Aan het eind van onze vakantie heb ik in Delhi een sloppenwijk (grootte: 1.000 gezinnen) bezocht. Niet een vreselijk arme sloppenwijk, maar eentje die de grootste armoede heeft overwonnen dankzij de adoptie van de wijk, jaren geleden, door de ouders van een vriendin. Deze beide mensen hebben het goed (zij is professor aan de universiteit en hij is eigenaar van een succesvol ingenieursbureau). Als je weet waar je moet kijken zie je heel veel sloppenwijken in India, helaas zijn ze niet allemaal zo mooi.
De ouders hebben voor de mensen van die deze sloppenwijk een school opgericht waar de jongste kinderen les kunnen krijgen voor € 3,- per maand. Ter info: in die gezinnen werkt voornamelijk alleen de vader en die verdient zo'n € 120,- per maand. Door de mensen toch een beetje geld te vragen voor het onderwijs zorgen ze dat de mensen hun waardigheid houden.
Daarnaast heeft deze vrouw en haar man voor deze wijk een soort van "vakschool" opgericht waar de "oudere jongeren" een vak kunnen leren (denk hierbij aan IT-er of naaister) en daarnaast ook ouderenonderwijs krijgen. De beide scholen liggen naast de sloppenwijk waar de mensen in wonen.
De ingang van de wijk ligt tussen het roze en blauwe huis in. Als je dat niet weet, is de kans groot dat je er zomaar voorbij loopt. De mensen op 1-hoog komen in hun woning via (vaak) een losse houten trap.
1

Exif: 1/60s f/8.0 ISO250 35mm
De gangen in de wijk zijn er smal, maar erg kleurrijk.
2

Exif: 1/100s f/2.5 ISO560 35mm
3

Exif: 1/60s f/4.0 ISO280 35mm
We hebben er kennis gemaakt met een oma van zes kinderen die nu haar kleindochter in huis heeft. Haar eigen kinderen zijn inmiddels het huis uit en hebben door die adoptie van de wijk een beter leven. Ze hebben de sloppenwijk verlaten en wonen ergens anders in Delhi. Doordat oma de kleindochter in huis heeft genomen kan die nu ook een opleiding volgen. Het huis van oma is 3x4 meter groot. Hier zie je haar met d'r kleindochter.
4

Exif: 1/60s f/4.0 ISO5600 35mm
Toen we bij haar weggingen bleek de buurman en zijn dochtertje zich net te wassen. Omdat daar in huis geen ruimte voor is, gebeurt dit gewoon voor de deur. De buurvrouw wilde zelf niet op de foto en ging snel naar binnen. Ze vond de foto die ik van haar dochter en d'r man had gemaakt wel mooi.
5

Exif: 1/60s f/5.0 ISO1800 35mm

Uiteraard hebben we het lagere schooltje voor de kleine kinderen bezocht en daar heb ik enkele portretten geschoten. Prachtige kinderen hebben ze daar!
6

Exif: 1/100s f/2.5 ISO500 35mm
7

Exif: 1/100s f/2.5 ISO1800 35mm
Ook hebben we de detailhandelschool bezocht waar ik een portretfoto genomen heb van de lerares die de naailes verzorgde.
8

Exif: 1/60s f/2.8 ISO2200 35mm
Bij thuiskomst heb ik deze (en nog enkele andere) foto's afgedrukt. Ze gaan volgende week mee met onze vriendin en haar gezin die na de kerst haar ouders gaat bezoeken.