Vandaag geen vogel, morgen geen vogel en de rest van het jaar geen vogel meer van mij.

Vandaag heb ik een foto gemaakt die ik al heel lang wilde maken. Ik heb dit moment gebruikt om mijn losse flitslichtmeter nog even verder uit te testen. Wat blijkt: zo'n flitslichtmeter is toch echt een handig tool! Zeker voor een situatie die ver afwijkt van het standaard plaatje, een plaatje die een gemiddeld grijs beeld oplevert als je alle kleuren van de foto op 1 grote hoop gooit.
Mijn aanpak:
- ik stel het onderwerp op temidden van drie flitsers.
- ik pak de lichtmeting, doe een proefmeting. De gevonden waarde vraagt om een kleine aanpassing.
- ik voor de correctie door via het iets vergroten van de afstand van de flitser(s) tot het onderwerp.
- ik doe een nieuwe lichtmeting, ben tevreden, en stel vervolgens de diafragmawaarde f/11 in op de camera (camera wel in M-mode).
- De flitssynchronisatietijd houd ik lekker kort om het omgevingslicht geen invloed te laten hebben op de foto. Ik moet wel zorgen dat de flitssynchronisatietijd niet te snel is, dus 1/200sec voldoet.
Vervolgens is het een kwestie van afdrukken. In de nabewerking is geen lichtcompensatie meer nodig. Een verademing!
Oh ja... wat heb ik dan gefotografeerd? Wit op wit.
Misschien niet erg origineel, maar wel een onderwerp wat van mijn bucketlist af kan.

De exif staat nog wel in de foto, maar deze is niet zo belangrijk want deze is gemaakt in Manual mode met drie flitsers remote aangestuurd (en die laatste staan niet vermeld in de exif):
- flitser links door paraplu, flitssterkte gelijk aan flitser rechts.
- flitser rechts door paraplu, flitssterkte gelijk aan flitser links.
- flitser achter het onderwerp om de achtergrond wit te maken, flitssterkte iets hoger dan de twee andere flitsers.