Hallo allemaal!
Op dit moment ben ik aan het uitzoeken wat ik nodig heb voor studiofotografie en dan voornamelijk voor dieren (honden en eventueel paarden). Ik zou graag wat tips/advies van jullie willen, vooral van mensen die er zelf ervaring mee hebben, want ik lees/hoor zoveel verschillende verhalen.
Als eerste, de ruimte;
Wij hebben thuis een schuur waar ik eventueel een plek van 3m bij 4,5m zou kunnen gebruiken. Ik weet niet helemaal of dat genoeg ruimte is. Qua breedte wel, maar of ik er ver genoeg van af kan zitten?
Verder zou ik de spullen af en toe mee willen nemen naar verschillende locaties. Het nadeel daarvan is het opzetten (en het vervoeren van de softboxen) en de wisselende lichtomstandigheden. Maar dat valt wel te over zien, denk ik.
Vervolgens, de camera;
Ik heb nu een Canon 550d. Oud, maar nog wel betrouwbaar. De bedoeling is om deze over een tijdje te upgraden en ik neig heel erg om dan naar een 7dm2 aan te schaffen. (omdat ik ook hondensport en paardensport fotografeer)
Objectieven die ik al heb;
Een Canon 70-200mm 2.8L non IS, maar die mm's zijn niet praktisch, toch?
Canon 50mm 1.8
En dan nog de standaard kitlens 18-55 en 55-250, die liggen eigenlijk stof te verzamelen.
Ik wilde er eigenlijk een 85mm of een 100mm lichtsterk objectief bij, maar ik vraag me of een zoomlens niet handiger is dan de benenwagen?
Daarnaast, statieven;
Ik had om te beginnen een goedkoop statief. Daar was ik redelijk tevreden mee toen ik de 55 - 250 op mijn camera had, maar de 70-200 was te zwaar en het statief is nu ook overleden. Ook kon het niet erg hoog, waardoor ik in een rare houding stond. Statief vind ik wel erg handig, omdat ik door mijn gezondheid niet altijd het gewicht fijn vind in mijn handen, terwijl het de andere dag geen probleem is. Nu is het natuurlijk ook wel een erg zwaar objectief ivm de body. Eigenlijk zou een monopod al goed zijn, denk ik. Ik laat de camera eigenlijk nooit staan, maar sleep hem altijd mee.

Maar aan de andere kant kan een tripod ook wel weer erg handig zijn. Maar ik weet dus absoluut niet waar te beginnen, zonder dat ik meteen honderden euro's uit moet geven.
Dan de studio flitsers. Ik heb als advies de Elinchrom instapset gekregen. Nu vind ik dat, natuurlijk, een mooie set, maar ik heb thuis beloofd dat ik een lijstje met opties zou maken, met voor en nadelen per set. Nadeel van de Elinchrom is de prijs, maar de echte budgetsets vind ik minder geschikt ivm geen koeling bijvoorbeeld en meerdere ervaringen die ik gelezen heb.
Nu kwam ik ook deze tegen:
http://www.bonjourfoto.nl/Professionele-Flitssets/Linkstar-DLK-2350D-Fotostudio-Flitsset-Digitaal.htmlVoordeel is de koeling, de prijs is wat gunstiger, maar ik raak in de war bij de uitleg van de flitsduur en wat je nodig hebt. En misschien zijn deze lampen wel weer te krachtig, waardoor ik in de knoop kom met de belichting?
Daarnaast had ik in mijn hoofd om 3 flitsers aan te schaffen en de sets die er 3 hebben zijn meer basic en anders lopen de prijzen meteen weer op als je ze los erbij koopt. Maar heb ik er wel 3 nodig?

Of begin ik met 2 flitsers en softboxen en schaf later nog een extra flitser aan.
Als laatste, het budget;
Laten we zeggen dat het maximaal 1000 euro is, maar dat is inclusief achtergrond systeem met 1 of 2 rollen, triggerset enzovoorts. Liever natuurlijk minder, want het is wel om mee te beginnen, maar het is zonder om na een aantal maanden alweer nieuwe spullen aan te moeten schaffen.
Alvast enorm bedankt voor het lezen van het lange verhaal!