Henry schreef:
Ron, je hebt in principe gelijk, maar ik wilde de cropfactor er nog maar even niet in gooien. Daar komt bij dat mensen vaak met een sluitertijd van minder dan 1/60sec ook haarscherpe foto's weten te maken waarbij de lens geen IS heeft. Al met al, is het geen harde 1/60sec. Het kan ook 1/50sec zijn of bij iemand met aanleg voor "bibberen" makkelijk 1/100sec worden.
Henry, ik begon zelf even te twijfelen, vandaar dat ik het aanhaalde.
NoJay schreef:
Ik ga het dus even proberen op AV maar wat de camera dan al gauw doet is de iso omhoog gooien naar 1600/2500 ect
Waardoor er dus weer mega veel ruis ontstaat.
ISO vastzetten op een bepaald getal en als ik het hier goed gelezen heb is bij jou camera de grens zo'n beetje 800-ISO[lager is natuurlijk altijd beter als dat kan], behalve als echt niet anders kan, want zoals gezegd werd dan nog beter een foto met meer ruis[en minder details] dan een bewogen foto die eigenlijk niet bewogen had moeten zijn.....sommige mensen experimenteren juist met beweging in foto's.
Met een statief kun je wel sluitertijden van een paar minuten gebruiken zonder bewegingsonscherpte te krijgen, dus kan de ISO veel lager.
Je moet er dan wel voor zorgen dat je iets fotografeert dat absoluut niet beweegt, bijvoorbeeld een boot die op het water ligt beweegt bijna altijd, dus zal je alsnog bewegingsonscherpte in de boot krijgen met zulke lange sluitertijden.
Of een gordijn bij een open raam, dat beweegt ook en zal je of het raam dicht moeten doen, of een snellere sluitertijd gebruiken.