Fotograferen in M.
Bijna niemand hier op dit forum maakt zijn foto's in de Manual stand. Mijn eerste advies is dan ook om de foto's in de halfautomatische Av stand te maken. In deze mode bepaal jij het diafragma en de camera berekent voor jou op basis van de ingestelde ISO-waarde en je ingesteld diafragma de sluitertijd die hoort bij een juist belichte opname.
Er zijn situaties waarbij de M-stand wel voordelen biedt, maar vooralsnog zou ik hem vermijden.
Je maakt je foto's met f/5.6
Op zich is dit een goede keuze, want objectieven presteren vaak beter als het diafragma zich bevind tussen f/5.6 en f/11.
Als je de foto maakt op 55mm, dan zul je zien dat je niet een lager diafragma kunt kiezen. In dat specifieke geval zal jouw lens een iets minder scherpe foto afleveren en is f/6.3 een betere keuze.
Voor de foto's die je hebt gemaakt met 18mm en 24mm is het gewoon een uitstekende keuze geweest.
De sluitertijd.
Als je een foto vanuit het losse handje maakt, dan is een minimale sluitertijd van 1/60sec een vereiste. Afhankelijk of je een vaste hand hebt, kun je iets lager gaan, maar ga daar maar even niet van uit.
Als je lens over IS functionaliteit beschikt, dan helpt die functie je om foto's met een iets lagere sluitertijd te maken. Je zou dan met bijvoorbeeld 1/30sec nog een scherpe foto uit het losse handje kunnen maken. Volgens mij beschikt jouw lens niet over de IS functionaliteit,mdus vanuit het losse handje is de 1/60sec de ondergrens.
Als je over een statief beschikt en daar gebruik van maakt, dan kun je uiteraard veel langere sluitertijden hanteren. Frans refereert in zijn post daarnaar.
Er is een vuistregel over het gebruikte brandpuntsafstand en de minimale sluitertijd. De sluitertijd moet sneller zijn dan 1/brandpuntsafstand. Als je een brandpuntsafstand van bijvoorbeeld van 100mm gebruikt, dan moet de sluitertijd minimaal 1/100sec zijn. In jouw geval heb je niet zoveel aan die formule omdat je bij je kitlens uit zou komen tussen 1/18sec en 1/55sec. Als je uit het losse handje de foto's maakt, dan moet je om bewegingsloze foto's te krijgen minimaal 1/60sec hanteren. Je keuze om de foto's met 1/60sec en 1/125sec te maken is een goede keuze.
De ISO waarde.
Als je de ISO waarde verhoogt dan zal bij elke camera ruis de foto binnen sluipen als gevolg van die hoge ISO-waarde. Dit moment waarop dit gebeurt kigt bij elk cameratype op een ander moment. Ik schat dat die bij jouw camera ligt op ISO 800. Probeer als het mogelijk is dan hier ook onder te blijven. Lukt dat niet, dan gewoon instellen want een bewogen foto is zeker een mislukte foto.
Als je de foto vanaf statief schiet, kun je een lagere ISO waarde instellen omdat een statief langere sluitertijden toestaat (om die onbewogen foto te krijgen). Frans refereerde hiernaar in zijn rekenvoorbeeld.
De grootte van je foto en het aantal pixels per inch hoef je voortaan niet meer te vermelden. Hier zal niemand iets mee doen.
De meetmethode: Patern meting.
Ik ken de Canons niet zo goed, maar vooralsnog zie ik hier niks verkeerds in.
Je hebt alleen geen makkelijk beeld genomen. De tent staat dicht bij het raam en zal het meeste licht vangen. Je camera zal moeite hebben om vervolgens een belichting te vinden waarbij ook de rest van de kamer goed belicht zal worden. Je hebt hier eigenlijk twee opties. De eerste heeft Frans al genoemd. Nadeel is dat je handig moet zijn in fotobewerking. De tweede optie is licht van een flitser toevoegen. Een plafondlamp zal je niet helpen omdat een plafondlamp te weinig licht levert.
Uiteraard kun je ook de witte tent wegnemen zodat de kamer beter verlicht wordt, maar ik verwacht dat dit nog steeds onvoldoende licht zal opleveren.