Ik ben het eens met Henry.
Starten met 1 kop gaat goed.
Maar, Goh... Ik ben best wel een verwend nest hoor als het op flitsen aankomt.

Het is ook een beetje mijn handelsmerk. Binnen of buiten, het maakt niet uit, ik werk bijna altijd met flitsen.
Het meeste wat bestaat heb ik wel. Softboxen, Octas, Paraplus, Dish, Stripboxen, Grids, Snoots, Reflectors, ...
Ik werk met alles even graag. Echter is het niet gepast om alles overal bij te gebruiken.
Wat ik wel veel doe is werken met paraplus als ik op verplaatsing ben. De reden is dat die niet duur zijn. Snel en compact. Gaan ze stuk of worden ze vuil dan ben ik ook geen vermogen kwijt.
Mijn flitskoppen zijn van het merk Elinchrom. Niet overdreven duur maar wel zeer goede kwaliteit van materiaal.
Dan heb ik ook nog een hele reeks aan speedlites. Die gebruik ik vooral voor strobist werk.
Wat ik wel zou afraden is om die zeer goedkope setjes te kopen van pakweg 200 euro voor 2 flitskoppen met 2 mini softboxen bij. Je vind die bv in de Mediamarkt. Ik ben daar zo geen voorstander van. Te weinig kracht en niet voldoende werkmarge.
Als je het budget wat laag wil houden dan is Falcon eyes zo een merk dat mooi materiaal heeft aan een zacht prijsje. Ik hoor daar veel goeds over echter heb ik er zelf geen ervaring mee met dat merk.
Heb je centjes genoeg kijk dan vooral naar Profoto. Dat is de top waar ook ik van droom maar niet heb wegens iets te duur.
Iets om ook rekening mee te houden is HSS. Wil je buiten in volle zon kunnen flitsen of wil je snelle actie vastleggen dan moeten je zender (of commander) EN je flitskoppen HSS ondersteunen. Meestal zit je dan ook in een iets duurdere prijsklasse.
Dus heel veel keuze.
Aarzel niet om een demonstratie te vragen bij je verkooppunt en je zeker goed te informeren wat je koopt. Want 1 keer je kiest voor een merk zit je wat vast aan het type koppeling dat ze hebben. Zo heeft Elinchrom zijn eigen vatting die anders is dan de veelgebruikte bowens vatting. Denk vooral aan later als je ander lichtomvormers wil kopen en wil uitbreiden.
Denk er ook aan dat alles moet kunnen samenwerken als je meerdere flitskoppen gebruikt.