Het is 24 mei 2025 22:51

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur Orientatie studiofotografie dieren
 Orientatie studiofotografie dieren
BerichtGeplaatst: 11 okt 2016 10:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal!

Op dit moment ben ik aan het uitzoeken wat ik nodig heb voor studiofotografie en dan voornamelijk voor dieren (honden en eventueel paarden). Ik zou graag wat tips/advies van jullie willen, vooral van mensen die er zelf ervaring mee hebben, want ik lees/hoor zoveel verschillende verhalen.

Als eerste, de ruimte;
Wij hebben thuis een schuur waar ik eventueel een plek van 3m bij 4,5m zou kunnen gebruiken. Ik weet niet helemaal of dat genoeg ruimte is. Qua breedte wel, maar of ik er ver genoeg van af kan zitten?
Verder zou ik de spullen af en toe mee willen nemen naar verschillende locaties. Het nadeel daarvan is het opzetten (en het vervoeren van de softboxen) en de wisselende lichtomstandigheden. Maar dat valt wel te over zien, denk ik.

Vervolgens, de camera;
Ik heb nu een Canon 550d. Oud, maar nog wel betrouwbaar. De bedoeling is om deze over een tijdje te upgraden en ik neig heel erg om dan naar een 7dm2 aan te schaffen. (omdat ik ook hondensport en paardensport fotografeer)

Objectieven die ik al heb;
Een Canon 70-200mm 2.8L non IS, maar die mm's zijn niet praktisch, toch?
Canon 50mm 1.8
En dan nog de standaard kitlens 18-55 en 55-250, die liggen eigenlijk stof te verzamelen.
Ik wilde er eigenlijk een 85mm of een 100mm lichtsterk objectief bij, maar ik vraag me of een zoomlens niet handiger is dan de benenwagen?

Daarnaast, statieven;
Ik had om te beginnen een goedkoop statief. Daar was ik redelijk tevreden mee toen ik de 55 - 250 op mijn camera had, maar de 70-200 was te zwaar en het statief is nu ook overleden. Ook kon het niet erg hoog, waardoor ik in een rare houding stond. Statief vind ik wel erg handig, omdat ik door mijn gezondheid niet altijd het gewicht fijn vind in mijn handen, terwijl het de andere dag geen probleem is. Nu is het natuurlijk ook wel een erg zwaar objectief ivm de body. Eigenlijk zou een monopod al goed zijn, denk ik. Ik laat de camera eigenlijk nooit staan, maar sleep hem altijd mee. :blush Maar aan de andere kant kan een tripod ook wel weer erg handig zijn. Maar ik weet dus absoluut niet waar te beginnen, zonder dat ik meteen honderden euro's uit moet geven.

Dan de studio flitsers. Ik heb als advies de Elinchrom instapset gekregen. Nu vind ik dat, natuurlijk, een mooie set, maar ik heb thuis beloofd dat ik een lijstje met opties zou maken, met voor en nadelen per set. Nadeel van de Elinchrom is de prijs, maar de echte budgetsets vind ik minder geschikt ivm geen koeling bijvoorbeeld en meerdere ervaringen die ik gelezen heb.
Nu kwam ik ook deze tegen:
http://www.bonjourfoto.nl/Professionele-Flitssets/Linkstar-DLK-2350D-Fotostudio-Flitsset-Digitaal.html

Voordeel is de koeling, de prijs is wat gunstiger, maar ik raak in de war bij de uitleg van de flitsduur en wat je nodig hebt. En misschien zijn deze lampen wel weer te krachtig, waardoor ik in de knoop kom met de belichting?

Daarnaast had ik in mijn hoofd om 3 flitsers aan te schaffen en de sets die er 3 hebben zijn meer basic en anders lopen de prijzen meteen weer op als je ze los erbij koopt. Maar heb ik er wel 3 nodig? :S Of begin ik met 2 flitsers en softboxen en schaf later nog een extra flitser aan.

Als laatste, het budget;
Laten we zeggen dat het maximaal 1000 euro is, maar dat is inclusief achtergrond systeem met 1 of 2 rollen, triggerset enzovoorts. Liever natuurlijk minder, want het is wel om mee te beginnen, maar het is zonder om na een aantal maanden alweer nieuwe spullen aan te moeten schaffen.

Alvast enorm bedankt voor het lezen van het lange verhaal!

Laatst bijgewerkt door Mywishmax op 11 okt 2016 16:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 11 okt 2016 10:49 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik heb even naar je foto's gekeken hier op de site, maar zie dat er een flink aantal niet meer zichtbaar/te zien zijn. Om je een goed advies te kunnen geven, vind ik het belangrijk om vast te stellen waar je nu ongeveer "staat".

Vooralsnog iets om over na te denken. Als je er je bedrijf van gaat maken, dan zijn kosten ook aftrekbaar. In het algemeen geldt dat kwaliteit zichzelf terugbetaalt en dat fotografie pas echt duur gaat worden als de route om het juiste setje aan te schaffen via verschillende etappes gaat (bijvoorbeeld dat je 3 keer een flitsset moet aanschaffen omdat het telkens net niet voldoet).

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 11 okt 2016 12:13 
Lid
Fotografie

Dank je wel voor jouw reactie, Henry!

Foto's heb ik op dit moment niet veel wat ik kan laten zien. Vanwege gezondheidsproblemen heeft het op lager pitje gestaan en de enige foto's die ik serieus gemaakt heb, kan ik helaas niet laten zien. Qua bedrijf opstarten, daar ben ik over na aan het denken, maar daarvoor moet ik eerst nog flink investeren in mezelf qua cursussen/workshops. Ik heb nog niet het niveau dat ik geld kan vragen, vind ik. Ik heb wel een aantal foto's die ik kan laten zien, maar daar zie ik zelf aan dingen aan die me niet zinnen/niet goed zijn en zijn of van begin dit jaar, of van de laatste keer foto's maken van overleden paard.

Maar het is wel een heel goed punt. Ik ga daar dus even mee aan de slag!

EDIT: Ik zie wat je bedoeld met foto's die het niet meer doen. Flickr account had ik leeggegooid, omdat er teveel foto bestanden op waren komen te staan na de desktop uploader te gebruiken.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2016 13:05 
Lid
Fotografie

Als ik het goed interpreteer, dan denk ik dat je beter nog even met je huidige apparatuur kunt experimenteren om vast te stellen waar je het beste je geld in kunt investeren.

Een paar overwegingen voor het geval je toch snel van je €1.000,- af wilt:
- Een lichtsterk objectief heb je alleen echt wat aan als je van natuurlijk licht gebruik wilt maken of van plan bent om met een hele korte scherptediepte te willen werken. Volgens mij wordt die hele korte scherptediepte in de studiofotografie met dieren niet zo vaak gebruikt.
- Een nieuwe camera die goed met low-light situaties om kan gaan (weinig ruis) heb je niet direct nodig als je in een studio met flitsers je foto's maakt.
- Als je in een studio met flitslicht je foto's gaat maken, dan hoeft een objectief niet noodzakelijk lichtsterk te zijn. Een objectief waarmee je echt mooi scherpe foto's kunt maken is in dit verband veel belangrijker.
- De keuze "een zoomlens of een vast brandpuntsafstand" is een keuze die je uiteindelijk zelf moet maken. Vaste brandpuntsafstandlenzen leveren hoe dan ook superscherpe kwaliteit foto's af. Je moet je er wel gelukkig bij voelen.
- Een ruimte van 3m x 4,5m kan een beetje te klein zijn als je onderwerp groot is, maar als je onderwerp klein is, dan zou dit ruim voldoende moeten zijn. Het hangt ook heel erg samen met de beschikbare brandpuntsafstanden.
- Mijn favoriete lens is nu nog een 70-200mm f/2.8. Als je in de studio fotografeert, heb je niet direct de f/2.8 nodig en zou een f/4 ook kunnen volstaan. De f/4 lenzen zijn ook nog eens een stuk lichter. Als ik mijn huidig setje weg doe (wat ik voorlopig nog niet van plan ben), dan stap ik denk ik over op vaste brandpuntsafstandsobjectieven. Doordat je je niet meer druk hoeft te maken over het zoomen, kun je je meer met fotograferen bezig houden.
- Het statief: een goed statief is een statief die je gebruikt. Ik heb daarom bewust gekozen voor een licht statief omdat ik die dan nog wel eens mee wil nemen. Het nadeel van een licht statief is dat deze eigenlijk iets minder goed de ondersteuning levert die je zou willen hebben. Aan een goed zwaar statief die alleen maar stof verzamelt heb je niks. Je moet zelf bepalen hoe je de foto's wilt maken. Ik kan me goed voorstellen dat je de foto's uit de hand maakt en niet vanaf statief. Je bent dan immers veel flexibeler. Ongeacht welke statiefkop je hebt gemonteerd, het blijft een heel gedoe...
- De flitsers. Neem een goede set. De instapsetjes ben je snel ontgroeid. Ze leveren net te weinig licht en zijn net niet lekker instelbaar. Uit hoeveel flitsers moet een goede set bestaan? Ik zou zeggen 1-4 stuks: een hoofdlicht (heb je altijd nodig), een tweede licht om je model van de andere kant te belichten en twee lichten voor het goed uitlichten van de achtergrond en/of je model vanaf achter. In mijn ogen is het superbelangrijk dat het hoofdlicht voldoende groot is. Hoe groot? Zo groot als mogelijk is! Het hoofdlicht kan niet groot genoeg zijn. Een groot hoofdlicht levert je namelijk erg mooi zacht licht op. De overige flitsers zijn ter ondersteuning en dus minder belangrijk. Je zou dus kunnen beginnen met 1 flitser en misschien koop je wel nooit de flitsers 2-n.
- Een losse lichtmeter. Zou voor mij een absolute must zijn als je je bezig gaat houden met studiowerk. Meten = weten.
- Een goed achtergrondsysteem kan het studiowerk flink eenvoudig maken of het je erg lastig maken. Je kunt verschillende soorten achtergronden nemen, elk heeft zo zijn eigen voor- en nadelen.
- Spullen die geschikt zijn voor in de studio zijn en ook voor op locatie, leidt altijd tot een compromis. Je zult of een concessie moeten doen aan je apparatuur of een concessie moeten doen aan het "willen slepen van zware apparatuur". Let op dat "op locatie" ook buiten kan zijn en buiten heb je last van wind met alle uitdagingen die daarbij horen.

Wat heb ik en wat doe ik er mee?
Ik heb zelf drie reportageflitsers (die flitsers die je op de camera kunt monteren), inclusief de statieven. Ik heb hier bewust voor gekozen omdat ik mobiel wil zijn. Waarom drie stuks? Voor mij ligt daar de grens. Je kunt er veel meer gebruiken, maar het wordt er allemaal niet eenvoudiger op (vraag maar aan Xafke; hij zal hier nog wel op jouw topic reageren). Daniel gebruikt voor zijn portretfoto's hoofdzakelijk maar 1 flitser en maakt schitterende portretfoto's.
Ik heb triggers om de flitsers remote te kunnen aansturen. Ik maak mijn studio-flitsfoto's trouwens in de Manual stand (flitser als ook camera). Ik kan de flitsers via de triggers niet centraal instellen, maar moet dat op de flitser zelf doen. Dit kan dus veel handiger, maar omdat ik er weinig gebruik van maak voor mij geen probleem.
Ik heb twee paraplu's om het licht van de flitser wat te verzachten. Ik zou graag een giga grote softbox willen hebben, maar die is niet verkrijgbaar voor reportageflitsers.
Ik heb een setje met gelfilters om via de derde flitser de achtergrond al dan niet een kleurtje mee te geven.
Ik maak mijn "studio-foto's" met mijn 70-200mm. Mijn andere lens (35mm en 105mm) gebruik ik daar niet voor. Ik kan goed uit de voeten met de 70-200mm. Moet er wel bij vertellen dat ik bijna nooit een foto "ten voete uit" maak.
- Ik heb geen achtergrondsysteem, maar twee grote doeken (zwart en lichtgrijs/blauw).
- Ik heb een licht reisstatief.
- Ik heb meerdere setjes oplaadbare batterijen en een oplader.
Alles past bij mij in een kleine sporttas en weegt bij elkaar een paar kg.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2016 15:41 
Lid
Fotografie

Nuelle Flipse en Ans Roels zijn de hondenfotografen bij uitstek hier.
Nuelle werkt in de studio en op lokatie. Van Ans weet ik dat ze veel buiten shoot.
Hoop voor je dat ze reageren.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2016 16:05 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Een paar overwegingen voor het geval je toch snel van je €1.000,- af wilt:
- Een lichtsterk objectief heb je alleen echt wat aan als je van natuurlijk licht gebruik wilt maken of van plan bent om met een hele korte scherptediepte te willen werken. Volgens mij wordt die hele korte scherptediepte in de studiofotografie met dieren niet zo vaak gebruikt.

Het budget van 1000 euro is puur voor de studio benodigdheden. Ik heb afgelopen jaar een 70-200 2.8 van Canon aangeschaft. Ik ben namelijk niet van plan om alleen in de studio te gaan fotograferen, maar dat naast de buiten foto's te doen. De camera die ik nu heb wordt inderdaad niet per direct vervangen, want ik kan er nog mee uit de voeten. Hij zal het alleen niet nog jaren volhouden, want het is een oudje en de clicks gaan hard. En daarbij mis ik buiten nog wel eens de snelheid, maar daar leer ik wel weer van, klikken op het juiste moment en niet gewoon een hele bups achter elkaar. ;)

Henry schreef:
- Een nieuwe camera die goed met low-light situaties om kan gaan (weinig ruis) heb je niet direct nodig als je in een studio met flitsers je foto's maakt.
- Als je in een studio met flitslicht je foto's gaat maken, dan hoeft een objectief niet noodzakelijk lichtsterk te zijn. Een objectief waarmee je echt mooi scherpe foto's kunt maken is in dit verband veel belangrijker.
- De keuze "een zoomlens of een vast brandpuntsafstand" is een keuze die je uiteindelijk zelf moet maken. Vaste brandpuntsafstandlenzen leveren hoe dan ook superscherpe kwaliteit foto's af. Je moet je er wel gelukkig bij voelen.

De 1e 2 punten zijn juist omdat ik het wel veelzijdig wil gebruiken. ;) Het mooiste is natuurlijk als ik aan het objectief buiten de studio ook iets heb. Maar een nieuw objectief is niet nodig, is dus ook iets om me op te oriënteren voor 'later'.

Henry schreef:
- Een ruimte van 3m x 4,5m kan een beetje te klein zijn als je onderwerp groot is, maar als je onderwerp klein is, dan zou dit ruim voldoende moeten zijn. Het hangt ook heel erg samen met de beschikbare brandpuntsafstanden.
- Mijn favoriete lens is nu nog een 70-200mm f/2.8. Als je in de studio fotografeert, heb je niet direct de f/2.8 nodig en zou een f/4 ook kunnen volstaan. De f/4 lenzen zijn ook nog eens een stuk lichter. Als ik mijn huidig setje weg doe (wat ik voorlopig nog niet van plan ben), dan stap ik denk ik over op vaste brandpuntsafstandsobjectieven. Doordat je je niet meer druk hoeft te maken over het zoomen, kun je je meer met fotograferen bezig houden.

De onderwerpen zijn honden, eigenlijk zou ik even proef moeten draaien dus. Ik heb drie honden hier thuis zitten, dus ze neerzetten in de ruimte en dan kijken of ik voldoende afstand kan nemen is misschien een goede optie!

De f/2.8 heb ik dus al en daar ben ik heel erg gelukkig mee! (Dat stond niet duidelijk in de OP, mijn excuses!) Vooral bij de dieren komt het wel eens goed van pas om te kunnen zoomen en niet de benenwagen hoeven te gebruiken. Ik gebruik het trouwens wel als oefening, niet zoomen, om meer na te denken.

Henry schreef:
- De flitsers. Neem een goede set. De instapsetjes ben je snel ontgroeid. Ze leveren net te weinig licht en zijn net niet lekker instelbaar. Uit hoeveel flitsers moet een goede set bestaan? Ik zou zeggen 1-4 stuks: een hoofdlicht (heb je altijd nodig), een tweede licht om je model van de andere kant te belichten en twee lichten voor het goed uitlichten van de achtergrond en/of je model vanaf achter. In mijn ogen is het superbelangrijk dat het hoofdlicht voldoende groot is. Hoe groot? Zo groot als mogelijk is! Het hoofdlicht kan niet groot genoeg zijn. Een groot hoofdlicht levert je namelijk erg mooi zacht licht op. De overige flitsers zijn ter ondersteuning en dus minder belangrijk. Je zou dus kunnen beginnen met 1 flitser en misschien koop je wel nooit de flitsers 2-n.

:up Top, dank je!

Henry schreef:
- Spullen die geschikt zijn voor in de studio zijn en ook voor op locatie, leidt altijd tot een compromis. Je zult of een concessie moeten doen aan je apparatuur of een concessie moeten doen aan het "willen slepen van zware apparatuur". Let op dat "op locatie" ook buiten kan zijn en buiten heb je last van wind met alle uitdagingen die daarbij horen.

Op locatie zal ik mijn geval met de flitsers niet buiten zijn. Buiten wil ik alleen nog werken met natuurlijk licht. Misschien over tig jaar wil ik wel iets anders, maar dan zal ik daar idd over moeten nadenken.

Even een paar stukken eruit gepikt, maar heel erg bedankt voor je reactie!

Frans schreef:
Nuelle Flipse en Ans Roels zijn de hondenfotografen bij uitstek hier.
Nuelle werkt in de studio en op lokatie. Van Ans weet ik dat ze veel buiten shoot.
Hoop voor je dat ze reageren.

Dat hoop ik ook! :up

BerichtGeplaatst: 11 okt 2016 18:20 
Lid
Fotografie

Een PB doet soms wonderen.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2016 19:36 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ik zou graag reageren maar je hebt zoveel vragen dat ik niet weet waar te beginnen tenzij ik een heel epistel ga typen. En dat zie ik niet zitten qua eigen werk drukte. :blush

Ik ga er 1 vraag uitpakken en daar een antwoord op geven in de hoop dat je er iets aan hebt.

Ga voor een goede studioset en kijk of je ergens iets kunt lenen om het uit te proberen. Wil je dit echt dan is Elinchrom een top merk. Ik werk er zelf mee. Een ander merk waar ik blij van wordt is Profoto of Broncolor.
Als je een set aanschaft, kijk dan wat je wilt gaan doen. Wil je ook actie gaan vast leggen in de studio dan heb je niks aan de instapsetjes uit de d-lite serie. Daarvan is de flitsduur vrij langzaam. Ik werk zelf ook met trage flitsers. Het is net wat je wilt.
Elinchrom heeft mooie setjes om te starten vanaf ongeveer €1000. Neem dan een set met een goeie softbox en niet de setjes met de portalite softboxen. Die zijn leuk maar niet toereikend genoeg om het licht echt mooi te vormen. 3 lampen is top. Wanneer ik vragen krijg van cursisten over waarom ze het licht niet mooi krijgen of de achtergrond niet goed uitgelicht dan is dit altijd omdat er een tekort aan lichtbronnen is. (niet te verwarren met te weinig licht. In een kleine ruimte heb je genoeg aan de 250)
€1000 is net wat weinig als je goed wilt starten. Je red dat niet wil je echt lekker uit de voeten. Maar dat gezegd hebbende, ik heb ook niet alles in1 keer gekocht. ;-) Dus je kunt ook steeds wat bijkopen.
Vergeet niet dat je ook je achtergrond, bestaande uit statieven (of je maakt iets aan de muur vast) en een papier, doek of vinyl moet gaan kopen.

Succes!! :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 11 okt 2016 23:46 
Lid
Fotografie

Het slechte nieuws eerst: budget veel te laag om dit allemaal in 1 keer te realiseren.

Het goede nieuws: je kan beetje met een keer opbouwen.

Zelf ben ik een overmatig gebruiker van flitsen (Elinchrom) maar ooit heb ik moeten werken zonder. Dan 1 flits, en zo verder. Nu is het mijn stijl en werk ik bijna niet meer zonder flitsen. Binnen, buiten, overal flitsen.

Ik ga nu niet zeggen van koop dit eerst en dan dat want dat is veel te persoonsgebonden waar je prioriteiten liggen.

Wat je studio betreft zal dit waarschijnlijk net voldoende zijn voor honden. Maar een paard zie ik je niet op die kleine oppervlakte goed in beeld nemen.

Je moet rekenen dat flitsen behoorlijk wat ruimte in nemen. Je moet ook afstanden respecteren tot de achtergrond, je model en tot je camera.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 07:52 
Lid
Fotografie

heb zelf deze set. http://www.folux.nl/Webwinkel-Product-10659171/Bresser-flitsset:-2x-CD-400-+-Aktiepakket-4.html
Voor de achtergrond maak ik gebruik van een reportageflitser en/of een 150 wat flitskop met reflector.
Aan de muur hangt een rol vinyl wit en zwart. Die kan ook op twee statieven opgehangen worden op lokatie. Maar gebruik vaak de grijze muur zelf.

3 bij 4,5 meter is krap maar te doen. Bij mensen thuis heb je ook niet altijd een zee van ruimte.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 08:05 
Lid
Fotografie

Oke, duidelijk.

De tip over de in acht te nemen / te respecteren afstanden van Xafke vind ik een hele waardevolle. De afmetingen 3 x 4,5m moeten voldoende zijn voor een hond, maar zijn te klein voor een paard (ten voete uit).

De opmerking van Frans over de grijze muur doet me denken aan het volgende. Als je goed het licht kunt meten, dan kun je van een grijze muur mbv je flitsers (een hoofdlicht en 1 of 2 lichten op de achtergrond, afhankelijk van de grootte van het vlak wat op de foto komt) een witte tot een zwarte muur maken. Om de achtergrond zwart te krijgen heb je wel "ruimte" nodig. Als je kleurfilters hebt voor je flitser, dan kun je dit grijze muurtje elk willekeurige kleur geven. Als je dan toch moet kiezen, dan zou ik voor grijs gaan + een goede lichtmeter.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 09:26 
Lid
Fotografie

Veel achtergronden in studiofoto's zijn, al of niet zelfgemaakte, textures.
Vraagt wel wat bewerkingsvaardigheden. Met de huidige selectiegereedschappen wordt het wel steeds makkelijker ze aan te brengen.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 10:16 
Lid
Fotografie

Nuelle schreef:
Ik zou graag reageren maar je hebt zoveel vragen dat ik niet weet waar te beginnen tenzij ik een heel epistel ga typen. En dat zie ik niet zitten qua eigen werk drukte. :blush

Ik ga er 1 vraag uitpakken en daar een antwoord op geven in de hoop dat je er iets aan hebt.

Ga voor een goede studioset en kijk of je ergens iets kunt lenen om het uit te proberen. Wil je dit echt dan is Elinchrom een top merk. Ik werk er zelf mee. Een ander merk waar ik blij van wordt is Profoto of Broncolor.
Als je een set aanschaft, kijk dan wat je wilt gaan doen. Wil je ook actie gaan vast leggen in de studio dan heb je niks aan de instapsetjes uit de d-lite serie. Daarvan is de flitsduur vrij langzaam. Ik werk zelf ook met trage flitsers. Het is net wat je wilt.
Elinchrom heeft mooie setjes om te starten vanaf ongeveer €1000. Neem dan een set met een goeie softbox en niet de setjes met de portalite softboxen. Die zijn leuk maar niet toereikend genoeg om het licht echt mooi te vormen. 3 lampen is top. Wanneer ik vragen krijg van cursisten over waarom ze het licht niet mooi krijgen of de achtergrond niet goed uitgelicht dan is dit altijd omdat er een tekort aan lichtbronnen is. (niet te verwarren met te weinig licht. In een kleine ruimte heb je genoeg aan de 250)
€1000 is net wat weinig als je goed wilt starten. Je red dat niet wil je echt lekker uit de voeten. Maar dat gezegd hebbende, ik heb ook niet alles in1 keer gekocht. ;-) Dus je kunt ook steeds wat bijkopen.
Vergeet niet dat je ook je achtergrond, bestaande uit statieven (of je maakt iets aan de muur vast) en een papier, doek of vinyl moet gaan kopen.

Succes!! :)

Ik waardeer dit al enorm! De flitsers zijn toch de grootste vraagtekens voor mij, dus dit vind ik echt top, dank je wel! Om te beginnen denk ik dat ik het bij 'gewoon' portretten wil houden in de studio. De actie die ik fotografeer is altijd buiten. Mocht ik later toch actie willen in de studio, dan moet ik dan dus uit kijken naar flitser die een snellere flitsduur hebben.

De hoeveelheid lichtbronnen had ik zelf al ingeschat op 3 in de ideale situatie.

Het was de bedoeling om nu het een en ander te kopen om te kunnen starten en oefenen en dan langzaam uit te breiden, want voor 1000 euro een compleet professionele set had ik al niet verwacht, dat zou in verhouding met alle andere apparatuur ineens goedkoop zijn. :D

xafke schreef:
Het slechte nieuws eerst: budget veel te laag om dit allemaal in 1 keer te realiseren.

Het goede nieuws: je kan beetje met een keer opbouwen.

Zelf ben ik een overmatig gebruiker van flitsen (Elinchrom) maar ooit heb ik moeten werken zonder. Dan 1 flits, en zo verder. Nu is het mijn stijl en werk ik bijna niet meer zonder flitsen. Binnen, buiten, overal flitsen.

Ik ga nu niet zeggen van koop dit eerst en dan dat want dat is veel te persoonsgebonden waar je prioriteiten liggen.

Wat je studio betreft zal dit waarschijnlijk net voldoende zijn voor honden. Maar een paard zie ik je niet op die kleine oppervlakte goed in beeld nemen.

Je moet rekenen dat flitsen behoorlijk wat ruimte in nemen. Je moet ook afstanden respecteren tot de achtergrond, je model en tot je camera.

Paard zou ook niet in die studio thuis komen, nee. ;) Maar dat zou dan op locatie zijn, maar dat is wat meer toekomst muziek, omdat ik daar meer voor nodig zal hebben dan een 'startset'. Dank je wel!

Frans schreef:
heb zelf deze set. http://www.folux.nl/Webwinkel-Product-10659171/Bresser-flitsset:-2x-CD-400-+-Aktiepakket-4.html
Voor de achtergrond maak ik gebruik van een reportageflitser en/of een 150 wat flitskop met reflector.
Aan de muur hangt een rol vinyl wit en zwart. Die kan ook op twee statieven opgehangen worden op lokatie. Maar gebruik vaak de grijze muur zelf.

3 bij 4,5 meter is krap maar te doen. Bij mensen thuis heb je ook niet altijd een zee van ruimte.

Het enige is dat als ik het zelf in de woonkamer zou doen ik wel meer ruimte heb, dat is 6 meter lang oid. Is ook nog een overweging! Dank je wel!

Henry schreef:
Oke, duidelijk.

De tip over de in acht te nemen / te respecteren afstanden van Xafke vind ik een hele waardevolle. De afmetingen 3 x 4,5m moeten voldoende zijn voor een hond, maar zijn te klein voor een paard (ten voete uit).

De opmerking van Frans over de grijze muur doet me denken aan het volgende. Als je goed het licht kunt meten, dan kun je van een grijze muur mbv je flitsers (een hoofdlicht en 1 of 2 lichten op de achtergrond, afhankelijk van de grootte van het vlak wat op de foto komt) een witte tot een zwarte muur maken. Om de achtergrond zwart te krijgen heb je wel "ruimte" nodig. Als je kleurfilters hebt voor je flitser, dan kun je dit grijze muurtje elk willekeurige kleur geven. Als je dan toch moet kiezen, dan zou ik voor grijs gaan + een goede lichtmeter.

Ik heb inderdaad al een uitleg bekeken over een grijze achtergrond die je verschillende kleuren kan geven door middel van belichting. Vond ik wel enorm interessant. Jij ook bedankt!

Ik heb weer genoeg om uit te zoeken! :D :up

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 11:18 
Lid
Fotografie

Komt vast goed met jou! ;-)
De technische kennis van de mannen is enorm dus daar heb je veel aan. Ik ben totaal niet technisch dus op dat vlak kan ik je niet helpen. Althans, niet met cijfers en reken methodes.
Ik heb alles eigen gemaakt door te doen, te kijken, opnieuw te doen totdat ik het beeld kreeg wat ik voor ogen had. Dat betekend draaiboeken maken waarin je steeds je opstelling opschrijft en de uitkomst. D.m.v voorbeeld foto's leer je precies wat welk licht doet en hoe. In het begin van mijn leren over licht heeft Frans mij persoonlijk ook een heel stuk op weg geholpen!

Je ruimte is vrij klein. Ik zou een lens adviseren die daarbij past. Anders lig je buiten om iets beeld vullend te kunnen krijgen. En zoals genoemd, je moet ook je lampen ect kwijt.
Ik zou trouwens graag een keer een paard in de studio hebben! Een wens maar lastig uit te voeren omdat het wel een hele voorbereiding is denk ik! ;-)
Papieren achtergronden zijn top. In veel kleur beschikbaar. En je kan het afknippen als het vies is. ;-) Goedkoop is wel duurkoop helaas. Ik adviseer het merk Savage als het om papier gaat.
Let op!! Leg de rollen NOOIT plat neer als je ze niet gebruikt. Dan komen er ligplekken in en die zie je op het moment dat je het uit wilt rollen. Je kunt ze ook niet lange tijd laten hangen en dan weer oprollen. Dat zakt iets door en dan heb je een rare kreuk in je hele rol. geloof me, daar wordt je niet blij van...

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 11:56 
Lid
Fotografie

Nuelle schreef:
Komt vast goed met jou! ;-)
De technische kennis van de mannen is enorm dus daar heb je veel aan. Ik ben totaal niet technisch dus op dat vlak kan ik je niet helpen. Althans, niet met cijfers en reken methodes.
Ik heb alles eigen gemaakt door te doen, te kijken, opnieuw te doen totdat ik het beeld kreeg wat ik voor ogen had. Dat betekend draaiboeken maken waarin je steeds je opstelling opschrijft en de uitkomst. D.m.v voorbeeld foto's leer je precies wat welk licht doet en hoe. In het begin van mijn leren over licht heeft Frans mij persoonlijk ook een heel stuk op weg geholpen!

Je ruimte is vrij klein. Ik zou een lens adviseren die daarbij past. Anders lig je buiten om iets beeld vullend te kunnen krijgen. En zoals genoemd, je moet ook je lampen ect kwijt.
Ik zou trouwens graag een keer een paard in de studio hebben! Een wens maar lastig uit te voeren omdat het wel een hele voorbereiding is denk ik! ;-)
Papieren achtergronden zijn top. In veel kleur beschikbaar. En je kan het afknippen als het vies is. ;-) Goedkoop is wel duurkoop helaas. Ik adviseer het merk Savage als het om papier gaat.
Let op!! Leg de rollen NOOIT plat neer als je ze niet gebruikt. Dan komen er ligplekken in en die zie je op het moment dat je het uit wilt rollen. Je kunt ze ook niet lange tijd laten hangen en dan weer oprollen. Dat zakt iets door en dan heb je een rare kreuk in je hele rol. geloof me, daar wordt je niet blij van...

Ik heb al wel het één en ander gelezen over paarden in studio, maar dat is dan daar op locatie in de bak vaak. Wel een gaaf effect en het paard heb ik al ;) Maar verder is dat nog een ver van mijn bed show.

Goede tip van het papier, daar had ik dus nooit over nagedacht! Gebruiken, op rollen en weg zetten dus.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 12:28 
Lid
Fotografie

Als je echt snelle actie wilt vastleggen kom jet uit bij een flitsduur korter dan 1/1500 sec.
Daar hangt een bijbehorend prijskaartje aan vast.

Neem aan dat je je studio kunt gaan verduisteren?

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 14:15 
Lid
Fotografie

Ik vraag me af wat voor soort actie je wilt gaan vastleggen in de studio. Lijkt me niet eenvoudig om tussen de softbozen en paraplu's een actiefoto te gaan maken.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 14:26 
Lid
Fotografie

De enige actie die ik kan bedenken in een thuisstudio is het vangen van een speeltje of een andere beloning en dat lijkt me met alle spullen niet veilig inderdaad, Henry.

Qua actie in de studio(of eigenlijk dan op de locatie waar je de spullen neerzet) voor de toekomst dacht ik aan de paarden, daar heb je meer ruimte en zou je nog actie kunnen vastleggen, maar dat is iets waar ik nog helemaal niet aan denk met deze aanschaf.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 14:29 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Ik vraag me af wat voor soort actie je wilt gaan vastleggen in de studio. Lijkt me niet eenvoudig om tussen de softbozen en paraplu's een actiefoto te gaan maken.

Actie in de studio is zoooo gaaf! Daar heb je niet echt extra ruimte voor nodig. Ik zit erover te denken snellere flitsers te kopen. Maar ja, die ik wil zijn rond €1500 per stuk dus dat gaat em voorlopig niet worden. Bovendien zit ik dan met de synchronisatie met mijn huidige flitsers. Wat je kunt doen is bijvoorbeeld de hond ergens over laten springen. Of iets laten vangen zoals een brokje. Erg leuk. En nog wat andere plannetjes die ik heb ;-) ;-) Nu, met mijn huidige flitsers kan dat niet. Snelle beweging wordt onscherp.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2016 15:16 
Lid
Fotografie

Aan welke flitsduur zit je dan te denken Nuelle?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende