geld bespaard, maar wist je toen al wat je nu wist?
- De vierde camera is weer een compromis, omdat de derde camera met bijbehorende lenzen vaak toch te zwaar voor je is (geworden).
Als je begint zou ik zeker geen twee camera bodies nemen. Velen die hier rondlopen fotograferen al jaren en hebben nog nooit twee bodies gehad. Ik behoor ook tot die groep mensen. Het is mij namelijk opgevallen dat ik met mijn camera van alles kan fotograferen: bloemetjes, beestjes en beesten, portretten, sport, landschappen, avond- en nachtopnames, gebouwen, voertuigen, etc. etc. Ik ben nog niet tegengekomen dat ik wilde afdrukken en dat er een boodschap in mijn scherm verscheen dat mijn camera van dat beeld geen foto kon maken.

Over de cursus: veel mensen steken heel veel op door hier actief lid te worden. Ik bedoel hiermee: veel foto's posten en veel op andere foto's reageren. Kritisch te blijven en het ontvangen commentaar op je eigen foto goed tot je door te laten dringen en het de volgende keer beter proberen te doen. Op deze site staat ook best wel veel achtergrondinfo en uitleg. Een of twee keer per jaar wordt er een uitje geregeld waar je ook veel van elkaar kunt opsteken.
Uiteraard kun je nog steeds een cursus volgen. Welke goed is? Volgens mij voldoen alle beginnerscursussen wel. Ik zou dan ook vooral eentje nemen die bij jou in de buurt is.