Het is 28 maart 2024 18:46


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Een eerste probeersel.
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 26 dec 2016 19:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 79
Woonplaats: Flevoland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Sinds kort is mijn fototas een PocketWizard set rijker.
Een degelijke set die mij veel flexibiliteit geeft.
Als enthousiast amateur fotograaf wilde ik af van de foto's met de flitser boven op de camera.
Soms is het handig en past het in de situatie, soms is het gewoon een kwestie van jezelf (durven te) verbeteren.

1 flitser links van mij en 1 flitser rechts van mij met de PocketWizards verbonden.
Foto 1:
Uitproberen van de lichtsterkten en camera instellingen.
Fotografie


Foto 2:
De flitser rechts van mij een beetje minder sterk gezet. De linker flitser is gelijk gebleven.
Camera instellingen lichtelijk aangepast.
Fotografie

Wat doe ik goed en wat doe ik fout ?
Wees zo kritisch als je maar aandurft, want daar leer ik het meeste van.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 26 dec 2016 19:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ja hier is nog wat werk aan de winkel maar dat weet je zelf ook wel denk ik.

Om een goed advies te kunnen geven moeten we eigenlijk weten met welk materiaal je dit gedaan hebt. Welke flits, welke omvormer, welke camera-instellingen.

Met die informatie gaan we je gericht kunnen verder helpen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 26 dec 2016 21:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 79
Woonplaats: Flevoland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een beetje meer achtergrond informatie bij dit eerste probeersel:
Met het kerstgala van de plaatselijke voetbal vereniging is het de gewoonte geworden dat iedereen die de drempel over stapt op de foto wordt gezet.
Niks hoogdravends, gewoon een soort van registratie van wie er zijn geweest.
En omdat ik nog al vaak langs de velden loop met mijn camera, hebben ze mij gevraagd om dit te doen.
Volledig buiten mijn comfortzone; 's avonds, dus donker en dan ook nog "Portretfotografie".
Afijn, je moet durven om jezelf te verbeteren c.q. ontwikkelen.

In het prille begin ging de pop-up flitser omhoog.
Daarna ging er een Youngnuo 467 op de camera.
Ik ben expres met een goedkope reportage flitser begonnen om te ontdekken of het flitsen mij wel ging bevallen.
Later is er een SpeedLite 430EXII bij gekomen.
Weer een stapje verder was het door de flitser met een remote op een statief te gaan gebruiken.
Dit leverde voor mijn gevoel al betere foto's op.
De remote was niet zo heel erg stevig, dus heb ik recent een PocketWizard PlusX set aangeschaft.
Met een derde unit kan ik nu beide flitsers bedienen.
Deze foto's zijn de eerste poging om iets fatsoenlijks te produceren met de flitsers die ik heb.
De geportretteerden zijn helemaal tevreden, maar ik wil graag weten hoe ik mijn kennis en kunde kan verbeteren.
Daarom graag een zo kritisch mogelijke blik van/door dit forum.

DSLR: Canon EOS 7D.
Objectief: Canon EF-S 18-200 IS
Flitser 1: Canon SpeedLite 430EX II
Flitser 2: Youngnuo 467
Sluitertijd: 1/160
ISO 400
Diafragma: f/3.5

De sterkten van de flitsers weet ik niet meer, maar uit mijn hoofd stond de 430EXII op manual 1/16.
De afstand van de flitsers tot de gast is ongeveer 2 meter.
1 flitser links achter mij en 1 flitser rechts achter mij.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 26 dec 2016 21:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Bij de eerste foto ontgaat mij echt hoe je zo een onscherpe foto kan bekomen,
met een Canon 7D (heb ik ook reeds gebruikt met volle voldoening) een sluitertijd van 1/160,
dit is snel genoeg om een portret scherp te bevriezen met een flitser, en diafragma F/3,5 is ook
niet echt verkeerd...en je lens beschikt dan ook nog eens over IS...

Ik vind het dus moeilijk om je echt goede feedback te geven...

DD.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 26 dec 2016 23:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 79
Woonplaats: Flevoland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Daniel Doyen schreef:
Bij de eerste foto ontgaat mij echt hoe je zo een onscherpe foto kan bekomen,
met een Canon 7D (heb ik ook reeds gebruikt met volle voldoening) een sluitertijd van 1/160,
dit is snel genoeg om een portret scherp te bevriezen met een flitser, en diafragma F/3,5 is ook
niet echt verkeerd...en je lens beschikt dan ook nog eens over IS...

Ik vind het dus moeilijk om je echt goede feedback te geven...

DD.

De instellingen die ik heb gegeven horen bij de tweede foto.
De eerste foto is gemaakt met een langere sluitertijd, uit mijn hoofd 1/80, en zonder IS.
Aan de onscherpte zag ik dat de camera niet goed stond ingesteld.
Aan de belichting zag ik dat de flitser rechts te fel was.
De flits techniek is nieuw voor mij.
Normaal gesproken fotografeer ik overdag.
Nu was het 's avonds dus moest ik wel flitsen.
Het opstellen en instellen van de flitsers is geheel op goed geluk en gevoel gedaan, dus niet technisch doorgedacht.
Bij een volgende gelegenheid wil ik iets beter voorbereid zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 26 dec 2016 23:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ok bedankt voor de info.

Portretten maken op reportage is niet direct het gemakkelijkste dat er is dus ik neem het met een korrel zout want ik weet dat dit niet zo eenvoudig is.

De eerste is idd niet scherp. Dat is gewoon een probleem met scherpstellen.
Je lichtbron op rechts staat ook wat laag waardoor de schaduw van de neus niet mooi valt op de wang. Neem zelf ook een iets hoger standpunt in om een beter compositie te bekomen.

De tweede is wel goed scherp. Doordat je de kracht van beide flitsen ongeveer even hard had is er geen schaduw meer te zien. Uw ratio is dus 1/1. Wat op zich niet verkeerd is.

Wel merk ik dat beide foto´s ruim twee stops onderbelicht zijn.
Hier had je twee opties:
- ofwel wil je wat omgevingslicht in de foto betrekken en dan was het voldoende de ISO 2 stops op te trekken. Niet de beste keuze voor een 7D want dan zou je op ISO 1600 zitten en dan komt ruis in je beeld.

- alternatief vergeet je het omgevingslicht en werk je zuiver op je flitsen. Stel dat je op 1/16 van het vermogen zat dan kon je daar 2 stops winnen door die op 1/4 vermogen te zetten.

Maar er zat nog winst in door nog eens 2 stops extra erbij te nemen en full power te gaan. Je moest dan wel je diafragma 2 stops dicht knijpen om overbelichting te voorkomen. Het omgevingslicht zou dan wel volledig weg vallen. Het is een keuze die je zelf maakt.

Waar ook nog winst te halen was is in de nabewerking. Ik heb de foto even door post gehaald: +2 stops exposure, contrast iets gezakt, verzadiging iets gezakt om de huid wat realistischer te maken en finaal wat opgescherpt.

Dit is het geworden:
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 26 dec 2016 23:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
PS: het is niet fout om 2 flitsen een verschillende kracht te geven. Je hebt dan 1 hoofdlicht en 1 invullicht. Hoeveel verschil er in kracht is tussen beide flitsen is volledig uw eigen keuze. Het is naargelang welk effect je wil bekomen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 27 dec 2016 11:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 79
Woonplaats: Flevoland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ah, een deel van het kwartje begint te vallen.
Ik dacht vanuit mijn toestel en heb de belichting daar op aangepast.
De volgende keer moet ik vanuit de belichting denken en mijn toestel daar op aanpassen.
Dan kan ik ook richting f/8 of kleiner gaan.
En als ik dan ook nog ISO 800 gebruik dan kan ik in de nabewerking vast nog meer uit de foto halen.

Het is een bewuste keuze geweest om beide kanten van de personen evenveel te belichten.
De volgende keer kan ik experimenteren door 1 flitser net iets anders in te stellen.
Jou belichtings tips zal ik in gedachten houden.

De nabewerking die ik nu heb toegepast is mijn 'standaard' nabewerking van de rennende sporters op het veld. Hierbij heb ik de neiging (mijn stijl) om de foto wat donkerder te maken.
Ik schiet altijd in Raw. Jou nabewerking tips zal ik eens proberen toe te passen.
Zou deze Portret Shoot er bij gebaat zijn om de volgende keer een Colour checker te gebruiken ?
Ik denk er aan om een DataColor SpyderCheckr aan te schaffen.

Dank je wel voor deze bijdrage.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 27 dec 2016 11:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Canonista schreef:
Ah, een deel van het kwartje begint te vallen.
Ik dacht vanuit mijn toestel en heb de belichting daar op aangepast.
De volgende keer moet ik vanuit de belichting denken en mijn toestel daar op aanpassen.
Dan kan ik ook richting f/8 of kleiner gaan.
En als ik dan ook nog ISO 800 gebruik dan kan ik in de nabewerking vast nog meer uit de foto halen.

Het is een bewuste keuze geweest om beide kanten van de personen evenveel te belichten.
De volgende keer kan ik experimenteren door 1 flitser net iets anders in te stellen.
Jou belichtings tips zal ik in gedachten houden.

De nabewerking die ik nu heb toegepast is mijn 'standaard' nabewerking van de rennende sporters op het veld. Hierbij heb ik de neiging (mijn stijl) om de foto wat donkerder te maken.
Ik schiet altijd in Raw. Jou nabewerking tips zal ik eens proberen toe te passen.
Zou deze Portret Shoot er bij gebaat zijn om de volgende keer een Colour checker te gebruiken ?
Ik denk er aan om een DataColor SpyderCheckr aan te schaffen.

Dank je wel voor deze bijdrage.


Het eerste wat je leert als je modelfotografiekursus volgt is : een grijskaart (of colorchecker te gebruiken)

Het is best wel heel leerrijk om een kursus modelfotografie te volgen; tenzij je denkt dat wij kursussen volgen om bij te leren en daarvoor betalen en wij je die info gratis gaan geven; vind je dat billijk?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 27 dec 2016 12:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De eerste is onscherp, de tweede is te donker.
Ik begrijp dat je de beide flitser in Manual mode heb staat en staan ingesteld op hetzelfde af te vuren vermogen. Nadeel: een vlak beeld, wat hier ook te zien is.
Veel beter is het om 1 flitser als hoofdlicht in te stellen en de ander als invullicht. Je zou een verhouding 1:2 of 1:4 kunnen nemen.
Ik weet niet of je een paraplu's hebt, maar anders zou ik die zeker aanschaffen. Je hebt al hele goedkope van Chinese makelij op EBay. Gaan ze stuk, is er niks aan de hand. Je licht wordt daardoor veel zachter.
Last but not least: een flitslichtmeter kan je helpen bij het juist instellen van je camera. Lijkt misschien onzin, maar het voorkomt te donkere (of te lichte) foto's. Op Marktplaats vind je goedkope exemplaren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 27 dec 2016 13:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 79
Woonplaats: Flevoland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
AJL schreef:
Het eerste wat je leert als je modelfotografiekursus volgt is : een grijskaart (of colorchecker te gebruiken)

Het is best wel heel leerrijk om een kursus modelfotografie te volgen; tenzij je denkt dat wij kursussen volgen om bij te leren en daarvoor betalen en wij je die info gratis gaan geven; vind je dat billijk?


Als enthousiast amateur fotograaf ben ik hoofdzakelijk bezig in de weekenden langs de sportvelden bij ons in het dorp. Het is een genot om al die sporters te zien (van 7 tot 70 jaar) en het is een groot voorrecht om die dan ook nog te mogen fotograferen.
Hierdoor loop ik dus altijd in het weekend overdag rond met hard rennende mensen voor mijn lens.
En omdat ik vaak rond de velden loop hebben ze mij gevraagd om foto's te maken tijdens het kerstgala.
Dit is niet overdag en de mensen rennen ook niet zo hard. :)
Met de beperkte middelen die ik heb probeer ik in een mij onbekende situatie toch het beste te bereiken.
De komende maanden zal zo'n "portret shoot" zich niet meer voordoen, dus oefenen c.q. experimenteren zal niet gaan.
Kerst 2017 komt dan als eerst weer aan de beurt. In de tussentijd probeer ik zoveel mogelijk informatie te verzamelen om net iets beter voorbereid te zijn.
Eén van de extra dingen die ik laatst heb aangeschaft is een PocketWizard PlusX set om mijn flitsers op afstand te kunnen bedienen.
In de "Babbelbox" heb ik dit gemeld en kwam het verzoek om ook het eindresultaat te laten zien.
Vandaar mijn "Eerste probeersel" hier.

Naast mijn gewone werk is Fotografie een hobby van mij. Niets meer, niets minder.
Het is wel een hobby die mij enorm veel plezier geeft en waarbij er altijd weer nieuwe dingen zijn om te ontdekken en desgewenst (iets) in te verbeteren.
Het is niet de bedoeling dat ik model/portretfotograaf ga worden. Daar heb ik simpelweg de tijd, geld en middelen niet voor, in die volgorde. In dit geval kwam deze opdracht letterlijk op mijn pad en ben ik de uitdaging aan gegaan om zo goed mogelijk de mensen op de foto te zetten.
Hierdoor kom ik er ook achter dat Model/Portret fotografie iets totaal anders is dan sportfotografie.

Ik verwacht niet dat ik hier een stoomcursus modelfotografie gratis af kan halen.
Als ik die indruk heb gewekt dan biedt ik hiervoor mijn oprechte excuses aan.
Ik heb mijn resultaat hier laten zien zodat anderen hier kritiek op kunnen geven.
En omdat ik wel een stootje kan hebben, mag de kritiek ook wel scherp zijn.
Met de aanwijzingen van Xafke kan ik weer vele maanden vooruit.
Ook de tips van Henry geven mij weer nieuwe inzichten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een eerste probeersel.
BerichtGeplaatst: 27 dec 2016 14:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Canonista, als je vragen hebt, dan gewoon hier stellen. We hebben hier genoeg mensen op de weg naar portretfotografie geholpen, ook mensen die met remote aangestuurde flitsers aan de slag wilden gaan. De laatste was volgens mij Geert.

Ik maak ook zelden portretfoto's, maar het is dan wel handig als je weet hoe dat met remote aangestuurde flitsers werkt. Voor het oefenen hoef je geen gebruik te maken van menselijke modellen. Een stapeltje eieren werkt ook. Het gaat immers om lichtbeheersing.


Ik heb nog wat beter naar je foto's gekeken en daarbij valt me op dat de lichten redelijk "laag" stonden opgesteld. In het dagelijks leven hebben we te maken met de zon als hoofdlicht en die staat vaak hoog.
Een standaard belichting is dan ook het hoofdlicht links of rechts van het model, hoek van 45 graden met jouzelf en hoog (ook onder een hoek van 45 graden) opgesteld. De tweede flitser (want je hebt dit met twee flitsers gemaakt vanaf de andere kant (rechts of links dus) waarbij de hoek mag liggen tussen de 45-90 graden. Dit tweede licht kan lager (bijvoorbeeld op hoofdhoogte) worden geplaatst. Ik geef er zelf de voorkeur aan om de beide flitsers niet op gelijke flitssterkte in te stellen, maar in een verhouding van 1:4 in te regelen. Je maakt gebruik van verschillende merken flitsers, wat het inregelen kan bemoeilijken, maar het is zeer zeker niet dramatisch. Mijn flitsers zijn van hetzelfde merk en type.

Als je zonder paraplu's of softboxen aan de slag gaat, zorg dan dat je op de een of andere manier toch diffuus licht creeert, bijvoorbeeld door een plastic opzetkapje. Een goedkope oplossing is een plastic koffiebekertje of een gebogen velletje wit A4 welk je met plakband vast maakt aan de flitskop. Nadeel van paraplu's en softboxen bij gebruik buiten is dat de wind er snel vat op heeft met alle gevolgen van dien.

Let ook op de achtergrond. Nu zien we nog net de voorkant van een auto, die vermeden had kunnen worden, de flitsreflecties in de voorruiten van de auto's en wat omgevingslampen.

Het aanschaffen van een losse flitsmeter is geen harde noodzaak, zeker niet als je genoeg tijd hebt om de boel voor te bereiden. Wat je dan moet doen is het volgende:
- bouw de opstelling thuis alvast op
- stel de flitsers in
- maak een foto
- evalueer de foto, niet vanaf je camerascherm, maar vanaf je computerscherm
- om vast te stellen of het licht voldoende sterk staat ingesteld, kun je Photoshop de belichting automatisch laten corrigeren. Als het verschil teveel afwijkt, weet je dat je er nog niet bent.
- pas de flitsers aan (en/of de afstand van de flitsers tot het onderwerp) en maak een nieuwe foto
- noteer op het eind de gegevens op een papiertje: instellingen flitsers, afstand flitsers tot onderwerp, instelling camera

Let wel op! Batterijen lopen langzaam leeg (ook door gebruik). Doe bovenstaande test met volledig opgeladen batterijen. Neem ook volledig opgeladen batterijen mee naar de fotoshoot.

Je opmerking over een kleiner diafragma snap ik niet. Waarom zou je met een diafragma van f/8-f11 (als voorbeeld) willen fotograferen? Een voldoende grote scherptediepte haal je ook al met een kleinere f-waarde.


Tot slot:
Als je in Manual Mode flitst (de flitsers staan in de Manual mode stand), dan geven de flitsers een vaste hoeveelheid licht af. Namelijk datgene wat je hun gevraagd hebt al te geven.
Als je de camera ook in Manual mode zet (je moet wel...), dan moet je het volgende weten:
- blijf met de sluitertijd binnen de range van je flitsers. Ga geen snellere sluitertijd instellen dan de maximale (of is het minimale?) synchronisatietijd van je flitsers. Ga je er overheen, dan zul je een zwarte balk op je foto's zien (ik laat HSS-flitsen even buiten beschouwing). In de praktijk betekent dit dat je beneden de 1/200sec moet blijven.
- je diafragma heeft een directe relatie met de ingestelde flitssterkte van de flitsers. Geven je flitsers veel flitsvermogen, dan moet de diafragmawaarde omhoog. Geven je flitsers weinig flitsvermogen, dan kan je diafragmawaarde omlaag. Het diafragma heeft wel een relatie met de scherptediepte. Voor het maken van veilige portretten zou ik een diafragmawaarde instellen van f/5.6. Bij bijna elk brandpuntsafstand heb je dan voldoende scherptediepte (oei... dat is een gevaarlijke uitspraak, maar ik neem aan dat je geen enorme teletoeter op je camera monteert). Uiteraard kun je ook nog met de ISO waarde spelen. Door een hogere ISO-waarde in te stellen kunnen de flitsers iets minder hard werken, wat fijn is als je veel foto's moet maken.
- de sluitertijd bepaalt hoeveel omgevingslicht je toelaat in je foto. Bij 1/200sec zal het omgevingslicht weinig invloed hebben op de foto (de spiegel klapt immers snel terug en je krijgt al snel een donkere achtergrond), bij 1/60 sec zal het omgevingslicht veel meer invloed krijgen op de foto. Randvoorwaarde is wel dat er omgevingslicht moet zijn...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed