Het is 27 jul 2025 03:05

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Drukke foto's
 Drukke foto's
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 11:46 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik hoor op sommige foto's nog wel eens dat ze druk zijn, complex en/of ingewikkeld. Ik herken dat zelf lang niet altijd, maar ook vind ik het niet per definitie een slechte kwalificatie. Zolang de compositie in orde is en de foto me boeit kan een zekere complexiteit juist een voordeel zijn, ik blijf dan langer kijken.

Dat alles schoot me te binnen bij het nabewerken van onderstaande foto's, die gemaakt zijn bij een gebouw in in leegstaand hallencomplex in Arles, het Parc des Ateliers. De hallen dienen als expositieruimte tijdens evenementen zoals de Rencontres d'Arles waar ik afgelopen zomer ben geweest.

De achterkant van het gebouw is bedekt met een extra versieringslaag, die met steundelen op een meter of twee aan de daadwerkelijke gevel is opgehangen. De meeste foto's tonen de zo ontstane tussenruimte.

Exif (klopt ongeveer wel over alle foto's heen): f/11, 1/50s, ISO200, -1,0EV, 24mm
F1
Fotografie

F2
Fotografie

F3
Fotografie

F4
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Drukke foto's
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 12:01 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Peter, ik maak die opmerking ook wel eens. Voor mij is het meer een persoonlijke visie. Ik houdt meer van eenvoud in een foto en zegt het drukke (zeker) niets over de kwaliteit van de foto. In deze foto 's raak ik persoonlijk " de weg kwijt" en zijn het voor mij niet. Nogmaals : dat zegt meer over mij als over de foto 's. gr Harry

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Drukke foto's
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 14:04 
Moderator
Fotografie

Snap ik, Harry. Geen probleem, ik leer nog steeds veel van de feedback hoor. Alleen merk ik dat ik op sommige punten mijn eigenwijsheid maar moeilijk kwijtraak :)

Drukke foto's
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 14:17 
Lid
Fotografie

behalve de laatste vind ik ze alle 3 erg onrustig ogen (iemand anders zou zeggen: "druk" :D )
de laatse minder omdat deze min of meer 2 dimentionaal is. Bij de nrs 2 en 3 kan ik me door het gebruik van kleur(vlakken) nog een beeld vormen van waarnaar ik zit te kijken en dat neemt ook een deel van de ontrust weg.
Maar bij de 1e, in zw-w heb ik ook deze referentie niet. Dus behalve dat er veel lijnen zijn heb ik nu ook geen flauw idee waarnaar ik zit te kijken en w.s ook daardoor geen rust vinden voor mijn ogen.

Just my 2 cents :)

Drukke foto's
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 15:23 
Moderator
Fotografie

Wat is druk of onrustig. Soms heb ik er last van en soms niet.
In deze serie die echt wel druk is ga ik voor de 2, heeft nog iets van diepte en ik zoek naar iets in het donkere.

Als je je eigenwijsheid kwijt wilt raken moet je het voortaan je eigen wijsheid noemen. :D

Drukke foto's
BerichtGeplaatst: 16 sep 2016 16:21 
Moderator
Fotografie

Dank voor jullie centjes :D Ik was toch wel benieuwd of dit too much zou zijn, en daar heeft het dus alle schijn van. Gaat weer mee in de bagage.

Drukke foto's
BerichtGeplaatst: 17 sep 2016 01:06 
Lid
Fotografie

Ja ik beken ook schuld aan het gemengd gebruik van de term "druk".
Hier breng je dat mooi aan het licht in deze gevarieerde reeks.

Het is ook moeilijk te omschrijven wat het gevoel bij een foto kan zijn als er zeer veel in te zien is.

Zo is de eerste druk door de vele structuren en toch vind ik hem niet te overweldigend. Het zwarte vlak brengt mij ook rust. De foto valt mij als het ware niet aan. :)
Foto 1 is goed voor mij dus.

Foto 2 is mij veel te druk. Ik bedoel dan eerder dat ik geen weg meer vind in dat lijnenspel. Foto 3 ook zo. Ze lijken wel georganiseerde chaos voor mij. Ik heb bijna geen houvast.
Dus die vind ik minder.

Foto 4 is dan ook weer druk maar doordat het zich afspeelt in een vlak kan ik rust vinden en vind ik het weer mooi worden. Ook herkenningspunten die mij houvast geven.

Hopelijk heb je iets aan mijn vreemde uitleg.

Drukke foto's
BerichtGeplaatst: 17 sep 2016 05:55 
Lid
Fotografie

Ook ik vind de eerste drie foto's onrustig kijken, de vierde heeft dat niet.
Ik ben het wel met je eens dat een juiste compositie een drukke, onrustige foto kan transformeren in een foto met een duidelijk focuspunt en lijnen die dat focuspunt ondersteunen. In de eerste drie foto's zijn er slechts enkele lijnen die de foto onrustig maken. Bij foto 2 had je die mijns inziens kunnen vermijden door een stapje naar voren te zetten. Bij de nrs 1 en 3 lukt dat niet en zou je op zoek moeten gaan naar een ander standpunt.

Drukke foto's
BerichtGeplaatst: 17 sep 2016 09:07 
Lid
Fotografie

Sommige dingen zijn complex.
Zoals de constructie die je hier kaat zien.
De laatste 2 foto's vormen een mooie eenheid.

In foto 1 voeg je daar nog een dimensie aan toe door z/w en overvoer je mijn hersenen en haak ik snel af.

Foto 2 vind ik niet veel toevoegen.

Fotobeoordeling is subjectief, cultureel bepaald, afhankelijk van kennis etc.
Het is vooral de vraag wie je wilt bereiken met je foto,s.

Zomaar weer wat gedachten.

Drukke foto's
BerichtGeplaatst: 17 sep 2016 10:03 
Moderator
Fotografie

Dank jullie heren voor de uitgebreide en duidelijke reacties (ook van jou, Xafke :) ), zeer leerzaam. Goed om weer eens te beseffen dat de kijker geleid moet worden en dat de fotograaf niet alleen zou moeten uitgaan van zijn eigen persoonlijke voorkeuren (hoewel die altijd leidend zullen zijn en moeten zijn).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp