Het is 25 mei 2025 17:22

Auteur advies over lens op Sony A6300
 advies over lens op Sony A6300
BerichtGeplaatst: 12 dec 2016 00:17 
Lid
Offline op het foto forum

Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag. Door alle reviews op internet zie ik bijna door de bomen het bos niet meer.

Ik ben een vooral een vakantie fotograaf en ik wil daarnaast graag wat meer gaan fotograferen. Op dit moment heb ik een Sony Alpha 100 DSLR met een de Sony A mount lens DT 18-250mm F3.5-6.3. Ik wil de A100 vervangen door een Sony A6300.

Ik ben nu op zoek naar een goede lens voor de A6300. In eerste instantie een zoomlens met een bereik van minimaal 18-200mm. Ik fotografeer vooral veel in de bergen/natuur en daarnaast mijn kinderen. Als ik met de kinderen ben, hou ik er niet van om constant lenzen te wisselen omdat dat (voor hen) te lang duurt. Mogelijk wil ik later nog wel uitbreiden met andere lenzen.

De A100 wil ik in principe met lens aan mijn oudste dochter van 14 geven. Zij wil ook graag gaan fotograferen.

Ik zie een aantal opties maar die worden door winkelpersoneel tegengesproken, uit dezelfde winkel nota bene.....

optie 1: Sony A6300 met Sony E mount lens 18-200mm F3.5-6.3 OSS
optie 2: Sony A6300 met Tamron E mount lens 18-200mm f/3.5-6.3 Di III VC

Zou er een goede reden zijn waarom ik de €100 a €150 duurdere Sony lens zou moeten kiezen boven de Tamron?

Bij deze opties kan mijn superfijne Sony A mount lens DT 18-250mm naar mijn dochter. Echter een verkoopmedewerker gaf aan dat ik met een adapter deze lens kan zelf houden. Dus de volgende optie kan ook nog:

Optie 3: Sony A6300 + Sony LA-EA4 adapter + eigen Sony A mount lens DT 18-250mm.

Dat scheelt fors wat geld voor een lens. Voor mijn dochter koop ik dan een goede 2e hands lens. Een andere verkoopmedewerker gaf echter aan dat ik met de adapter veel functionaliteiten verlies van de A6300, met name de supersnelle focus. Heeft iemand daar een advies over/ervaring mee?

Vroeger heb ik op de A100 een Tamron lens gehad van 18-300mm. Een enorm bereik zonder te wisselen, ideaal vond ik, helaas ging de motor kapot. Nu zag ik dat Tamron ook een A mount 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD heeft. Dat zou dan optie 4 kunnen zijn, alhoewel wat onzinnig want dan kan ik net zo goed mijn huidige lens houden.

Optie 4: Sony A6300 + Sony LA-EA4 adapter + Tamron 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD

Ik heb wel het idee dat een bereik tot 300mm meerwaarde biedt boven een bereik tot 200mm. Maar is dat in de praktijk ook echt zo? Zo ja, dan zou ik wellicht voor optie 3 kunnen kiezen en wachten tot er een E mount lens wordt gemaakt die een bereik tot 250mm of 300mm heeft. Dan investeer ik nu alleen extra in de LA-EA4 adapter en komt de E mount later wel.

Voor het totaal heb ik een budget over van maximaal €2000,- maar liever iets minder :-)

Waar doe ik nu verstandig aan? Ik hoop op wat deskundig advies.

Alvast hartelijk bedankt

Mark

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 12 dec 2016 00:37 
Moderator
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotomaatje van me doet veel voor Sony en heeft zelf de Sony A7RII waarop ie ook z'n A-mount lenzen gebruikt, o.a. de 500mm. F/4....klein cameraatje met zo'n joekel van een lens erop. :rof
Als ik het goed heb gebruikt hij meest de LA-EA3 adapter, die is zelfs nog goedkoper dan de LA-EA4.
LA-EA4 heeft als ik het goed heb een spiegel erin, maar waarom hij nou meest die LA-EA3 gebruikt durf ik niet te zeggen.
Zelf heb ik de Sony A77II en die heeft gewoon de A-mount dus ik heb geen adapters nodig. ;)
Je zou 'm een mailtje kunnen sturen, of kunnen bellen via http://www.gustavkiburg.com/

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 12 dec 2016 00:44 
Lid

Dank voor je reactie Ron62. Dat ga ik sowieso even doen!

BerichtGeplaatst: 12 dec 2016 01:23 
Lid
Fotografie

Ik weet niet veel van dit specifiek toestel af.
Maar als ik zie dat je keuze moet maken tussen Sony merkeigen lens en Tamron die maar 150 euro goedkoper is? Dan zou ik toch kiezen voor de merkeigen versie als er verder geen verschillen zijn.

Bij Canon zijn we gewoon dat het prijsverschil tussen een Canon lens en een Tamron gelijkaardige variant als snel een prijsverschil heeft van 1000 euro en dan moet je wel even nadenken.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2016 18:06 
Moderator
Fotografie

En....al wat wijzer geworden en een keuze kunnen maken?

BerichtGeplaatst: 19 dec 2016 21:08 
Lid
Fotografie

Idd, Gustav contacten.
Heb van de week een uur met hem gepraat over Sony apparatuur. o.a. de A99II

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 19 dec 2016 21:17 
Lid
Fotografie

@Ron.......amai.......je maatje........wat een portfolio heeft die :shock :shock :shock

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 19 dec 2016 21:32 
Moderator
Fotografie

Ja Erik, hij heeft al heel wat leuke foto's gemaakt, maar hij heeft natuurlijk ook niet de slechtste apparatuur. ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp